“We're at home!”

Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i1.3716

Keywords:

Educação infantil, Pedagogia do cotidiano remoto, Eixos estruturantes das diretrizes

Abstract

The purpose of the article is to analyze the daily life of early childhood education in a remote way, in which it sought to guarantee the rights of children and the protection of children, however with social isolation it constituted a new pedagogical practice. Therefore, we realize that it is essential to consider the legitimacy of the actions and knowledge that permeate the daily events experienced by children in the groups of interactions and technological tools used by the teacher. The data analyzed in the article consists of narratives generated by observation of a WhatsApp Messenger group, composed of 3-year-old children and their families, from a daycare center in the Municipality of Fortaleza about the pedagogical experiences and praxis in this very unique time. From the analysis, we suggest that the structuring axes of pedagogical practices, which make up the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education, become environments to welcome the daily life and the relationships between adults, children, teaching and learning in the pandemic context.

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Author Biographies

Mayara Alves de Castro, Universidade Federal do Ceará

Doutoranda e Mestra em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará; Pedagoga formada pela mesma instituição. Especialista em Gestão Escolar pela Universidade Estadual do Ceará. Membro pesquisadora do núcleo de História e Memória da Educação (NHIME-UFC). Coordenadora pedagógica atuante na Rede Municipal de Fortaleza com lotação na EM Jornalista Demócrito Dummar, Distrito de Educação V. 

José Gerardo Vasconcelos, Universidade Federal do Ceará

 Pós-doutor em História da Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professor titular da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará (UFC). Coordenador do Núcleo de História e Memória da Educação (NHIME).

Maria Marly Alves, Universidade Vale do Acaraú

Especialista em Educação Infantil e Especial pela Universidade Estadual Vale do Acaraú. Graduada em pedagogia mesma instituição. Professora da Rede Municipal de Horizonte com lotação no Centro de Educação Infantil Maria Irene Amora.

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Published

2020-04-30

How to Cite

CASTRO, M. A. de; VASCONCELOS, J. G.; ALVES, M. M. “We’re at home!”: Narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 1–17, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i1.3716. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3716. Acesso em: 21 nov. 2024.