Considerations about the teacher-student relationship for the learning process in the formal teaching context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.3880

Keywords:

Teacher-student relationship, Affectivity, Learning

Abstract

This article presents a discussion on interpersonal relationships and its influence on the teaching-learning process. Our main objective was to make explicit the teacher-student relationship and its contributions to learning in the school environment. A bibliographic study was carried out, based on the qualitative approach for the analysis of the experience reports of 6 mathematics educators from the municipal education system, which were collected through an online questionnaire. The research revealed that pedagogical interventions together with constructed affective relationships, effectively contribute to changing attitudes, as well as to students' learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Priscila Alves de Paula Belo, Universidade Federal do Ceará

Master in Education from the Federal University of Ceará and Degree in Education from the State University of Ceará (UECE).

Rayssa Melo de Oliveira, Universidade Federal do Ceará

PhD student in Education by the Federal University of Ceará, Master and Licensed in Pedagogy by the State University of Ceará and professor at the Municipal Network of Fortaleza.

Renato Carneiro da Silva, Federal University of Ceara

PhD student and Master in Education at the Federal University of Ceará (UFC); Psychopedagogue by Centro Universitário Farias Brito and Licensed in Pedagogy by UFC.

References

ARAÚJO, R. M.; ESTEVES, M. M. A formação docente, inicial e contínua, para o trabalho com adultos em Portugal: o olhar dos professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 18-35, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/121 Acesso em: 30 jun. 2019.

CASTELLO, H.; MANNA, Q.; ENGRAZIA, K. A relação professor-aluno. Psicoeduc. Porto Alegre: UFRGS, 2009.

D´AMBROSIO, U. Educação Matemática: Da Teoria à Prática. 23. ed. Campinas: Editora Papirus, 2012.

FRANCO, V.; ALBUQUERQUE, Carlos. M. S. Contributos da psicanálise para a educação e para a relação professor-aluno. Millenium, n.38, p. 173-200, 2010. Disponível em: http://repositorio.ipv.pt/handle/10400.19/303 Acesso em: 30 jun. 2019.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática pedagógica. São Paulo: Paz e Terra, p. 165, 1996.

GENÚ, M. A abordagem da ação crítica e a epistemologia da práxis pedagógica. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 55-70, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/856 Acesso em: 07 nov. 2019.

LEITE, S. A. da S. Afetividade nas práticas pedagógicas. Temas Psicológicos, Ribeirão Preto, v. 20, n. 2, dez. 2012.

LEITE, S. A. da S.; TAGLIAFERRO, A. R. A afetividade na sala de aula: um professor inesquecível. Psicol. esc. educ., Campinas, v. 9, n. 2, dez. 2005.

LIBÂNEO, J. C. A aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividade. Educar em Revista, n. 24, p. 113-147, Curitiba: Editora UFPR, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n24/n24a06.pdf Acesso em: 30 jun. 2019.

LOPES, R. de C. S. A Relação Professor Aluno e o Processo Ensino Aprendizagem. Programa de desenvolvimento educacional: Governo do Estado do Paraná. 2009. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1534-8.pdf Acesso em: 30 jun. 2019.

OLIVEIRA, J. H. B. Psicologia da Educação: Ensino – Professor. v. 2, Porto: Legis Editora, 2007.

PEREIRA, A.; RIBEIRO, C. S. A culpabilidade pelo fracasso escolar e a interface com os “problemas de aprendizagem” em discurso. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 95-110, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/138 Acesso em: 30 jun. 2019.

SIQUEIRA, D. de C.a T. Relação professor-aluno: uma revisão crítica. Conteudoescola. Ano IX, v. 15, n. 33. 2004. Disponível em: http://www.usjt.br/proex/arquivos/produtos_academicos/97_33.pdf Acesso em: 30 jun. 2019.

SOUSA, E.; MARQUES, E. O processo de constituir-se professor na relação objetividade-subjetividade: significações acerca da mediação social na escolha pela docência. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 2, p. 82-96, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/841 Acesso em: 07 nov. 2019.

TASSONI, E. C. M. Afetividade e aprendizagem: a relação professor-aluno. Psicologia, análise e crítica da prática educacional. Campinas: ANPED, 2000. p.1-17. Disponível em: http://23reuniao.anped.org.br/textos/2019t.PDF Acesso em: 30 jul. 2019.

VASCONCELLOS, K. R.; BERNARDO, E. Profissionalização docente: reflexões e perspectivas no Brasil. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 208-222, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/109 Acesso em: 06 jul. 2019.

VERAS, R. S.; FERREIRA, S. P. A. A afetividade na relação professor-aluno e suas implicações na aprendizagem, em contexto universitário. Educar em Revista, Curitiba, n. 38, p. 219-235, set./dez. 2010.

Published

2021-01-03

How to Cite

BELO, P. A. de P.; OLIVEIRA, R. M. de; SILVA, R. C. da. Considerations about the teacher-student relationship for the learning process in the formal teaching context. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e323880, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i2.3880. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3880. Acesso em: 2 jul. 2024.