Students non-participation in physical education classes in high school: Evaluation of teaching practices in the internship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e021008

Keywords:

Basic Education , Graduation , Teacher

Abstract

This study aimed to discuss the non-participation of students in the regency during the Supervised Internship in High School, in which 137 students regularly enrolled participated. The study is descriptive, with a qualitative and quantitative approach. Upon realizing evasion, a questionnaire was structured and applied. Thus, the results showed that 64.98% of students considered the classes excellent and 32.85% rated the classes as good. There is a preference for practical classes (65.69%), compared to theoretical classes (9.49%). When referring to the difficulty of taking practical classes, 19.71% said yes. In addition, it was evident that the non-participation in Physical Education classes is justified by students by different reasons, such as lack of interest and lack of material.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Francisca Feitosa da Silva, Universidade Regional do Cariri

Graduada em Educação Física pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Participou do grupo de estudos Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar (NePEFE).

Antonia Rutiele Lima de Araujo, Universidade Regional do Cariri

Graduada em Educação Física pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Atuou como membra do Grupo de Pesquisa em Atividade Física e Saúde (GPAFiS).

Nargila Mara da Silva Bento, Universidade Regional do Cariri

Professora substituta na Universidade Regional do Cariri (URCA). Mestra e Doutoranda em Educação Física pelo Programa de Pós-graduação em Educação  Física da Universidade Nacional de Brasília (UnB). Líder e membro do grupo de estudo (NePEFE).

Antonio Evanildo Cardoso de Medeiros Filho, Universidade Regional do Cariri

Professor substituto na Universidade Regional do Cariri (URCA). Mestre e Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE).

References

BRANDT, Andressa Graziele; HOBOLD, Marcia de Souza. A prática como componente curricular na disciplina pesquisa e processos educativos do curso de pedagogia: um diferencial na relação entre pesquisa, teoria e prática. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 11, p.142-160, mai./ago., 2019. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v4i11.319.

FERREIRA, Mayara Luana dos Santos; GRAEBNER, Luciane; MATIAS, Thiago Sousa. Percepção de alunos sobre as aulas de educação física no ensino médio. Pensar a Prática, [S. l.], v. 17, n. 3, 2014. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v17i3.25587

KONDRASHOVAI, Lydia Valentinovna et al. Desenvolvimento do potencial criativo de futuros profesores: estrategia para melhorar a qualidade de ensino superior pedagógico. Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 3, p. 1-15, set./dez., 2020. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i15set/dez.3292.

LIMA, Isabel Salomé de Miranda Santos; ANDRADE, Ana Isabel; COSTA, Nilza Maria Vilhena Nunes. A prática pedagógica na formação inicial de professores

em Cabo Verde: perspectivas dos supervisores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 13, p. 3-26, jan./abr., 2020. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i13.1448.

MEZZAROBA, Cristiano; CARRIQUIRIBORDE, Nicolás. Teoria e prática: questões imprescindíveis à prática educativa. Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 3, p. 1-20, set./dez., 2020. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i15set/dez.2807.

OLIVEIRA, Rosane Machado. Estágio supervisionado ensino médio: planejamento e docência. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. n. 4, v, 06, p. 243-272, mai., 2019. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/pedagogia/planejamento-e-docencia Acesso em: 17 jul. 2020.

PALMA, Ângela Pereira Teixeira Victoria; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bassoli; PALMA, José Augusto Victoria. Educação Física e a organização curricular: educação infantil, ensino fundamental e ensino médio. 2. Ed. Londrina: EDUEL, 2018.

PRANDINA, Marilene Zandonade; SANTOS, Maria de Lourdes dos. A Educação Física escolar e as principais dificuldades apontadas por professores da área. Horizontes - Revista de Educação, [S.l.], v. 4, n. 8, p. 99-114, jun., 2016. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/horizontes/article/view/5745

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernane Cezar. Metodologia do trabalho científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo/RS. Universidade Freevale, 2013.

ROCHA, Maria Tereza Sudário; PAIXÃO, Jairo Antônio. Estágio curricular supervisionado e profissionalização docente na percepção de acadêmicos do curso de licenciatura em educação física. Horizontes, v. 36, n. 3, p. 187-199, set./dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.24933/horizontes.v36i3.569

SANTOS, Eliane Aparecida dos.; FREIRE, Leila Inês Follmann. Planejamento e aprendizagem docente durante o estágio curricular supervisionado. ACTIO, v. 2, n. 1, p. 263-281, 2017. DOI: https://doi.org/10.3895/actio.v2n1.6767

SILVA, Fabiana Miguel; COFFANI, Marcia Cristina Rodrigues da Silva. O lugar da educação física no ensino médio: Entre a presença e ausência do aluno. Revista da Faculdade de Educação Física da UNICAMP, v. 11, n. 4, p. 159-178, Campinas. out./dez., 2013. DOI: https://doi.org/10.20396/conex.v11i4.8637597.

SOUZA, Maria Lília Imbiriba; SOARES, Lucas de Vasconcelos. Avaliação educacional ou política de resultados?. Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 3, p. 1-24, set./dez., 2020. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i15set/dez.2951

SOUZA NETO, Samuel; SYRINO, Marina; BORGES, Cecilia. O Estágio Curricular Supervisionado como Lócus Central da Profissionalização do Ensino. Revista Portuguesa de Educação, v. 32, n. 1, p. 52-72. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.13439

TARDIF, MAURICE. Saberes docentes e formação profissional. Edição digital. Ed. Vozes. Petrópolis, RJ. 2014. 13p.

Published

2021-05-21

How to Cite

SILVA, F. F. da .; ARAUJO, A. R. L. de .; BENTO, N. M. da S.; MEDEIROS FILHO, A. E. C. de . Students non-participation in physical education classes in high school: Evaluation of teaching practices in the internship. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 2, n. 2, p. e021008, 2021. DOI: 10.51281/impa.e021008. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/4221. Acesso em: 3 dec. 2024.

Most read articles by the same author(s)