Teaching in Perspectives

the experience of collective elaboration of a scientific journal

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4555

Keywords:

Editoração, Ensino em Perspectivas, Periódico científico

Abstract

In Brazil, there are considerable number of scientific journals, many are consolidated, others have been emerging more recently, as is the case of the magazine Ensino em Perspectivas. Such journals are important vehicles for disseminating the knowledge produced, making it possible to make public studies and research that can collaborate for developing society and its better living. The objective of the article is to shed light on the collaborative experience of creating the periodical Ensino em Perspectivas (EnPe), held in 2020, by a group of graduate students from the Universidade Estadual do Ceará (UECE), who offered a free channel and democratic for the dissemination of research by undergraduate students, teachers of basic education and higher education and other researchers. The EnPe proposed by Professor Lia Machado Fiuza Fialho, who encouraged graduate students in education to create a scientific journal hosted on the UECE journals portal. Master's and doctoral students of the Study Group “Educational Practices, Memories and Oralities - PEMMO” accepted the challenge and dialogical selected the name of the journal, arts, the editors, the editorial board, the editorial flow, among other aspects necessary for creating a scientific journal, qualifying for the editorial task.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba, Pós-doutoranda em Educação pela Universidade de Salamanca. Professora doutora do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas (MPPP/UECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades - PEMO. Editora da revista Educação & Formação do PPGE/UECE.

References

ALENCAR, C. Práticas pedagógicas antirracista na educação básica: a experiência da escola Professor José Sobreira de Amorim da rede municipal de Fortaleza. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 1, p. 1-6, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4538. Acesso em: 03 jan. 2021.

ARRUDA, A.; CASTRO, E.; BARRETO, R. Inclusão no ensino superior: um desafio para a docência. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-6, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4534. Acesso em: 03 jan. 2021.

BARBOSA, R.; SABOIA, V. Diversidade e construção da identidade da criança no cotidiano da educação infantil. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 1, p. 1-3, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4512. Acesso em: 03 jan. 2021.

BRANDENBURG, C.; SILVA MACIEL, J.; BARON, M.; COSTA, B.; FIALHO, L.; SILVA, J. Cartilha educação e saúde no combate a pandemia da (covid-19). Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 2, n. 2, p. 1-35, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3670. Acesso em: 03 jan. 2021.

COELHO, K. A educação feminina cearense pela ótica da Escola Normal (1884-1930). Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4529. Acesso em: 03 jan. 2021.

FERREIRA NETO, J. O legado da Associação Terreiro para a capoeira do Ceará. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 1, p. 1-14, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4533. Acesso em: 03 jan. 2021.

FREITAS, B.; FREITAS, M.; CAVALCANTE, G. Elementos norteadores dos estágios supervisionados: o olhar docente. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 1, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4510. Acesso em: 03 jan. 2021.

FREITAS, M.; FREITAS, B.; ALMEIDA, D. Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4540. Acesso em: 03 jan. 2021.

FREITAS, M.; FREITAS, B.; CAVALCANTE, G. A importância da escola para crianças em contexto familiar monoparental. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4536. Acesso em: 03 jan. 2021.

GUERRA, F. Geoecologia das paisagens como contributo ao ensino de geografia física. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 1, p. 1-3, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4513. Acesso em: 03 jan. 2021.

GUERRA, F. Geografia escolar e o papel do professor no contexto contemporâneo. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4530. Acesso em: 03 jan. 2021.

JORGE, F.; ARAÚJO, A. Reflexões sobre a história do Pinóquio e os direitos das crianças. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 1, p. 1-6, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4542. Acesso em: 03 jan. 2021.

MOURA, A.; PORTELA, A.; LIMA, A. Uma experiência de aprendizagem cooperativa no curso de Letras. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4541. Acesso em: 03 jan. 2021.

OLIVEIRA NETO, B. Gestão pública da educação infantil: o trabalho coletivo em benefício de um ensino significativo. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 1, p. 1-11, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4525. Acesso em: 03 jan. 2021.

PEREIRA, L. Projeto letras solidárias: experiência cooperativa para o futuro pedagogo. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 1, p. 1-9, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4539. Acesso em: 03 jan. 2021.

PEREIRA, M. Biblioteca on-line em tempo de isolamento social. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 1, p. 1-10, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4537. Acesso em: 03 jan. 2021.

PINHEIRO, A. A. DE; OLIVEIRA NETO, B.; MACIEL, N. M. A importância da educação ambiental para o aprimoramento profissional, docente e humano. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 1, p. 1-12, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4544. Acesso em: 03 jan. 2021.

ROLIM, M.; ALMEIDA, D. A evasão estudantil no curso de letras português da FECLESC. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 1, p. 1-12, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4532. Acesso em: 03 jan. 2021.

SABOIA, V. S. M. S.; BARBOSA, R. Pandemias reais, currículo, gestão escolar e nós. E agora? Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 1, p. 1-11, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4545. Acesso em: 03 jan. 2021.

SILVA, P.; JORGE, F.; FERREIRA, F. Meninas e meninos: brincar e suas relações de gênero. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-7, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4535. Acesso em: 03 jan. 2021.

SILVA, R.; FERREIRA NETO, J. O. O protagonismo do Grupo Senzala na capoeira de Fortaleza e Teresina (1980-1990). Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 1, p. 1-14, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4551. Acesso em: 03 jan. 2021.

Published

2021-01-03

How to Cite

FIALHO, L. M. F. Teaching in Perspectives: the experience of collective elaboration of a scientific journal. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e324555, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i2.4555. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4555. Acesso em: 26 sep. 2024.