Evaluation of teaching objectives, methodologies and evaluation practices in school physical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e023019

Keywords:

Basic education, Teacher, Learning

Abstract

The study aimed to validate a questionnaire about the objectives and teaching methodologies, as well as the evaluation practices used by Physical Education teachers in high school. It is a readjustment of a questionnaire prepared by Pontes Junior (2012), based on a careful analysis of a body of expert teachers (judges) on the subject. The judges average age was 32 (+4.0) years, with an average time of experience of 8.2 years (+2.9), where one with a doctoral degree and the others with a masters degree. After multiple contributions of the judges, the final version of the instrument has 45 items, distributed in 4 sections: i) characterization of the participants, ii) teaching objectives, iii) teaching practices/methodologies, and iv) evaluation of teaching learning. It was emphasize that the total content validation index was 97.9%. The validation of this instrument will provide to students, teachers, managers and those interested in the subject the possibility of developing studies/researches, the evaluation on the objectives and methodologies of teaching, as well as the evaluation practices adopted by teachers in Physical Education classes.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lucas Souza Silva , Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Licenciado em Educação Física (URCA). Pós-Graduado em Educação Física Escolar (INTERVALE). Secretário e membro pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisas em Práticas de Ensino (NePPE/UECE). Professor do IFCE-Campus Iguatu.

Antonio Evanildo Cardoso de Medeiros Filho , Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutor e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Professor da Universidade Estadual do Ceará (UECE/FLECI).

Antonio Germano Magalhães Junior , Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professor da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

References

ALEXANDRE, Neusa Maria Costa; COLUCI, Marina Zambon Opinelli. Validade de conteúdo nos processos de construção e adaptação de instrumentos de medida. Cien Saude Colet. v. 16, n. 7, p.3061-3067, 2011. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000800006.

ARAÚJO, Filomena. A avaliação e a gestão curricular em Educação Física–um olhar integrado. Boletim Sociedade Portuguesa de Educação Física, n. 32, p. 121-133, 2017. Disponível em:< http://boletim.spef.pt/spef/index.php/spef/article/viewFile/227/214>. Acesso em: 19 Jul. 2020.

BAUER, Adriana; FERNANDES, Fabiana Silva. Tendências e desafios na avaliação de programas educacionais: entrevista com Chris Coryn. Estudos em Avaliação Educacional, v. 30, n. 73, p. 314-325, 2019. Disponível em:< https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6974507>. Acesso em: 20 Jul. 2020.

BETTI, Mauro; ZULIANI, Luiz Roberto. Educação física escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista mackenzie de educação física e esporte, v. 1, n. 1, 2002. Disponível em:< http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/1363>. Acesso em:19 Jul. 2020.

BRASIL. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e

Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de

Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso

em: 19 Jul. 2020.

BLOOM, Benjamin et al. Taxonomy of educational objectives. Cognitive domain. New York: McKay, p. 20-24, 1956.

BOSCATTO, Juliano Daniel; DARIDO, Suraya Cristina. A Educação Física No Ensino Médio Integrado A Educação Profissional E Tecnológica: Percepções, Curriculares. Pensar a Prática, v. 20, n. 1, 2017. DOI: https://dx.doi.org/10.5216/rpp.v20i1.39029.

CARVALHO, Lidia Madalena Damas. Avaliação das aprendizagens em Educação Física. Boletim Sociedade Portuguesa de Educação Física, n. 10-11, p. 135-151, 2017. Disponível em:<http://boletim.spef.pt/index.php/spef/article/view/163/150>. Acesso em: 19 Jul. 2020.

COLUCI, Marina Zambon Opinelli; ALEXANDRE, Neusa Maria Costa; MILANI, Daniela. Construção de instrumentos de medida na área da saúde. Ciência & Saúde Coletiva, v. 20, n. 3, p. 925-936, 2015. DOI: http://dx.doi.org10.1590/1413-81232015203.04332013.

DARIDO, Suraya Cristina. A avaliação da educação física na escola. UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, v. 16, p. 127-140, 2012. Disponível em:<https://encurtador.com.br/vA279 >. Acesso em: 19 Jul. 2020.

DEPRESBITERIS, Léia. Avaliação educacional em três atos. São Paulo: Editora SENAC, 2017.

FERNANDES, Maria Petrillia Rocha et al. Avaliação da aprendizagem: reflexões dos professores de educação física na educação básica. Revista on line de Política e Gestão Educacional, v. 23, n. 2, p. 306-320, 2019. DOI: https://dx.doi.org/10.22633/rpge.v23i2.11541.

GONZALEZ, Fernando Jaime; SCHWENGBER, Maria Simone Vione. Práticas pedagógicas em Educação Física: espaço, tempo e corporeidade. Edelbra Editora Ltda, 2012.

GORINI, Maria Augusta Gebara; SOUZA, Nadia Aparecida. Avaliação da aprendizagem: a construção de uma proposta em educação física. Estudos em Avaliação Educacional, v. 18, n. 36, p. 181-193, 2007. DOI: http://dx.doi.org/10.18222/eae183620072106.

GRANT, Joan; DAVIS, Linda. Selection and use of content experts in instrument

development. Research in Nursing & Health, v. 20, p. 269-274, 1997. DOI: https://dx.doi.org/10.1002/(SICI)1098-240x.

JOVENTINO, E. S. Construção e validação de escala para mensurar a autoeficácia materna na prevenção de diarreia infantil. 2010. 242 f. Dissertação

(Mestrado em Enfermagem) – Faculdade de Farmácia, Odontologia e Enfermagem,

Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2010. Disponível em:< http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/1796>. Acesso em: 29 jun. 2020.

LUCKESI, Carlos Cipriano. A avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. São Paulo: Cortez, 17 ed. 2005. Edição revista, 2008.

MAGALHÃES JUNIOR, Antonio Germano. Avaliação na educação à distância. Fortaleza: UAB/UECE, 2015.

MATSUMOTO, Marina Hisa; AYOUB, Eliana. Avaliação na Educação Física escolar: Entre o prescrito e o vivido. Pro-Posições, v. 29, n. 3, p. 229-253, 2018. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0031.

MENDES, Evandra Hein; NASCIMENTO, Juarez Vieira; MENDES, José Carlos. Metamorfoses na avaliação em Educação Física: da formação inicial à prática pedagógica escolar. Movimento, v. 13, n. 2, p. 55-76, 2007. Disponível em:<https://www.redalyc.org/pdf/1153/115314280004.pdf>. Acesso em: 19 Jul. 2020.

ONOFRE, Marcos. Educação Física sem Avaliação: uma perversão consciente?. Boletim Sociedade Portuguesa de Educação Física, n. 13, p. 51-59, 1996. Disponível em:<http://boletim.spef.pt/index.php/spef/article/viewFile/172/159>. Acesso em: 19 Jul. 2020.

OLIVEIRA, Rogerio Cruz. Avaliação em Educação Física: concepções e práticas de um professor. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 8, n. 2, 2009. Disponível em:. Acesso em: 19 Jul. 2020.

POPHAM, James. Educational evaluation. Eaglewood Cliffs, New Jersey: Prentice-Hall, 1975.

POLIT, D. D.; BECK, C. T. Using research in evidence-based nursing practice. In:

Essentials of nursing research: methods, appraisal and utilization. Philadelphia (USA): Lippincott Williams & Wilkins, 2006. p. 457-494.

RUBIO, Doris McGarlland et al. Objectifyingcontent validity: conducting a content validity study in social work research. Soc Work Res. v.27, n.2, p. 94-105, 2003. DOI: https://dx.doi.org/10.1093/swr/27.2.94.

SANTOS, Wagner; MAXIMIANO, Francine. Avaliação na educação física escolar: singularidades e diferenciações de um componente curricular. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 35, n. 4, 2013. Disponível em: <http://oldarchive.rbceonline.org.br/index.php/RBCE/article/view/1403. Acesso em: 19 Jul. 2020.

SANTOS, Wagner dos Santos et al. avaliação na educação física escolar: analisando as experiências das crianças em três anos de escolarização. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 25, p. 25047, 2019. DOI: https://dx.doi.org/10.22456/1982-8918.76974.

SILVA, Assis Leão; GOMES, Alfredo Macedo. Avaliação educacional: concepções e embates teóricos. Estudos em Avaliação Educacional, v. 29, n. 71, p. 350-384, 2018. Disponível em:<http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/5048/3636>. Acesso em 20 Jul. 2020.

SILVA, Thiago da Silva; BRACHT, Valter. Pesquisa pedagógica em educação física e os “estudos nos/dos/com os cotidianos”: entre o contextualismo e a transcendência. Movimento (ESEFID/UFRGS), v. 24, n. 1, p. 319-330, 2018. DOI: https://dx.doi.org/10.22456/1982-8918.78334.

SOUZA, Sinara Pereira; NASCIMENTO, Paulo Rogerio Barbosa; FENSTERSEIFER, Evaldo. Atuação docente em Educação Física escolar: entre investimento e desinvestimento pedagógico. Motrivivência, v. 30, n. 54, p. 143-159, 2018. DOI: https://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2018v30n54p143.

STAKE, Robert. Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata, 1998.

STUFFLEBEAM, Daniel; SHINKFIELD, Anthony. Evaluación sistemática: guía teórica y práctica. Paidós, 1987.

TYLER, Ralph. Princípios básicos de currículo e ensino. 1974.

VENÂNCIO, Luciana; SANCHES NETO, Luiz. Instrumentos e critérios no processo de avaliação em Educação Física escolar. Instrumento-Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, v. 21, n. 1, p. 58-73, 2019. DOI: https://dx.doi.org/10.34019/1984-5499.2019.v21.19136.

Published

2023-12-22

How to Cite

SILVA , L. S.; MEDEIROS FILHO , A. E. C. de; MAGALHÃES JUNIOR , A. G. Evaluation of teaching objectives, methodologies and evaluation practices in school physical education. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 4, p. e023019, 2023. DOI: 10.51281/impa.e023019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/12203. Acesso em: 20 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.