Citation index: a case study on the journal Ensino em Perspectivas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i3.5576

Keywords:

Scientific article, Citation impact, Scientific journal, Education journal, Google Scholar

Abstract

The article explores the Google Scholar citation index, adopted as the main criterion to be considered  an evaluation for humanities journals in the 2017-2020 quadrennium.​​​​​​​ The objective was to analyze the main articles that impacted the h5 index of the journal Teaching in Perspectives (EnPe). A qualitative case study research was conducted, which uses the public profile of the EnPe magazine on Google Scholar as a data collection platform. The results showed that h5 indexes, on June 10, 2021, are equal to 6, as there were 9 articles cited 6 or more times. The analysis makes it possible to infer that, as a journal with only a year and a half of existence, its Google indexes are relatively good, as well as that the most cited themes were varied, dealing with teacher education, gender, inclusion, public management, among others.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba, Pós-doutoranda em Educação pela Universidade de Salamanca. Professora doutora do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas (MPPP/UECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades - PEMO. Editora da revista Educação & Formação do PPGE/UECE.

Vanusa Nascimento Sabino Neves, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Curso de Licenciatura em Enfermagem. Enfermeira do Hospital Universitário Lauro Wanderley (HULW) da Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestra em Gestão de Organizações Aprendentes pela UFPB.

References

ARRUDA, A.; CASTRO, E.; BARRETO, R. Inclusão no ensino superior: um desafio para a docência. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-6, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4534. Acesso em: 03 jan. 2021.

BARBOSA, R.; SABOIA, V. Diversidade e construção da identidade da criança no cotidiano da educação infantil. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 1, p. 1-3, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4512. Acesso em: 03 jan. 2021.

BARDIN, L. Análise do conteúdo. 4. ed. Lisboa: 70, 2010.

COELHO, K. A educação feminina cearense pela ótica da Escola Normal (1884-1930). Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4529. Acesso em: 03 jan. 2021.

FERREIRA, N. S. de A. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação & Sociedade, Rio de Janeiro, v. 23, n. 79, p. 257-272, 2002. Disponível em: https://www.fe.unicamp.br/alle/textos/NSAF-AsPesquisasDenominadasEstadodaArte.pdf. Acesso em: 15 abr.2020

FERREIRA NETO, J. O legado da Associação Terreiro para a capoeira do Ceará. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 1, p. 1-14, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4533. Acesso em: 03 jan. 2021.

FIALHO, L. M. F. Ensino em Perspectivas: a experiência de elaboração coletiva de um periódico científico. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 3, n. 2, p. e324555, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i2.4555. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4555. Acesso em: 10 jun. 2021.

FIALHO, L. M. F.; SOUSA, F. G. A. Juventudes em políticas públicas: o estado da questão em pesquisas cearenses (2010-2016). Atos de Pesquisa em Educação (FURB), v. 15, p. 163, 2020. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/7457. Acesso em: 10 jun. 2021.

FIALHO, L. M. F.; SOUSA, F. G. A.; FREIRE, V. C. C. Pesquisas em História da Educação publicadas por periódicos do Norte e Nordeste do Brasil. Práxis Educacional, v. 16, p. 382-403, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/6904. Acesso em: 10 jun. 2021.

FREITAS, B.; FREITAS, M.; CAVALCANTE, G. Elementos norteadores dos estágios supervisionados: o olhar docente. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 1, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4510. Acesso em: 03 jan. 2021.

FREITAS, M.; FREITAS, B.; ALMEIDA, D. Residência pedagógica e sua contribuição na formação docente. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4540. Acesso em: 03 jan. 2021.

FREITAS, M.; FREITAS, B.; CAVALCANTE, G. A importância da escola para crianças em contexto familiar monoparental. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4536. Acesso em: 03 jan. 2021.

GUERRA, F. Geoecologia das paisagens como contributo ao ensino de geografia física. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 1, p. 1-3, 2020b. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4513. Acesso em: 03 jan. 2021.

GUERRA, F. Geografia escolar e o papel do professor no contexto contemporâneo. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020a. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4530. Acesso em: 03 jan. 2021.

JORGE, F.; ARAÚJO, A. Reflexões sobre a história do Pinóquio e os direitos das crianças. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 1, p. 1-6, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4542. Acesso em: 03 jan. 2021.

MOURA, A.; PORTELA, A.; LIMA, A. Uma experiência de aprendizagem cooperativa no curso de Letras. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-12, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4541. Acesso em: 03 jan. 2021.

NASCIMENTO, K. A. S. do; FIALHO, L. M. F.; BRANDENBURG, C. Índice h5 e i10 do Google Scholar: um estudo de caso. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e314204, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v3i1.4204. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4204. Acesso em: 10 jun. 2021.

OLIVEIRA NETO, B. Gestão pública da educação infantil: o trabalho coletivo em benefício de um ensino significativo. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 1, p. 1-11, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4525. Acesso em: 03 jan. 2021.

PINHEIRO, A. A. DE; OLIVEIRA NETO, B.; MACIEL, N. M. A importância da educação ambiental para o aprimoramento profissional, docente e humano. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 1, p. 1-12, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4544. Acesso em: 03 jan. 2021.

ROLIM, M.; ALMEIDA, D. A evasão estudantil no curso de letras português da FECLESC. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 1, p. 1-12, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4532. Acesso em: 03 jan. 2021.

SILVA, P.; JORGE, F.; FERREIRA, F. Meninas e meninos: brincar e suas relações de gênero. Ensino em Perspectivas, v. 1, n. 2, p. 1-7, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4535. Acesso em: 03 jan. 2021.

SOUSA, F. G. A. de; FERNANDES, F. R. Principais discussões tecidas nas publicações mais citadas da Revista Educação & Formação (2016-2019). Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 1 - 16, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3473. Acesso em: 03 jan. 2021.

Published

2021-06-16

How to Cite

FIALHO, L. M. F.; NEVES, V. N. S. . Citation index: a case study on the journal Ensino em Perspectivas. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 3, p. e335576, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i3.5576. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/5576. Acesso em: 22 jul. 2024.