Paulo Freire, the wanderer of utopia

reflections for social transformation through education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3755

Keywords:

Paulo Freire. Brazilian Education. Autonomy. Social Transformation.

Abstract

The article aims to contribute to discussions about the importance of Paulo Freire for Brazilian education. Thus, we are based on the Freirean conceptual universe, aiming to build a dialogue with other authors to reflect on education and social reflection. For this, an exploratory qualitative and bibliographic research was carried out, taking the works of Freire, and of other authors to weave the educator's ideas. We justify the importance of this text as a theoretical-critical basis against mismanagements that aspire to projects that flow against critical education. Thus, it was necessary to contextually introduce the current scenario in the face of the pandemic crisis. Soon after, we have a temporal synthesis about Paulo Freire's life, and then we present the ideas brought up by the educator, to boost reflections for education. Concluding that education must subsidize us to aim at autonomy, and social transformation.

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Author Biographies

Ana Carolina Braga de Sousa, Secretaria de Educação do Estado do Ceará

Doutoranda em Educação - formação de professores, pela Universidade Estadual do Ceará.- UECE. Mestre em Desenvolvimento e Meio Ambiente - PRODEMA, Universidade Federal do Ceará - UFC. Especializações em Turismo e Hospitalidade - IFCE, e em Gestão Educacional - faculdade ISEIB/MG. Licenciada em História pela Universidade Federal do Ceará.Professora efetiva da rede estadual de educação. Foi pesquisadora-bolsista do CNPq. Possui experiência na gestão escolar nos cargos de coordenadora e diretora escolar. Foi professora do curso de Licenciatura em História no instituto INESC-IDECC, da Universidade Vale do Acaraú-CE. Atuou como professora/formadora regional, na gestão e coordenação pedagógica do programa federal de formação de professores: pacto pelo fortalecimento do ensino médio, do ministério da educação -MEC. Participante do Grupo de Estudos PEMO - Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, da Universidade Estadual do Ceará -UECE. Desenvolve seu trabalho docente, práticas pedagógicas e pesquisas principalmente nas áreas de interesse: História. história da educação no Ceará, educação, biografias de educadoras cearenses, formação de professores, ensino de história, educação ambiental, teatro, arte-educação, educação de jovens e adultos e educação popular.

Arliene Stephanie Menezes Pereira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Docente do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Doutoranda em Educação-Universidade Estadual do Ceará. Mestra em Educação Física-Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Integrante do Grupo de Pesquisas Práticas Educativas, Memórias e Oralidades-PEMO/UECE.

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Published

2020-05-26

How to Cite

SOUSA, A. C. B. de; PEREIRA, A. S. M. Paulo Freire, the wanderer of utopia: reflections for social transformation through education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–18, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i2.3755. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3755. Acesso em: 22 jul. 2024.