Paulo Freire, the wanderer of utopia
reflections for social transformation through education
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3755Keywords:
Paulo Freire. Brazilian Education. Autonomy. Social Transformation.Abstract
The article aims to contribute to discussions about the importance of Paulo Freire for Brazilian education. Thus, we are based on the Freirean conceptual universe, aiming to build a dialogue with other authors to reflect on education and social reflection. For this, an exploratory qualitative and bibliographic research was carried out, taking the works of Freire, and of other authors to weave the educator's ideas. We justify the importance of this text as a theoretical-critical basis against mismanagements that aspire to projects that flow against critical education. Thus, it was necessary to contextually introduce the current scenario in the face of the pandemic crisis. Soon after, we have a temporal synthesis about Paulo Freire's life, and then we present the ideas brought up by the educator, to boost reflections for education. Concluding that education must subsidize us to aim at autonomy, and social transformation.
Downloads
References
APPLE, W. M. l.; NÓVOA, A. Paulo Freire: política e pedagogia. Porto: Porto Editora, 1998.
ARAÚJO, A.; SOARES, E. L. Identidade e relações étnico-raciais na formação escolar. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3628. Acesso em: 02 jan. 2019.
BANFIELD, G.; HADUNTZ, H.; MAISURIA, A. The (im)possibility of the intellectual worker inside the neoliberal university. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 3, set./dez., p. 3-19, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/110 Acesso em: 01 set. 2016.
BARRUCHO, L. Coronavírus: pandemia pode jogar até 14 milhões de brasileiros na pobreza, diz estudo. BBC News. Londres. 12 de junho de 2020. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-53020785. Acesso em: 06 de jul. de 2020.
BRAGA, M. M. S. de C. Prática pedagógica docente-discente e humanização: contribuição de Paulo Freire para a escola pública. Recife: O autor, 2012.
CARVALHO, S. O. Formação Docente e Práxis Pedagógica narrativa de uma professora. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3602. Acesso em: 02 jan. 2019.
CAXILE, C. R. Memória e representação: experiências e resistências numa manifestação cultural na cidade de Fortaleza. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3599. Acesso em: 02 jan. 2019.
COSTA, M. A.; SILVA, F. M.; SOUZA, D. Parceria entre escola e família na formação integral da criança. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3476. Acesso em: 02 jan. 2019.
DINARTE, L. D.; CORAZZA, S. Espaço poético como tradução didática: Bachelard e a imagem da casa. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, mai./ago., p. 135-148, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/105 Acesso em: 02 mai. 2016.
FANTIN, M. Educação, aprendizagem e tecnologia na pesquisa-formação. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 6, set./dez., p. 87-100, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/161 Acesso em: 01 set. 2017.
FERREIRA NETO, J.; DA SILVA, R. Mestre Chitãozinho e a formação dos capoeiristas no Projeto ABC do João XXIII. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3518. Acesso em: 02 jan. 2019.
FLICK, U. Introdução a pesquisa qualitativa. 3 ed. São Paulo. Artmed, 2009.
FREIRE, A. M. de A. Paulo Freire: uma história de vida. 1º ed.- São Paulo: editora paz e terra, 2018.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia da Esperança: reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Editora paz e terra, 1992.
FREIRE, P. Pedagogia da Tolerância. Organização, apresentação e notas: Ana Maria Araújo Freire. 2º ed. Rio de Janeiro: Editora paz e terra, 2013.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 13º ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FURTER, P. Paulo Freire e Ivan Illich: das utopias pedagógicas às utopias sociais. In: APPLE, W. M.; NÓVOA, A. Paulo Freire: política e pedagogia. Porto: Porto Editora, 1998.
LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Atlas editora, 2006.
LIMA, A.; AZEVEDO, M. L. Processo de institucionalização da política nacional e estadual de formação docente: Proposições e resistências no Paraná. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 12, set./dez., p. 124-147, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1126/1311 Acesso em: 01 set. 2019.
LIMA, J.; SANTOS, G. Valores, educação infantil e desenvolvimento moral: concepções dos professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 8, mai./ago., p. 153-170, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/275 Acesso em: 02 mai. 2018.
LOPES, A. de P. C. Legislação e processos educativos: A constituição da escola primária no Piauí (1845 a 1889). Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 10, jan./abr., p. 50-65, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/866/1081 Acesso em: 02 jan. 2019.
MACIEL, J. A.; MACIEL, J.; MENDES, A.; SILVA, J. Dialogando sobre o tema jogos populares no ensino fundamental 1. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3506. Acesso em: 02 jan. 2019.
NERYS, F.; KOEPP, J.; COSTA, B.; BARON, M. Dificuldades na consulta clínica e nutricional de surdos no Brasil: revisão de literatura. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3605. Acesso em: 02 jan. 2019.
POLAK, Y. N. de S. et. al. Dialogando sobre metodologia científica. Fortaleza: edições UFC, 2011.
RIOS, P. P.; CARDOSO, H.; DIAS, A. Concepções de gênero e sexualidade d@s docentes do curso de licenciatura em pedagogia: por um currículo Queer. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 8, mai./ago., p. 98-117, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272 Acesso em: 02 mai. 2018.
SANTOS, F.; GIASSON, F. Docência no Ensino Superior: formação, iniciação e desenvolvimento profissional docente. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3543. Acesso em: 02 jan. 2019.
SILVA, J.; LIMA, I.; PARENTES, M. D.; SILVA, L. Trajetórias formativas de licenciandos em matemática: percepções sobre constituir-se professor. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3478. Acesso em: 02 jan. 2019.
SMYTH, E.; HAMEL, T. The history of initial teacher education in Canada: Québec and Ontario. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 1, jan./abr., p. 88-109, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/93 Acesso em: 02 jan. 2016.
SOARES, C.; VIANA, T. Jovita Alves Feitosa: memórias que contam a história da educação nas prisões cearenses. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 1, jan./abr., p. 140-158, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/96 Acesso em: 02 jan. 2016.
SOARES, M. P. do S. B. Formação permanente de professores: um estudo inspirado em Paulo Freire com docentes dos anos iniciais do Ensino Fundamental. Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 13, p. 151-171, jan./abr., 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1271/1912. Acesso em: 08 de dez. 2019.
SOUSA, F. G.; FERNANDES, F. R. Análise de conteúdo de “As três Marias” e a instrução feminina cearense: práticas educativas, vigilância e transgressão. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3484. Acesso em: 02 jan. 2019.
SOUSA, N. M.; NASCIMENTO, D. A inclusão escolar e o aluno com síndrome de Down: as adaptações curriculares e a avaliação da aprendizagem. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 9, set./dez., p. 121-140, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/859/762 Acesso em: 01 set. 2018.
TORRES, C. Al. A pedagogia política de Paulo Freire. In: APPLE, W. Michael; NÓVOA, António. Paulo Freire: política e pedagogia. Porto: Porto Editora, 1998.
TRIGUERO, I. M. Gamificación y tecnologías como recursos y estrategias innovadores para la enseñanza y aprendizaje de la historia. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 8, mai./ago., p. 3-16, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/267 Acesso em: 02 mai. 2018.
VEIGA, E. Paulo Freire: como o legado do educador brasileiro é visto no exterior. BBC News. De Bled-Eslovênia. 12 jan. 2019. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/brasil-46830942. Acesso em: 07 de mai. 2019.
ZUIN, A. L. A. BASTOS, E. Justiça social por meio das cotas na Universidade Federal de Rondônia. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 12, p. 104-123, set./out., 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/945/1309. Acesso em: 08 de mai. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Ana carolina Braga de Sousa, Arliene Stephanie Menezes Pereira (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.