Evaluation of two factors associated with non-participation in physical education classes in high school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e022009

Keywords:

Physical Education, High school, School infrastructure, Didactic- pedagogical materials, Evasion

Abstract

This study aimed to analyze the teachers' perception about the factors associated with non-participation in Physical Education classes in High School. It is characterized as descriptive, exploratory, with a qualitative approach and transversal temporality. 07 (seven) teachers from the city of Várzea Alegre - CE who teach the aforementioned curricular component outside of high school will participate. For data collection, I used an online questionnaire containing 17 objective and subjective questions. We show that the practical classes do not have school shifts, due to the lack of didactic-pedagogical materials and the institution's infrastructure, there are two factors most pointed out by the investigated teachers.

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sabrina Ignácia de Sousa Silva, Universidade Regional do Cariri

Graduada em Educação Física pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar (NePEFE/URCA).

Lucas Souza Silva, Universidade Regional do Cariri - URCA

Graduado em Educação Física pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Pós-Graduando em Educação Física escolar pelo Centro Universitário Intervale. Membro do Núcleo de Estudos e Pesquisa em Educação Física escolar (NePEFE/URCA).

Antonio Evanildo Cardoso de Medeiros Filho, Universidade Regional do Cariri

Doutor e mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Professor da Universidade Regional do Cariri (URCA).

References

ANISZEWSKI, Ellen et al. A (des)motivação nas aulas de educação física e a satisfação das necessidades de competência, autonomia e vínculos sociais. Journal of Physical Education, v. 30, n. 1, p. e-3052, 2019. DOI: https://doi.org/10.4025/jphyseduc.v30i1.3052

ANTUNES, Michael Jordan. A juventude do ensino médio: Levantamento sobre os fatores que influenciam o desinteresse nas aulas de Educação física. Florianópolis, 2018. 48f. TCC (Graduação) – Universidade Federal de Santa Catarina, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/188808 Acesso em: 10 set. 2021.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011. 229 p.

BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 22 jan. 2020.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. 2020. Disponível

em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/572694/Lei_diretrizes_bases_4ed.pdf?sequence=1&isAllowed=y Acesso em: 22 jan. 2020.

COELHO, Carolina Goulart; XAVIER, Fátima Vieira da Fonseca; MARQUES, Adriane Cristina Guimarães.Educação física escolar em tempos de pandemia da COVID- 19: a participação dos alunos de ensino médio no ensino remoto. Intercontinental Juornal on Physical Education, v. 2, n. 3, p. 1-13, 2020. Disponível em: http://www.ijpe.periodikos.com.br/article/5f87ba8e0e882579783901ab Acesso em:10 set. 2021.

DARIDO, Suraya Cristina. Os conteúdos da Educação Física na escola. Educação Física na escola: implicações para a prática pedagógica. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2005.

FERREIRA NETO, Rubem Barboza. Infraestrutura escolar e Educação Física: tensões e conflitos. Estudos em avaliação educacional, v. 31, n. 76, p. 231-256, 2020. DOI: https://dx.doi.org/10.18222/eae.v0ix.6547

LIMA JÚNIOR, Paulo et al. Taxas longitudinais de retenção e evasão: uma metodologia para estudo da trajetória dos estudantes na educação superior. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 27, p. 157-178, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002701431

MANSUR, Ofelia Machado. Possíveis causas da evasão dos/as discentes nas aulas de educação física escolar. IN TOTUM-Periódico de Cadernos de Resumos e Anais da Faculdade Unida de Vitória, v. 5, n. 2, 2019. Disponível em: https://revista.fuv.edu.br/index.php/intotum/article/view/2001 Acesso em: 08 set. 2021.

MATTOS, Aline de Moura; LIMA, Marcella Luana da Silva; TENÓRIO, Tatiane Cunha de Souza. Enfrentamento dos desafios do ensino remoto: vozes de jovens e educadores. Cadernos de Estágio, v. 2, n. 1, p. 54-57, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/cadernosestagio/article/download/25006/14146 Acesso em: 08 set. 2021.

MENEZES, Rafael; VERENGUER, Rita de Cássia Garcia. Educação Física no Ensino Médio: O Sucesso de uma Proposta Segundo os Alunos. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte – v.5, n. Especial, p.99-107, 2006. Disponível em: https://www.mackenzie.br/fileadmin/OLD/47/Graduacao/CCBS/Cursos/Educacao_Fisica/REMEFE-5-especial-2006/art11_edfis5nE.pdf Acesso em: 20 jan. 2020.

OLIVEIRA, Eduardo Henrique de. Motivação nas aulas de educação física perspectiva dos alunos do ensino fundamental. 2018. 117f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de São Paulo. Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto. Ribeirão Preto, 2018. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/59/59140/tde-14012019-112318/pt-br.php Acesso em: 10 set. 2021.

OLIVEIRA, Rosane Machado de. Estágio supervisionado ensino médio: planejamento e docência. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 4, n. 6, p. 243-272, 2019. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/pedagogia/planejamento-e-docencia Acesso em: 25 mar. 2022.

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013. 277p.

SILVA, Rosângela Ramos Veloso; SILVA, Nayra Suze Souza e. Educação Física no Ensino Médio: participação, interesse e opinião dos alunos quanto à obrigatoriedade no currículo escolar. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, [S. l.], v. 35, n. 1, p. 109-118, 2021. DOI: https://dx.doi.org/10.11606/issn.1981-4690.v35i1p109-118

SILVA, Francisca Feitosa et al. A não participação dos alunos nas aulas de educação física no Ensino Médio: Avaliação das práticas de ensino no estágio. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 2, n. 2, p. e021008-e021008, 2021. DOI: https://dx.doi.org/10.51281/impa.e021008

Published

2022-06-13

How to Cite

SILVA, S. I. de S.; SILVA, L. S.; MEDEIROS FILHO, A. E. C. de. Evaluation of two factors associated with non-participation in physical education classes in high school. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e022009, 2022. DOI: 10.51281/impa.e022009. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/8182. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>