Student perception of practices and evaluation instruments in a teacher training course
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e024004Keywords:
Teacher training, Evaluation practices, Teaching-learningAbstract
The study aimed to identify student perception about assessment practices and instruments in classes on a teacher training course at a public university in the interior of the center-south of Ceará. This is a descriptive, exploratory and quantitative research. 175 students from a physical education degree course participated, 101 being male and 74 female, with an average age of 27 ± 3.01. A closed questionnaire was applied via Google Forms, containing 15 questions, two of which were aimed at composing the corpus of this work. Descriptive statistics, relative and absolute frequency were performed for data processing using the statistical package for the social sciences software version 22.0. The results indicate a predominance of tests and written works as assessment instruments/practices, however, there is low student acceptance of these practices and the absence of student and teacher self-assessment as an assessment proposal.
Metrics
References
ANDRADE, L. A.; SILVA, L. S.; BENTO, N. M. S. Percepção discente sobre avaliação do curso de licenciatura em educação física no ensino a distância. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. e021016-e021016, set. 2021. DOI: https://dx.doi.org/10.51281/impa.e021016
AMÂNCIO, I.; KEMCZINSKI, A.; DICKEL, M. Acurácia da Autoavaliação Discente no Ensino Superior: Um Mapeamento Sistemático da Literatura. Revista Brasileira de Informática na Educação, Porto Alegre, v. 30, p. 182-209, maio. 2022. DOI: https://dx.doi.org/10.5753/rbie.2022.2304
BARBOSA, J. O. A importância das avaliações orais no ensino de Física como parte do processo de ensino-aprendizagem do aluno. 2022. 43 f. Monografia (Licenciatura em Física) - Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2022. Disponível em: http://repositorio.ufc.br/handle/riufc/67294 Acesso em: 05 abril. 2024.
BATISTA, P. F.; GRAÇA, A. B. Construir a profissão na formação de professores de Educação Física: processos, desafios e dinâmicas entre a escola e a universidade. Pro-Posições, Campinas, v. 32, p. e20180084, jun. 2021. DOI: https://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2018-0084
BEGO, G. A.; ANJOS, J. R. C. A importância da Educação Física Escolar Para a Formação do Indivíduo na Sociedade. Revista Saúde UniToledo, v. 4, n. 1, 2020. Disponível em: http://www.ojs.toledo.br/index.php/saude/article/view/3557/639 Acesso em: 15 mar. 2024.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudo e proposições. 12 edição. São Paulo: Cortez, 2013.
MAGALHÃES JUNIOR, A. G. Avaliação na educação a distância. Fortaleza: Uab/Uece, 2015.
MASCARENHAS, A. D. N.; FRANCO, M. A. S. O esvaziamento da didática e da pedagogia na (nova) BNC de formação inicial de professor da educação básica. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 1014-1035, dez. 2021. DOI: https://dx.doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i3p1014-1035
MEDEIROS FILHO, A. E. C et al. Fatores de escolaridade associados ao desempenho dos estudantes de Educação Física no ENADE. Revista@ mbienteeducação, Tatuapé, v. 13, n. 1, p. 44-57, jan. 2020. DOI: https://dx.doi.org/10.26843/v13.n1.2020.790.p44-57
PAULA, A. S. N et al. A presença da noção de accountability ao longo da história das políticas de avaliação da educação superior no Brasil. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 1-13, maio. 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4685 Acesso em: 05 abril. 2024.
SILVA, L. S.; SILVA, F. F.; MEDEIROS FILHO, A. E. C. Raça/etnia e o desempenho dos estudantes de educação física no Enade. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, Fortaleza, v. 1, n. 3, p. e020016-e020016, set. 2020. DOI: https://dx.doi.org/10.51281/impa.e020016
SILVA NETA, M. L..; MAGALHÃES JUNIOR, A. G. M.; SANTOS, M. T. S. C. Práticas
avaliativas nos cursos de pedagogia: concepções, modelos e planejamento. Tendencias pedagógicas, Madrid, n. 38, p. 137-147, abr. 2021. Disponível em: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8032401 Acesso em: 05 abril. 2024.
SOUZA, N. A. Portfólio na promoção da autoavaliação da aprendizagem: a educação infantil sob foco. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, São Paulo, v. 25, n. 3, p. 79–99, jun. 2014. DOI: https://dx.doi.org/10.14572/nuances.v25i3.3200
VIANNA, H. M. Medidas Referenciadas a Critério-Uma Introdução. Série Ideias, n. 8, 1998.