Memory

theoretical-conceptual approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.3798

Keywords:

Memory, History, Epistemology, Source, Sociohistorico knowledge

Abstract

In several spaces there are marks, records, objects that lead to reflective thoughts, reveal deep memories that can cherish the soul, scare away, distress the spirit, depending on the indelible and timeless reminiscences present in the human intellect. This is memory. This article raises the theoretical-conceptual and epistemological debate about memory, its constructor and even symbiotic relationship with the historical process. Undeniable the fruitfulness of this debate today, especially among historians, memorialists and archivists who examine the various material and immaterial sources of the most varied social subjects and their stays and productions in the historical course of their existences. This production takes place in the theoretical scope through the bibliographic consultation typologically descriptive with qualitative approach from secondary sources. The technique of conteudal analysis is that of sociohistórico discourse. As a result, some concepts and meanings are reworked from multiple theories and epistemologies in the semantic field of the word memory in different historical contexts.

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Author Biographies

Antonio Roberto Xavier, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira

Pós-doutor em Educação (UFPB e UFC). Doutor em Educação (UFC). Mestre em Planejamento e Políticas Públicas e Mestre em Sociologia (UECE). Pedagogo. Historiador. Professor Permanente do Mestrado Acadêmico em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis (MASTS-UNILAB) e do Curso de Administração Pública (UNILAB).

Karla Renata de Aguiar Muniz, Universidade Federal do Ceará

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE), da Universidade Federal do Ceará (UFC); Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES); Pós-graduada (Lato Sensu) em Gestão Cultural pela Universidade Estadual do Vale do Acaraú (UVA).

José Gerardo Vasconcelos, Universidade Federal do Ceará

Pós-doutor em História da Educação (UFRN). Pós-doutor em Educação (UFPB). Pós-doutor em Artes Cênicas (UFBA). Doutor e Mestre em Sociologia (UFC). Filósofo (Licenciado – UECE). Filósofo (Bacharel – UECE). Docente titular da Faculdade de Educação da UFC.

Francisco Ricardo Miranda Pinto, Centro Universitário INTA (UNINTA)

Doutorando e Mestre em Saúde Coletiva (UNIFOR). Enfermeiro (UNINTA). Letrólogo (UNIP). Pedagogo (UVA). Docente do Curso de Pedagogia EaD do Centro Universitário INTA – UNINTA. Docente do Curso de Pedagogia da Universidade Estadual Vale do Acaráu.

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Published

2020-09-14

How to Cite

XAVIER, A. R.; MUNIZ, K. R. de A.; VASCONCELOS, J. G.; PINTO, F. R. M. Memory: theoretical-conceptual approach . Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e313798, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v3i1.3798. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3798. Acesso em: 3 jul. 2024.