Memory
theoretical-conceptual approach
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.3798Keywords:
Memory, History, Epistemology, Source, Sociohistorico knowledgeAbstract
In several spaces there are marks, records, objects that lead to reflective thoughts, reveal deep memories that can cherish the soul, scare away, distress the spirit, depending on the indelible and timeless reminiscences present in the human intellect. This is memory. This article raises the theoretical-conceptual and epistemological debate about memory, its constructor and even symbiotic relationship with the historical process. Undeniable the fruitfulness of this debate today, especially among historians, memorialists and archivists who examine the various material and immaterial sources of the most varied social subjects and their stays and productions in the historical course of their existences. This production takes place in the theoretical scope through the bibliographic consultation typologically descriptive with qualitative approach from secondary sources. The technique of conteudal analysis is that of sociohistórico discourse. As a result, some concepts and meanings are reworked from multiple theories and epistemologies in the semantic field of the word memory in different historical contexts.
Downloads
References
ABBAGNANO, N. Dicionário de Filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
BANFIELD, G.; HADUNTZ, H.; MAISURIA, A. The (im)possibility of the intellectual worker inside the neoliberal university. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 3, set./dez., p. 3-19, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/110 Acesso em: 01 set. 2016.
BEGO, A. M. Políticas públicas e formação de professores sob a perspectiva da racionalidade comunicativa: da ingerência tecnocrata à construção da autonomia profissional. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 3-24, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/98 Acesso em: 05 ago. 2019.
BERGSON, Henri. Matéria e memória: ensaio sobre a relação do corpo com o espírito. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
BOSI, Ecléia. Memória e Sociedade: lembranças de velhos. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
CARVALHO, S. O. Formação Docente e Práxis Pedagógica narrativa de uma professora. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3716 Acesso em: 05 jul. 2019.
CASTRO, M. A. de; VASCONCELOS, J. G.; ALVES, M. M. A. “Estamos em casa!”: narrativas do cotidiano remoto da educação infantil em tempo de pandemia. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 1-17, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3716 Acesso em: 05 mai. 2020.
CHAUVEAU, A.; TÉTARD, P. (orgs.). Questões para a história do presente. Bauru: EDUSC, 1999.
CHERNOW, F. B. Supermemória: jogos e exercícios para aprimorar sua memória; tradução de Ibraíma Dafonte e Vera Caputo. – Rio de Janeiro: Ediouro, 2004.
DINARTE, L. D.; CORAZZA, S. Espaço poético como tradução didática: Bachelard e a imagem da casa. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, mai./ago., p. 135-148, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/105 Acesso em: 02 mai. 2016.
DOSSE, F. A História. São Paulo: EDUSC, 2003.
FANTIN, M. Educação, aprendizagem e tecnologia na pesquisa-formação. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 6, set./dez., p. 87-100, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/161 Acesso em: 01 set. 2017.
FIALHO, L.; BRAGA JUNIOR, V. R.; MONTE, R.; BRANDENBURG, C. O uso da história oral na narrativa da história da educação no Ceará. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 2, n. 1, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3505 Acesso em: 01 jan. 2020.
GENÚ, M. S. A abordagem da ação crítica e a epistemologia da práxis pedagógica. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 55-70, 2018. Disponível em https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/856. Acesso em 09 ago. 2020.
GOMES, L. K. de S. Trajetórias e Biografias: notas para o campo da História da Educação (prefácio). In: VASCONCELOS, J. G. et al. Pesquisas Biográficas na Educação. Fortaleza: Edições UFC, 2013.
HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.
LE GOFF, J. História e memória; tradução Bernardo Leitão et al. – Campinas, SP: Editora da UNICAMP, 1990. (Coleção Repertórios).
LIMA, A.; AZEVEDO, M. L. Processo de institucionalização da política nacional e estadual de formação docente: Proposições e resistências no Paraná. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 12, set./dez., p. 124-147, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1126/1311 Acesso em: 01 set. 2019.
LIMA, J.; SANTOS, G. Valores, educação infantil e desenvolvimento moral: concepções dos professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 8, mai./ago., p. 153-170, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/275 Acesso em: 02 mai. 2018.
LOPES, A. de P. C. Legislação e processos educativos: A constituição da escola primária no Piauí (1845 a 1889). Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 10, jan./abr., p. 50-65, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/866/1081 Acesso em: 02 jan. 2019.
MORORÓ, L. A influência da formação continuada na prática docente. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 36-51, 2017. Disponível em https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/122. Acesso em 01 ago. 2020.
NORA, P. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História. São Paulo, nº. 10, dez. 1993.
POLLAK, M. Memória, Esquecimento, Silêncio. Estudos Históricos vol. 5, n. 3 – Memória, São Paulo: Edições Vértice, 1989.
RICOUER, P. A memória, a história, o esquecimento. Campinas, Unicamp, 2007.
RIOS, P. P.; CARDOSO, H.; DIAS, A. Concepções de gênero e sexualidade d@s docentes do curso de licenciatura em pedagogia: por um currículo Queer. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 8, mai./ago., p. 98-117, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272 Acesso em: 02 mai. 2018.
ROSA, A. da; DAL FORNO, R. L. Memorial do IFSul Câmpus Venâncio Aires: história, educação e pesquisa. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 1 - 15, 2020. Disponível em https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3607
ROUSSO, H. A memória não é mais o que era. In: FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína. Usos e Abusos da História Oral. RJ: FGV, 2002.
SANTOS, M. P. dos. História e Memória: desafios de uma relação teórica. OPSIS, v. 7, n. 9, jul-dez, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.5216/o.v7i9.9331 Acesso em: 02 jan. 2016.
SMYTH, E.; HAMEL, T. The history of initial teacher education in Canada: Québec and Ontario. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 1, jan./abr., p. 88-109, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/93 Acesso em: 02 jan. 2016.
SOARES, C.; VIANA, T. Jovita Alves Feitosa: memórias que contam a história da educação nas prisões cearenses. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 1, jan./abr., p. 140-158, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/96 Acesso em: 02 jan. 2016.
SOUSA, N. M.; NASCIMENTO, D. A inclusão escolar e o aluno com síndrome de Down: as adaptações curriculares e a avaliação da aprendizagem. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 9, set./dez., p. 121-140, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/859/762 Acesso em: 01 set. 2018.
TRIGUERO, I. M. Gamificación y tecnologías como recursos y estrategias innovadores para la enseñanza y aprendizaje de la historia. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 8, mai./ago., p. 3-16, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/267 Acesso em: 02 mai. 2018.
VAINFAS, Ronaldo. Os protagonistas anônimos da história. São Paulo, SP: Campinas, 2002.
VASCONCELOS, José Gerardo. Memórias da saudade: busca e espera no Brasil autoritário. São Paulo: Annablume, 2000.
VASCONCELOS, J. G.; MAGALHÃES JÚNIOR, A. G. (orgs.). Memórias no Plural. Fortaleza: LCR, 2001.
XAVIER, A. R. Joana Paula de Morais: história, memória e trajetórias educativas (1900-1963). 2014. 411 f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Antonio Roberto Xavier, Karla Renata de Aguiar Muniz, José Gerardo Vasconcelos, Francisco Ricardo Miranda Pinto (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.