The research topic as an element of analysis on Education research in the Northeast region

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25053/redufor.v9.e12391

Keywords:

Research in Education, Theses, Research Topics, Postgraduate studies, Northeast

Abstract

Taking research in Education as an object of analysis, we have focused on the concern with the elements of scientific research, among them, the research topic. In this sense, the themes relating to research in Education presented to Postgraduate Programs in Education in the Northeast region are considered problematic. Based on the proposed problem, the objective is to verify the topics covered in theses defended in the area of ​​Education, in order to identify the production of knowledge in the area in recent years. Methodologically, the empirical work in this research consists of summaries of the theses defended in the Postgraduate Programs in Education at public universities in the Northeast region in 2020, 2021 and 2022. This is an exploratory-bibliographical and descriptive-systematic research in its analysis, which presents results that highlight the existence of a consistent set of topics covered and, at the same time, the presence of many other topics outside the area of ​​Education.

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Author Biographies

Alexandre Augusto e Souza, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Graduado e Licenciado Pleno em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Doutorando e Mestre, ambos em Educação, na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). É bolsista de Doutorado pela FAPERJ. Foi bolsista PROATEC de apoio à pesquisa na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).

Tânia Cristina da Conceição Gregório, Secretaria Estadual de Educação do Rio de Janeiro

Doutora e Mestra em Educação (ProPEd-Uerj); Especialista em Planejamento Educacional (Assoec) e em Educação Fiscal e Desenvolvimento de Projetos (Ucam); Pedagoga (Fafita); Professor (Seeduc-RJ).

Aline de Carvalho Moura, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPed- UERJ). Professora Adjunta do Instituto Multidisciplinar da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ), onde atua, também, como docente no Programa de Pós-graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEDUC).  Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Ensino Superior e Pesquisa em Educação - ESPE/UFRRJ, e pesquisadora no Núcleo de Pesquisa em Epistemologia e Metodologia das Ciências (Episteme) ProPed/UERJ.   

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Published

2024-06-26

How to Cite

SOUZA, A. A. e; GREGÓRIO, T. C. da C.; MOURA, A. de C. The research topic as an element of analysis on Education research in the Northeast region . Educ. Form., [S. l.], v. 9, p. e12391, 2024. DOI: 10.25053/redufor.v9.e12391. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/12391. Acesso em: 31 may. 2025.