The research topic as an element of analysis on Education research in the Northeast region
DOI:
https://doi.org/10.25053/redufor.v9.e12391Keywords:
Research in Education, Theses, Research Topics, Postgraduate studies, NortheastAbstract
Taking research in Education as an object of analysis, we have focused on the concern with the elements of scientific research, among them, the research topic. In this sense, the themes relating to research in Education presented to Postgraduate Programs in Education in the Northeast region are considered problematic. Based on the proposed problem, the objective is to verify the topics covered in theses defended in the area of Education, in order to identify the production of knowledge in the area in recent years. Methodologically, the empirical work in this research consists of summaries of the theses defended in the Postgraduate Programs in Education at public universities in the Northeast region in 2020, 2021 and 2022. This is an exploratory-bibliographical and descriptive-systematic research in its analysis, which presents results that highlight the existence of a consistent set of topics covered and, at the same time, the presence of many other topics outside the area of Education.
Downloads
References
CARDOSO, M. L. Florestan Fernandes: a criação de uma problemática. Estudos Avançados, São Paulo, v. 10, n. 26, p. 1-26, 1996. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/yGxCXP95tfVyTDqz9TwP74w/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40141996000100014
GARCIA, F. M.; YASUDA, B. C.; BENE, L. E. Observações preliminares acerca das pesquisas em educação do Amazonas. Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 14, p. 36-53, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1706. Acesso em: 22 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i14mai/ago.1706
GATTI, B. A. Implicações e perspectivas da pesquisa educacional no Brasil contemporâneo. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 113, p. 65-81, 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/VVXgbRbzwwsLTZvmYSL6M9b/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742001000200004
GATTI, B. A. Pesquisa, educação e pós-modernidade: confrontos e dilemas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 35, n. 126, p. 595-608, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/z9LRkPNSCqZFZhr9XmBDHqH/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 29 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742005000300004
GATTI, B. A. A pesquisa na pós-graduação e seus impactos na educação. Nuances: Estudos sobre Educação, Presidente Prudente, v. 15, n. 16, 2010. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/Nuances/article/view/175/245. Acesso em: 29 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.14572/nuances.v15i16.175
MADEIRO, C.; BIMBATI, A. P. Nordeste lidera índice de educação. Notícia UOL, [S.l.], 21 fev. 2023. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/noticias/2023/02/21/nordeste-lidera-indicadores-educacao.htm. Acesso em: 21 maio 2024.
NASCIMENTO, L.; CRUZ, A. G.; MOURA, A. C. Financeirização da Educação Superior, oligopólios educacionais e produtivismo acadêmico: contexto mercantil da educação. Revista Trabalho Necessário, Niterói, v. 21, n. 45, p. 1-20, ago. 2023. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/57340/34816. Acesso em: 20 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.22409/tn.v21i45.57340
SEVERINO, A. J. A pesquisa na Pós-graduação em educação. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, v. 1, n. 1, 2007. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4/4. Acesso em: 18 set. 2023.
SEVERINO, A. J. Consolidação dos cursos de pós-graduação em Educação: condições epistemológicas, políticas e institucionais. Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 1, n. 1, 2006. Disponível em: https://proxy.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/58/30. Acesso em: 18 set. 2023.
SEVERINO, A. J. Pós-graduação e pesquisa: o processo de produção e de sistematização do conhecimento. Revista Diálogo Educacional, Prado Velho, v. 9, n. 26, 2009. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/1891/189115658002.pdf. Acesso em: 18 set. 2023. DOI: https://doi.org/10.7213/rde.v9i26.3640
SOUZA, R. S. R.; DINIZ, M. Diálogos entre educação, cidade e patrimônio: investigando produções científicas brasileiras. Educação & Formação, Fortaleza, v. 7, e6779, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/6779. Acesso em: 22 maio 2024. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v7i1.6779

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Alexandre Augusto e Souza, Tânia Cristina da Conceição Gregório, Aline de Carvalho Moura

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors own the copyright to their texts:
Educação & Formação journal grants copyright rights to the author, however, we recommend a two-year interval before republication.
Names and addresses informed to the journal will be used exclusively for services offered by this publication, and will not be used for other ends or disclosed to any third parties.