Evaluating state and quality indicators for undergraduate courses in physical education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e025002

Keywords:

Avaliação, Estado, Educação Física

Abstract

The aim of this study is to analyze the indicators used by the instruments of the National Higher Education Assessment System in the assessment of undergraduate courses in Physical Education. This is a qualitative study, considering that the analysis and interpretation of the data are based on the object as part of a whole. Based on the research carried out, the conclusions suggest that the current assessment model is based on meritocracy, generating inequalities between courses and institutions, especially in the private sector. In Physical Education courses, it is concluded that there is a difference in the number of indicators assessed by the Undergraduate Course Assessment, which may vary depending on the analysis of the Course's Pedagogical Project and the National Curricular Guidelines. However, it is important to emphasize the need to ensure the quality of teaching by creating educational policies that materialize emancipatory assessments, giving real autonomy to institutions.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

José Nailson Alves Dias, Secretaria Municipal de Educação de Sobral-CE

Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Graduado em licenciatura em Educação Física pelo Centro Universitário Inta (UNINTA). Membro do Grupo de Pesquisa em Trabalho e Política Educacional (GPTPOED).

Alisson Slider do Nascimento de Paula, Centro Universitário Inta (UNINTA)

Pós-Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-UECE). Professor Adjunto da Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Pesquisador do Grupo de Pesquisa em Trabalho e Política Educacional (GPTPOED).

References

AFONSO, Almerindo Janela. Mudanças no Estado Avaliador: comparativismo internacional e teoria da modernização revisitada. Revista Brasileira de Educação, v. 18, n. 53, 2013.

BARREYRO, Gladys Beatriz; ROTHEN, José Carlos. “SINAES” contraditórios: considerações sobre a elaboração e implantação do sistema nacional de avaliação da educação superior. Educ. Soc., v.27, n.96, 2006.

BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - SINAES e dá outras providências. Brasília: MEC/INEP, 2004.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Comissão Nacional de Avaliação da Educação Superior (CONAES). diretrizes para a avaliação das instituições de educação superior. Brasília: MEC/ CONAES/ INEP, 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) Manual ENADE 2016. MEC/SINAES, 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) Instrumento de Avaliação institucional externa: presencial e a distância. MEC/SINAES, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) Instrumento de Avaliação de cursos de graduação, presencial e a distância. MEC/SINAES, 2017.

BRASIL. Portaria n° 15, de 11 de agosto de 2017. Dispõe sobre o CEBAS para entidades com atuação na área da educação. Brasília: MEC/INEP, 2017.

FRANCISCO, Thiago Henrique Almino; NETO, Guilherme Marback. Uma reflexão sobre a conaes: contribuições e desafios da comissão gestora da avaliação da educação superior brasileira, 2016.

GIL, Antonio Carlos Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2010.

MENEZES, Ebenezer Takuno de; SANTOS, Thais Helena dos. Verbete PAIUB (Programa de Avaliação Institucional). Dicionário Interativo da Educação Brasileira - Educabrasil. São Paulo: Midiamix, 2001.

NASCIMENTO, Oromar Augusto dos Santos et all. Cursos de educação física no Brasil: consolidação de dados de 1995 a 2020. Avaliação, Capinas, v. 29, n. 1, 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-57652024v29id277315

PEIXOTO, M.C.L.; TAVARES, M.G.M.; FERNANDES, I.R.; ROBL, F. Educação Superior no Brasil e a disputa pela concepção de qualidade no Sinaes. RBPAE, v. 32, n. 3, 2016.

RIBEIRO, Jorge Luiz Lordêlo de Sales. SINAES: o que aprendemos acerca do modelo adotado para avaliação do ensino superior no Brasil. Avaliação, v. 20, n. 1, 2015.

ROTHEN, José Carlos; SANTANA, Andréia da Cunha Malheiros. Avaliação da Educação: Referências para uma primeira conversa. São Carlos: EdUFSCar, 2018.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva.. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2012.

Published

2025-02-07

How to Cite

DIAS, J. N. A.; DE PAULA, A. S. do N. Evaluating state and quality indicators for undergraduate courses in physical education. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 6, p. e025002, 2025. DOI: 10.51281/impa.e025002. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/14014. Acesso em: 5 dec. 2025.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.