Evaluation experiences with the use of technologies by physical education students in the Pedagogical Residency program
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e023014Keywords:
Teacher training, Assessment technology, Pedagogical ResidencyAbstract
The study aimed to investigate the evaluative experiences with the use of technologies of undergraduate students in Physical Education within the scope of the Pedagogical Residency Program (PRP). The research has a qualitative approach. 12 Physical Education students who participated in the PRP participated in the study. For data collection and analysis, a semi-structured interview and thematic analysis were used. In view of this, it was evident that evaluation should not be limited to just the traditional method, but rather the use of evaluation methodologies through the use of technologies. Therefore, the PRP contributed to initial training, as it emphasized the relevance of using new tools to create, evaluate and transform teaching practice through the insertion of innovative methodologies in the context of evaluation. Therefore, it is concluded that the program promoted significant evaluative experiences for future teachers through the use of technologies during initial training.
Metrics
References
ANDRÉ, M. Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2016.
ANDRÉ, M. Políticas e Programas de apoio aos Professores iniciantes no Brasil. Cadernos de pesquisa. v. 42 n. 145 p. 112-129 jan./abr. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000100008.
BRASIL. Portaria GAB No 38, de 28 de fevereiro de 2018. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) (2018). Disponível em:
https://capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/28022018-Portaria_n_38-Institui_RP.pdf. Acesso: 25 mar. 2023.
CAMARGO, B.V; JUSTO. A. M. Tutorial para uso do software de análise textual IRAMUTEQ. Laboratório de Psicologia Social da Comunicação e Cognição, Brasil, 2013. Disponível em: http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/tutoriel-en-portugais. Acesso em: 29 de abril. 2022.
CARDOSO, M. L. M; KIMURA, P. R. O; NASCIMENTO, Y.P. Pedagógica: estado do conhecimento sobre programa de iniciação à docência. Revista Cocar. V.15, Belém, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/2912. Acesso em: 21 abr. 2023.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. 2ª ed. Porto Alegre: ArtMed, 2007.
FARIAS, A. N; IMPOLCETTO, F. M; BENITES, L. C. A análise de dados qualitativos em um estudo sobre educação física escolar: o processo de codificação e categorização. Revista Pensar a Prática. 2020, v.23:57323. DOI: https://doi.org/10.5216/rpp.v23.57323.
MELLO, D. I et al. O programa residência pedagógica - experiências formativas no curso de pedagogia. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 24, n. 2, p. 518-535, maio/ago. 2020. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v24i2.13631.
MENDES, E. H. NASCIMENTO, J. V. do; MENDES, J. C. Metamorfoses na avaliação em educação física: da formação inicial à prática pedagógica escolar. Movimento, v. 13, n. 2, p. 55–76, 2007. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.3546.
MOREIRA, J. A. HENRIQUE, S. BARROS, D. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Rev Dialogia. São Paulo, n.34, p. 351-364, jan./abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.5585/dialogia.n34.17123.
RIEDNER, D. D. T.; PISCHETOLA, M. . A inovação das práticas pedagógicas com uso de tecnologias digitais no ensino superior: um estudo no âmbito da formação inicial de professores. ETD - Educação Temática Digital, Campinas, SP, v. 23, n. 1, p. 64–81, 2021. DOI:https://doi.org/10.20396/etd.v23i1.8655732.
SALVIATI, E. M. Manual do Aplicativo Iramuteq. (versão 0.7 Alpha 2 e R Versão 3.2.3) compilação, organização e notas. Planaltina, março de 2017. Disponível em: http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/manual-do-aplicativo-iramuteq-par-maria-eli%20sabeth-salviati. Acesso em: 21 de mar. 2023.
SANTOS, F. Programa Residência Pedagógica no Contexto do Ensino Remoto. MIMESIS, Bauru, v. 42, n. 2, p. 90-96, 2021. Disponível em: https://capela.unisagrado.edu.br/index.php/mimesis/article/download/238/144. Acesso em : 25 mar. 2023.
SANTOS, W. et al. Formação de professores em educação física e avaliação: saberes teóricos/práticos. Revista Contemporânea de Educação, v. 14, n. 29, p. 287–308, 22 maio de 2019. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/19243. Acesso em: 12 maio 2023.
TARDIN, H. P.; ROMERO, L. R. Formação prática na Residência Pedagógica em tempos de pandemia: reflexões sobre contribuições e aperfeiçoamento. Educ. Form., v. 7, 2022. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/7342. Acesso em: 25 mar. 2023.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 05.ed. Maurice. Tardif.Petrópolis, RJ. Editora Vozes, 2005.