Assessment in teacher training in physical education: a narrative review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e025023

Keywords:

Educational assessment, Teacher training, Physical Education

Abstract

The objective of this study was to analyze the scientific productions on assessment in Physical Education teacher training based on a narrative review. Therefore, non-systematic searches for articles were carried out in the Scielo, Google Scholar and CAPES Journals databases. Thus, it was evidenced that even though assessment is a practice considered crucial in the teaching and learning process, PE teachers still emphasize traditionalist assessment methodologies, which are replicated based on the proposals of the course teachers, due to the lack of discussions on assessment in training. Thus, teacher knowledge on assessment becomes fragmented, directly influencing professional performance. Thus, it becomes urgent to promote concrete actions in the initial and continuing training of Physical Education teachers, which provide an understanding of educational assessment from a formative perspective.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Janiele Santos de Sousa, Instituto Federa do Ceará (IFCE)

Licenciada em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Mestranda em Ensino e Formação Docente no PPGEF - UNILAB/IFCE.

Samia Maria Silva Ribeiro, Instituto Federa do Ceará (IFCE)

Licenciada em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Mestranda em Ensino e Formação Docente no PPGEF - UNILAB/IFCE.

References

AQUINO, A. S. M.; SALES, F. G. A.; SOUSA, D. A.; SILVA, S. A.. Avaliação em educação física escolar sob a ótica de docentes do ensino fundamental. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 1, n. 2, 2 jun. 2020. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e020010

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2010.

DARIDO, S. C. A avaliação da educação física na escola. In: Universidade Estadual Paulista. Prograd. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, v. 16. 2012.

FERNANDES, R. M. P.; SANTOS, M. A. B.; NASCIMENTO, K. F.; RIBEIRO, M. C. M.; FERREIRA, H. S. Avaliação da aprendizagem: reflexões dos professores de educação física na educação básica. Revista on- line de Política e Gestão Educacional, Araraquara, v. 23, n. 2, 2019. DOI: https://doi.org/10.22633/rpge.v23i2.11541

FROSSARD, M. L; STIEG, R; SANTOS, W. A avaliação na formação de professores em educação física: experiências de estudantes de sete universidades federais brasileiras. Educação Unisinos, v.24, 2020. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2020.241.38

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S.; ANDRÉ, M. E. D. A.; ALMEIDA, P. C. A. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.

GATTI, B. A. Avaliação: contexto, história e perspectivas. Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp, v. 2, n. 1, 2014. DOI: https://doi.org/10.34024/olhares.2014.v2.202

GESSER, V; MAIA, F. O. Avaliação em Educação Física Escolar no ensino fundamental: o que dizem as produções acadêmicas?. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 17, n. 36, 2024. DOI: https://doi.org/10.20952/revtee.v17i36.22101

LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem: componente do ato pedagógico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MOREIRA, R. S. P.; FERRAZ, O. L. A avaliação da aprendizagem em cursos de licenciatura em Educação Física: percepções de coordenadores de curso, professores e alunos. Educação: Teoria e Prática, v. 35, n. 69, 2025. DOI: https://doi.org/10.18675/1981-8106.v35.n.69.s17724

MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 13. ed. São Paulo: Hucitec, 2013.

MEDEIROS FILHO, A. E. C.; OLIVEIRA, J. L.; ALMEIDA, G. S.; SOUSA, L. A.; PONTES JUNIOR, J. A. F. Atuação docente na formação de professores em educação física. Psicologia, Educação e Cultura. v. 22, nº 2, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/331741606_atuacao_docente_na_formacao_de_professores_em_educacao_fisica. Acesso em: 20 jun. 2025.

PIPA, M. S. SANTOS JUNIOR, N. J. Avaliação das aprendizagens no ensino superior: práticas, reflexões e experiências no curso de Educação Física. Olhar de Professor, v. 26, 2023. DOI: https://doi.org/10.5212/OlharProfr.v.26.20315.031.

PONTES JUNIOR, J. A. F.; BRAGA, A. E.; SOUSA, L. A.; DAMASCENO, E. A.; TROMPIERI FILHO, N. Da pedagogia do exame à cultura da avaliação no processo de ensino-aprendizagem. Educação & Linguage, v. 3, n. 1, P. 63-73, 2016. Disponível em: https://www.fvj.br/revista/wp-content/uploads/2017/05/6_EDUC_20161.pdf. Acesso em: 01 mai. 2025.

PAULA, S. C.; STIEG, R.; FERREIRA NETO, A.; SANTOS, W. Tendências na prescrição do ensino da avaliação: uma análise comparativa nos cursos de formação de professores de educação física em sete países Latino-Americanos. Meta: Avaliação, v. 16, n. 53, p. 899-922, 2024. DOI: http://dx.doi.org/10.22347/2175-2753v16i53.4747

PIMENTA, S. G. Professor reflexivo no Brasil: gênese e crítica de um conceito. 10. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

RETAMAL, C. F.; CARVALHO, R. S.; OLIVEIRA, A. A. B.; SOUZA, V. F. M.; ANVERSA, L. B.;SILVA JUNIOR, A. P. Evaluación en Educación Física escolar: discusiones a partir de la formación de profesores. Retos, v. 46, 2022. DOI: https://doi.org/10.47197/retos.v46.93736

ROTHER, E. T. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, São Paulo, v. 20, n. 2, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ape/a/TwnxRTGvzrGTxjFzNJLdtyM/?lang=pt. Acesso em: 14 jun. 2025.

STIEG, R.; GAMA, J. C.; SARNI, M.; SANTOS, W. Experiencias Evaluativas de Estudiantes en Cursos de Formación de Profesores de Educación Física en Colombia y Uruguay. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, v. 25, n. 1, 2024. DOI: https://doi.org/10.17921/2447-8733.2024v25n1p40-50

STIEG, R.; VIEIRA, A. O.; FROSSARD, M. L.; FERREIRA NETO, A.; SANTOS, W. Avaliação educacional nos cursos de licenciatura em educação física nas IEs brasileiras: uma análise das disciplinas específicas. Cur. Sem Front., v.18, n.2, 2018. Disponivel em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss2articles/stieg-etall.html ACesso em: 21 mai. 2025.

SIQUEIRA, A. S. FREITAS, P. F. ALAVARSE, O. M. Professores e lacunas formativas em avaliação da aprendizagem: evidências e problematizações. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 47, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147241339.

STIEG, R. Autores, teorias e concepções de avaliação: uma análise comparada na formação de professores em educação física em sete países da América Latina hispanofalantes. Tese (Doutorado em Educação Física) – Programa de Pós-Graduação em Educação Física, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2022.

SANTOS, W; MAXIMIANO, F. L. Memórias discentes em Educação Física na educação básica: práticas avaliativas. Movimento, v. 19, n. 2, 2013. Disponível em:https://www.redalyc.org/pdf/1153/115326317001.pdf. Acesso em: 06 jun. 2025.

SANTOS, W; MAXIMIANO, F. L.; FROSSARD, M. L. Narrativas docentes sobre avaliação do ensino-aprendizagem: da formação inicial ao contexto de atuação profissional. Movimento, v. 22, n. 3, 2016. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.59308.

SANTOS, W.; STIEG, R.; OLIVEIRA, M. C.; VIEIRA, A. O.; CASSANI, J. M.; FERREIRA NETO, A. Formação de professores em educação física e avaliação: saberes teóricos/práticos. Rev. Cont. Educ., v.14, n.29, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.20500/rce.v14i29.19243

SANTOS, W.; GAMA, J. C. F.; PAULA, S. C.; STIEG, R. Produção acadêmica sobre avaliação na formação de professores da América Latina. Est. Aval. Educ. v.33, e08045, 2022. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v33.8045

SOUSA, L. A.; RIBEIRO, S. M. S.; SOUSA, J. S.; PONTES JUNIOR, J. A. F. Experiências avaliativas na formação inicial de professores de Educação Física: a perspectiva dos estudantes do “Programa Residência Pedagógica”. Educación Física y Ciencia, v. 26, n. 1, e288, 2024. DOI: https://dx.doi.org/https://doi.org/10.24215/23142561e288

SILVA, V. G.; ALMEIDA, P. C. A.; GATTI, B. A. Referentes e critérios para a ação docente. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 160, 2016. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/3415. Acesso em: 2 mai. 2025.

SILVA, G. V.; MOREIRA, E. E. P. A formação em avaliação educacional de professores do ensino fundamental anos finais. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 3, n. 2, 2022. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e022011

VIANNA, H. M. Novos estudos em avaliação educacional. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, n. 19, 1999. DOI: https://doi.org/10.18222/eae01919992476.

VIANNA, H. M. Avaliação educacional: teoria, planejamento, modelos. São Paulo: Ibrasa, 2000.

Published

2025-08-08

How to Cite

SOUSA, J. S. de; RIBEIRO, S. M. S. Assessment in teacher training in physical education: a narrative review. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 6, p. e025023, 2025. DOI: 10.51281/impa.e025023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/15876. Acesso em: 5 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.