Assessment practices in Physical Education in Elementary School: An experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e024013

Keywords:

Assessment, Physical education, Elementary School

Abstract

The objective of the study was to report the experiences of two Physical Education teachers, based on the application of evaluation practices carried out in the first semester of 2024 in Elementary Education at two public schools in the interior of Ceará. The study has a qualitative approach of the experience report type based on critical-reflective action based on the experiences of two teachers in relation to assessment practices. In this way, we verified that the reported evaluation practices presented themselves as being fundamental, as the diverse evaluation methodologies contributed in significant ways to the learning process of Elementary School students, thus transforming such knowledge into practical and theoretical experiences with the mediation of the teacher, whether through observational assessment, productions and records, conceptual dimension: through tests, assessment in the attitudinal dimension and from the perspective of self-assessment.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Janiele Santos de Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Licenciada em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Integrante do grupo de pesquisa em Educação Física, Saúde e Inclusão (GPEFSI) e do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe)

Samia Maria Silva Ribeiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Licenciada em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Integrante do grupo de pesquisa em Educação Física, Saúde e Inclusão (GPEFSI) e do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe)

References

BRASIL. Lei nº 9.696, de 1 de setembro de 1998. Dispõe sobre a regulamentação da Profissão de Educação Física e cria os respectivos Conselho Federal e Conselhos Regionais de Educação Física. Diário Oficial da União, Brasília. Disponível em : http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9696.htm Acesso em: 09 de maio. de 2024

CRUNFLI, M; LOURDES, M. Resenha do livro "Identidade em construção: investigando professores na prática da avaliação escolar" de Amândia Maria Borba Interações, v. 9, Universidade São Marcos, São Paulo, 2004. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=35401710 Acesso em: 29 jun. 2024.

DARIDO, S. C. A avaliação da educação física na escola. Prograd. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, v. 16, p. 127-140, 2012. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/41554/3/01d19t08.pdf Acesso em: 25 jun. 2024.

DARIDO, S.C. Educação física na escola: conteúdos, suas dimensões e significados. In: UNIVERSIDADE ESTADUAL PAULISTA. Prograd. Caderno de formação: formação de professores didática geral. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. Disponível em :https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/41549/1/01d19t03.pdf Acesso em: 01 de jul.2024.

DARIDO; S.C; SOUZA JÚNIOR, O.M. Para ensinar educação física:possibilidades de intervenção na escola. 7.ed. Campinas-SP: Papirus, 2011

FERNANDES, S; GREENVILLE, R. Avaliação da aprendizagem na Educação Física escolar. Revista Motrivivência, Florianópolis, 2007. Doi: https://doi.org/10.5007/%25x

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2022.

LUCKESI,C.C. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22 ed. São Paulo. Revista Cortez, 2011.

MUSSI, R. F. F. M; FLORES, F. F. ALMEIDA, C. B. Pressupostos para a elaboração de relato de experiência como conhecimento. Revista Práxis Educacional. Vitória da Conquista - Bahia, 2021. DOI: https://doi.org/10.22481/praxisedu.v17i48.9010

MENDES, E. H. NASCIMENTO, J. V. do; MENDES, J. C. Metamorfoses na avaliação em educação física: da formação inicial à prática pedagógica escolar. Movimento, v. 13, n. 2, p. 55–76, 2007. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.3546

PONTES JUNIOR, J. A. F; SOARES, E. S; TROMPIERI FILHO, N. Expectativa discente sobre os instrumentos de avaliação na educação física escolar. In: Livro de Actas do I Seminário Internacional, Aprendizagem e Rendimento. Braga: Universidade do Minho, Centro de Investigação em Educação (CIEd), 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/269222538_Expectativa_discente_sobre_os_instrumentos_de_avaliacao_na_Educacao_Fisica_escolar Acesso em: 20 de jul.de 2024.

PONTES JUNIOR, J. A et al. Da pedagogia do exame à cultura da avaliação no processo de ensino-aprendizagem. Revista Educação & Linguagem, v. 3, n. 1, p. 63-73, 2016. Disponível em: https://www.fvj.br/revista/wp-content/uploads/2017/05/6_EDUC_20161.pdf

Acesso em: 20 de jul.de 2024.

SMOLE, K. C. S. Avaliação escolar. Portal Salesianos. São Paulo, 2010. Disponível em: http://www.salesianos.com.br/downloads/SubsidioRSE6.pdf Acesso em: 25 jun. 2024.

SOARES, C.L et al. Metodologia do ensino de educação física. 2 ed. São Paulo: Revista Cortez, 2012.

SANTOS, W. et al. Formação de professores em educação física e avaliação: saberes teóricos/práticos. Revista Contemporânea de Educação, v. 14, n. 29, p. 287–308, 22 maio de 2019. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/view/19243 Acesso em: 12 maio 2024.

STIEG, R; FERREIRA NETO, A.; SANTOS, W. Avaliação educacional e formação em educação física: análise dos currículos de treze IES latino-americanas. Revista Espaço do Currículo, 2022. DOI: https://10.22478/ufpb.1983-579.2022v15n3.62135

SOUSA, L. A et al. Experiências avaliativas na formação inicial de professores de Educação Física: a perspectiva dos estudantes do “Programa Residência Pedagógica”. Educación Física Y Ciencia, 2024. DOI: https://doi.org/10.24215/23142561e288

SOARES, C. L et al. Metodologia do ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.

SILVA, L. S.; MEDEIROS FILHO, A. E. C. de; MAGALHÃES JUNIOR, A. G. Avaliação dos objetivos de ensino, metodologias e práticas avaliativas na educação física escolar. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 4, p., 2023. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e023019

ZABALA, A. A prática educativa: Como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Published

2024-10-09

How to Cite

SOUSA, J. S. de; RIBEIRO, S. M. S. Assessment practices in Physical Education in Elementary School: An experience report. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 5, p. e024013, 2024. DOI: 10.51281/impa.e024013. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/13635. Acesso em: 28 oct. 2024.

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.