The Exhaust Method and the use of Digital Technologies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12445

Keywords:

History of Mathematics, Teaching Mathematics, Digital Technologies, Exhaustion Method, GeoGebra

Abstract

In this work we address the importance of understanding mathematical processes through history. We aim to present a proposal on how historical methods can be associated with Digital Technologies. To this end, we used the dynamic geometry software Geogebra to explore the exhaustion method developed by Eudoxus (408 - 355 BC) and refined by Archimedes (287 - 212 BC). Thus, we begin with a historical reference on the exhaustion method, then we present two constructions created in the Geogebra software that can be accessed via smartphone. By relating the exhaustion method to GeoGebra, we suggest that the combination of historical methods with Digital Technologies can provide a more practical and visual approach to teaching Mathematics, since direct manipulation of objects through dynamic geometry software can be a facilitator in the understanding and immediate analysis of the visualized constructions. Finally, in our considerations, we highlight the importance of balancing the use of Digital Technologies with a solid conceptual understanding, recognizing that easy access to digital tools should not compromise the deep understanding of mathematical foundations, and emphasizing that the intersection between history and the modern can improve the understanding of Mathematics in response to technological innovations.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

João Nazareno Pantoja Corrêa, Universidade Federal do Pará - UFPA

Discente a nível de Doutorado do Curso de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemáticas do Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI) da Universidade Federal do Pará (UFPA). Possui graduação em Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade do Estado do Pará (2009), especialização em Metodologia do Ensino com ênfase em Matemática pela Faculdade Latino Americana de Educação (2012), especialização em Planejamento, Implementação da Gestão da Educação a Distância pela Universidade Federal Fluminense (2015), especialização em Novas Tecnologias no Ensino da Matemática pela Universidade Federal Fluminense (2019), Mestrado em Ensino de Matemática pelo Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática da Universidade do Estado do Pará (2019). Atualmente é Professor de Matemática no Ensino Médio da Secretaria de Estado de Educação do Pará (SEDUC-PA) no município de Barcarena (PA). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em História e Ensino de Matemática (GEHEM/UFPA). Tem experiência nas áreas de Tecnologias na Educação e de Matemática com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Metodologias para o Ensino de Matemática, Tecnologias no Ensino de Matemática e História da Matemática.

João Cláudio Brandemberg, Universidade Federal do Pará - UFPA

Possui graduação em licenciatura plena em Matemática pela Universidade Federal do Pará(1992), mestrado em Matematica pela Universidade Federal do Pará(1998) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte(2009). Atualmente é Professor Associado iV da Universidade Federal do Pará, Revisor de periódico da Boletim Cearense de Educação e História da Matemática - BOCEHM e Revisor de periódico da REAMEC - Revista da Rede Amazônica em Educação em Ciências e Matemática. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Álgebra. Atuando principalmente nos seguintes temas:Educação, Pensamento matemático avançado, Imagem conceitual, História da Matemática, Ensino de Álgebra.

References

BOYER, C. B. História da Matemática. São Paulo. Edgar Blucher LTDA. 2012.

BRANDEMBERG, J. C. Uma História da Integral: de Arquimedes a Lebesgue. 1. ed. São Paulo: Livraria da Física, 2017. v. 01. 86p.

BRESSOUD, D. M. Calculus Reordered: A History of the big ideas, Princeton University Press, New Jersey, 2019.

CORRÊA, J. N. P.; BRANDEMBERG, J. C. Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação no Ensino de Matemática em Tempos de Pandemia: desafios e Possibilidades. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 8, n. 22, p. 34–54, 2021. DOI: 10.30938/bocehm.v8i22.4176. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/4176. Acesso em: 03 nov. 2023.

CORRÊA, J. N. P.; BRANDEMBERG, J. C. Revisitando a história da teoria de integrais com vistas a um entendimento dos processos avançados de integração. Cuadernos de Educación y Desarrollo, [S. l.], v. 15, n. 10, p. 12277–12303, 2023. DOI: 10.55905/cuadv15n10-120. Disponível em: https://ojs.europubpublications.com/ojs/index.php/ced/article/view/2087. Acesso em: 20 fev. 2024.

EDWARDS, C. H. . The historical development of the calculus. New York: Springer-Verlag, 1994.

EVES, H. Introdução à História da Matemática. Trad. Hygino H. Domingues. Campinas, SP: Editora UNICAMP. 2004.

JAHNKE, H. N. A history of analysis. Translated from the german by the authors. Providence: American Mathematical Society, 2003.

SILVA, G. H. G.; PENTEADO, M. G. O trabalho com geometria dinâmica em uma perspectiva investigativa. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA, 1., 2009, Curitiba. Anais... p. 1066-1079. Curitiba, PR: UTFPR, 2009.

TAJRA, S. F. Informática na educação. São Paulo, SP: Érica, 2001.

WUSSING, H. Lecciones de Historia de las Matemáticas. Madrid: Siglo XXI de España Editores, 1998.

Published

2024-05-01

How to Cite

CORRÊA, J. N. P.; BRANDEMBERG, J. C. The Exhaust Method and the use of Digital Technologies. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–12, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12445. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12445. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>