The use of oral history in the narrative of the history of education in Ceará.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i1.3505

Keywords:

Historical Sources. Orality. Education. Oral History.

Abstract

Written sources were, for centuries, the only vestiges considered legitimate for the historian to recover the past, however, the question of the value of historical work is reinstated with oral testimonial collection, questioning the superiority of written sources. The objective is to discuss the methods used by History and express arguments that plead for the legitimacy of the use of oral sources, not only as a complementary support in the absence of the so-called “primary sources”, but as an important methodology for the historiographic study, especially in the field of History of Education in Ceará. With theoretical support in Burke (1992), Mehhy and Holanda (2007), Machado (2006), Marcuschi, (2001), Turato (2003), among others, defended the argument that orality is an interactive social practice for communicative purposes that, scientifically systematized, allow the storage and propagation of information between individuals and generations, fostering relevant stories, sometimes made invisible by the valorization of macro history.

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Author Biographies

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará

Professora adjunta do Centro de Educação da UECE, professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UECE (orientadora de pós-doutorado, doutorado, mestrado e iniciação científica) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas (MPPP/UECE). Editora-chefe da Revista Educação & Formação do PPGE/UECE e da Coleção Práticas Educativas da Editora da UECE (EdUECE). Membro de comitê editorial da Revista Brasileira de Educação (RBE/ANPED) e de diversos periódicos qualificados e coleções de livros. Avaliadora externa do PIBIC/UNILAB e UFCA e interna da UECE. Líder do grupo de pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades (PEMO). Coordenadora do projeto de pesquisa Educadoras no Ceará do Século XX: Formação Docente, Práticas e Representações, financiado CNPq. Membro do grupo de pesquisa A educação de mulheres ao longo dos séculos XIX e XX e pesquisadora no projeto A educação de mulheres ao longo dos séculos XIX e XX, também financiado pelo CNPQ. 

Victor Ricardo de Sousa Braga Junior, Universidade Federal do Ceará

Especialista em Gestão Universitária pela Universidade Federal do Ceará e servidor público federal, atuando no cargo de Fotógrafo da Universidade Federal do Ceará (UFC). Especialização em Fotografia pela Universidade de Araraquara (UNIARA). Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Raylane Sales Monte, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Serviço Social e graduanda em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará, Bolsista de iniciação científica do CNPQ.

Cristine Brandenburg, Universidade Federal do Ceará

Doutora pelo Programa de Pós Graduação em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Bolsista CNPq. Mestra pelo Programa de Pós Graduação em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Bolsista CNPq (2015). Especialista em Saúde Pública pala Universidade Estadual do Ceará (2017). Possui graduação em Fisioterapia pela Universidade de Santa Cruz do Sul (2008).

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Published

2020-04-30

How to Cite

FIALHO, L. M. F.; BRAGA JUNIOR, V. R. de S.; MONTE, R. S.; BRANDENBURG, C. The use of oral history in the narrative of the history of education in Ceará. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 1–13, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i1.3505. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3505. Acesso em: 22 jul. 2024.