The primary teacher model in the teaching trajectory of Maria Salete van der Poel
DOI:
https://doi.org/10.25053/redufor.v8.e10244Keywords:
genre, primary teacher, teaching career, Maria Salete van der PoelAbstract
This article is a study on the process of feminization of primary education in Brazil, which incorporated in teacher training from the Normal School to teaching as a characteristic and attribution of the female gender. Thus, this investigation sought to analyze the model of teacher idealized by the Escola Normal in the 1940s and 1950s through the teaching trajectory of teacher Maria Salete van der Poel, who worked in Primary Education in the 1950s. Methodologically, it is a documentary research carried out from the educational, biographical and (auto)biographical legislation of the teacher that were analyzed and interpreted in the light of the theoretical framework of this study. The study found that Maria Salete van der Poel had in her teaching trajectory in Primary Education marks of
the teacher model idealized in the 1950s by the Normal School, since the teacher was a woman, single and worked with the methods of the “Escola Nova”.
Downloads
References
ALMEIDA, Jane Soares de. Mulheres na Educação: Missão, vocação e destino? A feminização do magistério ao longo do século XX. In: SAVIANI, D. (org.). O legado educacional do século XX no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2004.
ARAÚJO, R. M. S. A implantação da Escola Normal da Parahyba do Norte oitocentista: entre o real e o ideal de progresso social. In: PINHEIRO, A. C. F.; CURY, C. E. (org.). Histórias da educação da Paraíba: rememorar e comemorar. João Pessoa: UFPB, 2012.
BENCOSTTA, M. L. A. Grupos escolares no Brasil: um novo modelo de Escola Primária. In: BASTOS, M. H. C.; STEPHANOU, M. (org.). Histórias e memórias da educação no Brasil: vol. III – século XX. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 68-76.
BRASIL. Constituição dos Estados Unidos do Brasil. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro, DF, 10 nov. 1937.
BRASIL. Decreto-Lei nº 4.244, de 9 de abril de 1942. Lei orgânica do ensino secundário. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Rio de Janeiro, DF, 10 abr. 1942.
BRASIL. Decreto-Lei nº 8.529, de 2 de janeiro de 1946. Lei Orgânica do Ensino Primário. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Rio de Janeiro, DF, 4 jan. 1946a.
BRASIL. Decreto-lei nº 8.530, de 2 de janeiro de 1946. Lei Orgânica do Ensino Normal. Diário Oficial da União, Poder Executivo, Rio de Janeiro, DF, 4 jan. 1946b.
BRASIL. Lei nº 4.024, de 20 de dezembro de 1961. Fixa as Diretrizes e as Bases para o Ensino de 1º e 2º graus, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 27 dez. 1961.
BURKE, P. A escrita da História: novas perspectivas. Tradução de Magda Lopes. São Paulo: Unesp, 1992.
CARVALHO, M. E. P. Mulheres na Física: experiências de docentes e discentes na educação superior. Cadernos Pagu, Campinas, n. 62, e216214, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/18094449202100620014
COSTA, F. J. M.; MOTA, B. G. N.; SANTANA, J. R. História das mulheres: formação docente, lutas e conquistas. Educação & Formação, Fortaleza, v. 7, e8015, 2022. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v7.e8015. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8015. Acesso em: 3 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v7.e8015
GHIRALDELLI JUNIOR, P. História da educação brasileira. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2015.
KULESZA, W. A. Formação histórica da escola normal da Paraíba. In: FREITAS, A. G. B. et al. (org.). As escolas normais no Brasil: do Império à República. Campinas: Alínea, 2008. p. 263-278.
LOURO, G. L. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
PINHEIRO, A. C. F. De Escola Normal Rural para Escola Normal Regional de Souza-PB: a formação de professoras(es) para o meio rural (1943-1961). Revista Cadernos de Pesquisa em Educação, Vitória, v. 22, n. 52, p. 96-114, 2020.
ROMANELLI, O. O. História da educação no Brasil (1930/1973). 40. ed. Petrópolis: Vozes, 2014.
SAVIANI, D. Escola e democracia. 43. ed. Campinas: Autores Associados, 2018.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2019.
SCOTT, J. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 20, n. 2, p. 5-22, 1995.
SILVA, L. A. Educação libertadora como bússola educativa: história e memórias de vida professoral de Maria Salete van der Poel (1960-1969). 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da
Paraíba, João Pessoa, 2022.
SOUZA (BRASIL), J. E. A pesquisa sobre o ensino primário no Brasil: um modo de compreender o significado social do ensino. Revista História da Educação, [S.l.], v. 23, p. 1-19, 2019. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/93910
VAN DER POEL, M. S.; VAN DER POEL, C. J. Trajetória de uma militância educacional: do sistema freireano ao letramento sócio-histórico. São Leopoldo: Oikos; João Pessoa: UFPB, 2007.
VILLELA, H. O. S. O mestre-escola e a professora. In: FARIAS FILHO, L. M.; LOPES, E. M. T.; VEIGA, C. G. (org.). 500 nos de educação no Brasil. 5ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016. p. 95-134.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Luziel Augusto da Silva, Jean Carlo de Carvalho Costa, Ana Paula Romão de Souza Ferreira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors own the copyright to their texts:
Educação & Formação journal grants copyright rights to the author, however, we recommend a two-year interval before republication.
Names and addresses informed to the journal will be used exclusively for services offered by this publication, and will not be used for other ends or disclosed to any third parties.









