The primary teacher model in the teaching trajectory of Maria Salete van der Poel

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25053/redufor.v8.e10244

Keywords:

genre, primary teacher, teaching career, Maria Salete van der Poel

Abstract

This article is a study on the process of feminization of primary education in Brazil, which incorporated in teacher training from the Normal School to teaching as a characteristic and attribution of the female gender. Thus, this investigation sought to analyze the model of teacher idealized by the Escola Normal in the 1940s and 1950s through the teaching trajectory of teacher Maria Salete van der Poel, who worked in Primary Education in the 1950s. Methodologically, it is a documentary research carried out from the educational, biographical and (auto)biographical legislation of the teacher that were analyzed and interpreted in the light of the theoretical framework of this study. The study found that Maria Salete van der Poel had in her teaching trajectory in Primary Education marks of
the teacher model idealized in the 1950s by the Normal School, since the teacher was a woman, single and worked with the methods of the “Escola Nova”.

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Author Biographies

Luziel Augusto da Silva, Universidade Federal da Paraíba

Mestre em Educação na linha de História da Educação do PPGE da UFPB. Colaborador no grupo
Pedagogia Griô: Cultura, Gênero e Etnias, vinculado ao Conselho Nacional de Desenvolvimento
Científico e Tecnológico (CNPq). Pesquisa temas na área da História da Profissão Docente; Currículo
e Diversidades; e Educação das Relações Étnico-Raciais.

Jean Carlo de Carvalho Costa, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2003). Estágio Pós-Doutoral Sênior no Instituto de Educação, na área de História da Educação, na Universidade de Lisboa, no biênio 2015/2016, subsidiado pela fundação CAPES (Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior). Professor Associado IV, na área de Sociologia da Educação, no Departamento de Fundamentação da Educação (Centro de Educação).

Ana Paula Romão de Souza Ferreira, Centro de Educação/Universidade Federal da Paraíba

Licenciada em História, mestra e doutora em Educação. Professora Associada (UFPB). Lider do Grupo "Pedagogia Griô: cultura, gênero e etnias" (CNPq). Pesquisa temas na area de História e memória de mulheres; Educação do/no campo e Relações Étnico-raciais.

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Published

2023-06-26

How to Cite

SILVA, L. A. da; COSTA, J. C. de C.; FERREIRA, A. P. R. de S. The primary teacher model in the teaching trajectory of Maria Salete van der Poel. Educ. Form., [S. l.], v. 8, p. e10244, 2023. DOI: 10.25053/redufor.v8.e10244. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10244. Acesso em: 18 dec. 2025.