Corimbo
woman and education
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.3893Keywords:
Instrução, Educação, Imprensa, Feminismo, PositivismoAbstract
This article studies Women and their Education through reading Corimbo, a newspaper that for 60 years circulated in the port city of Rio Grande, under the ownership and direction of two women. Corimbo made available to readers from trivial occurrences to important facts such as: abolition, change of political regime, civil war and world wars, fallen labor, Feminism, Positivism, the binomial Education & Instruction in the light of concepts from France. In Brazil, Positivism extended to the state of Rio Grande do Sul and to military Rio de Janeiro, in the 1980s and the beginning of the Republic, under the indoctrination of the radical positivist of Júlio Prates de Castilhos.
Downloads
References
ARAÚJO, A.; SOARES, E. L. Identidade e relações étnico-raciais na formação escolar. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3628. Acesso em: 06 out. 2020.
BONILHA, Caroline Leal. Corymbo: memória e representação feminina através das páginas de um periódico literário entre 1930 e 1944 no Rio Grande do Sul. UFPEL, 2010).
BRANDENBURG, C.; PEREIRA, A.; FIALHO, L. Práticas reflexivas do professor reflexivo: experiências metodológicas entre duas docentes do ensino superior. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 2, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3527. Acesso em: 06 out. 2020.
CARVALHO, S. O. Formação Docente e Práxis Pedagógica narrativa de uma professora. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3602. Acesso em: 06 out. 2020.
CAXILE, C. R. Memória e representação: experiências e resistências numa manifestação cultural na cidade de Fortaleza. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3599. Acesso em: 06 out. 2020.
COMTE, Augusto. Catecismo positivista. In Os Pensadores, S. Paulo: Abril Cultural, 1973, p. 101-302.
COMTE, Augusto. Influência Feminina do Positivismo. Rio de Janeiro: Tipografia do Jornal do Comércio, 1945.
COSTA, M. A.; SILVA, F. M.; SOUZA, D. Parceria entre escola e família na formação integral da criança. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3476. Acesso em: 06 out. 2020.
FERREIRA NETO, J.; SILVA, R. Mestre Chitãozinho e a formação dos capoeiristas no Projeto ABC do João XXIII. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3518. Acesso em: 06 out. 2020.
FIALHO, L.; BRAGA JUNIOR, V. R.; MONTE, R.; BRANDENBURG, C. O uso da história oral na narrativa da história da educação no Ceará. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 2, n. 1, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3505. Acesso em: 06 out. 2020.
FLORES, Hilda Agnes Hübner. A sociedade castilhista e o Corimbo. In: A Era Castilhista. Círculo de Pesquisas Literárias – CIPEL, Porto Alegre: Plátano, 2009, p. 95-104.
FLORES, Hilda Agnes Hübner. Ana Aurora do Amaral Lisboa. In: Hilda Flores org. Vidas e Costumes. Círculo de Pesquisas Literárias – CIPEL, Porto Alegre: Nova Dimensão, 1994, p.142-154.
FLORES, Hilda Agnes Hübner. As mulheres porto-alegrenses. In: Porto Alegre em destaque. Org. Beatriz Dornelles. Porto Alegre. EdiPUCRS: 2004, p.127-146.
FLORES, Hilda Agnes Hübner. Corimbo & instrução. In: Presença Literária/1998. Rev. da Academia Literária Feminina RS. Porto Alegre: Nova Dimensão, 1998, p. 71-78.
FLORES, Hilda Agnes Hübner. Corimbo e educação. In: RS: Educação e sua história. Círculo de Pesquisas Literárias, CIPEL. Porto Alegre: Plátano, 1998, p. 43-52.
FLORES, Hilda Agnes Hübner. Corimbo e feminismo. Revista Continente Sul. Porto Alegre: Instituto Estadual do Livro. 1998, p. 245-258.
FLORES, Hilda Agnes Hübner. Dicionário de Mulheres. Florianópolis: Ed. Mulheres, 2011.
FLORES, Hilda Agnes Hübner. O Corimbo ao tempo de Borges. In: A era Borgista. Porto Alegre: Ediplat, 2010, p. 37-44.
FLORES, Hilda Agnes Hübner. Sabino, Ignez. In: Presença Literária/1997. Porto Alegre: Nova Dimensão: 1997, 53-62.
FLORES, Moacyr. História do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Martins Livreiro, 2019.
LINS, Ivan Monteiro de Barros. História do Positivismo no Brasil. Brasília: Ed. do Senado Federal, 2009.
MACIEL, J. A.; MACIEL, J.; MENDES, A.; SILVA, J. Dialogando sobre o tema jogos populares no ensino fundamental 1. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3506. Acesso em: 06 out. 2020.
SABINO, Ignez. Mulheres ilustres do Brasil. Florianópolis: Ed. Mulheres, 1996.
SANTOS, F.; GIASSON, F. Docência no Ensino Superior: formação, iniciação e desenvolvimento profissional docente. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3543. Acesso em: 06 out. 2020.
SILVA, J.; LIMA, I.; PARENTES, M. D.; SILVA, L. Trajetórias formativas de licenciandos em matemática: percepções sobre constituir-se professor. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3478. Acesso em: 06 out. 2020.
SOUSA, F. G.; FERNANDES, F. R. Análise de conteúdo de “As três Marias” e a instrução feminina cearense: práticas educativas, vigilância e transgressão. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3484. Acesso em: 06 out. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Hilda Agnes Hübner Flores (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.