Corimbo

woman and education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.3893

Keywords:

Instrução, Educação, Imprensa, Feminismo, Positivismo

Abstract

This article studies Women and their Education through reading Corimbo, a newspaper that for 60 years circulated in the port city of Rio Grande, under the ownership and direction of two women. Corimbo made available to readers from trivial occurrences to important facts such as: abolition, change of political regime, civil war and world wars, fallen labor, Feminism, Positivism, the binomial Education & Instruction in the light of concepts from France. In Brazil, Positivism extended to the state of Rio Grande do Sul and to military Rio de Janeiro, in the 1980s and the beginning of the Republic, under the indoctrination of the radical positivist of Júlio Prates de Castilhos.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hilda Agnes Hübner Flores, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS

Graduada em Filosofia e Mestrado em História pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS. Professora aposentada – PUCRS autora de 23 livros publicados nas áreas de pesquisa da História de Gênero e de Estudos Imigratórios. Pertence ao Instituto Histórico e Geográfico do Rio Grande do Sul - RS, à Academia Rio-Grandense de Letras, Academia Literária Feminina - RS e ao Círculo de Pesquisas Literárias.

References

ARAÚJO, A.; SOARES, E. L. Identidade e relações étnico-raciais na formação escolar. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3628. Acesso em: 06 out. 2020.

BONILHA, Caroline Leal. Corymbo: memória e representação feminina através das páginas de um periódico literário entre 1930 e 1944 no Rio Grande do Sul. UFPEL, 2010).

BRANDENBURG, C.; PEREIRA, A.; FIALHO, L. Práticas reflexivas do professor reflexivo: experiências metodológicas entre duas docentes do ensino superior. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 2, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3527. Acesso em: 06 out. 2020.

CARVALHO, S. O. Formação Docente e Práxis Pedagógica narrativa de uma professora. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3602. Acesso em: 06 out. 2020.

CAXILE, C. R. Memória e representação: experiências e resistências numa manifestação cultural na cidade de Fortaleza. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3599. Acesso em: 06 out. 2020.

COMTE, Augusto. Catecismo positivista. In Os Pensadores, S. Paulo: Abril Cultural, 1973, p. 101-302.

COMTE, Augusto. Influência Feminina do Positivismo. Rio de Janeiro: Tipografia do Jornal do Comércio, 1945.

COSTA, M. A.; SILVA, F. M.; SOUZA, D. Parceria entre escola e família na formação integral da criança. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3476. Acesso em: 06 out. 2020.

FERREIRA NETO, J.; SILVA, R. Mestre Chitãozinho e a formação dos capoeiristas no Projeto ABC do João XXIII. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3518. Acesso em: 06 out. 2020.

FIALHO, L.; BRAGA JUNIOR, V. R.; MONTE, R.; BRANDENBURG, C. O uso da história oral na narrativa da história da educação no Ceará. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 2, n. 1, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3505. Acesso em: 06 out. 2020.

FLORES, Hilda Agnes Hübner. A sociedade castilhista e o Corimbo. In: A Era Castilhista. Círculo de Pesquisas Literárias – CIPEL, Porto Alegre: Plátano, 2009, p. 95-104.

FLORES, Hilda Agnes Hübner. Ana Aurora do Amaral Lisboa. In: Hilda Flores org. Vidas e Costumes. Círculo de Pesquisas Literárias – CIPEL, Porto Alegre: Nova Dimensão, 1994, p.142-154.

FLORES, Hilda Agnes Hübner. As mulheres porto-alegrenses. In: Porto Alegre em destaque. Org. Beatriz Dornelles. Porto Alegre. EdiPUCRS: 2004, p.127-146.

FLORES, Hilda Agnes Hübner. Corimbo & instrução. In: Presença Literária/1998. Rev. da Academia Literária Feminina RS. Porto Alegre: Nova Dimensão, 1998, p. 71-78.

FLORES, Hilda Agnes Hübner. Corimbo e educação. In: RS: Educação e sua história. Círculo de Pesquisas Literárias, CIPEL. Porto Alegre: Plátano, 1998, p. 43-52.

FLORES, Hilda Agnes Hübner. Corimbo e feminismo. Revista Continente Sul. Porto Alegre: Instituto Estadual do Livro. 1998, p. 245-258.

FLORES, Hilda Agnes Hübner. Dicionário de Mulheres. Florianópolis: Ed. Mulheres, 2011.

FLORES, Hilda Agnes Hübner. O Corimbo ao tempo de Borges. In: A era Borgista. Porto Alegre: Ediplat, 2010, p. 37-44.

FLORES, Hilda Agnes Hübner. Sabino, Ignez. In: Presença Literária/1997. Porto Alegre: Nova Dimensão: 1997, 53-62.

FLORES, Moacyr. História do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Martins Livreiro, 2019.

LINS, Ivan Monteiro de Barros. História do Positivismo no Brasil. Brasília: Ed. do Senado Federal, 2009.

MACIEL, J. A.; MACIEL, J.; MENDES, A.; SILVA, J. Dialogando sobre o tema jogos populares no ensino fundamental 1. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3506. Acesso em: 06 out. 2020.

SABINO, Ignez. Mulheres ilustres do Brasil. Florianópolis: Ed. Mulheres, 1996.

SANTOS, F.; GIASSON, F. Docência no Ensino Superior: formação, iniciação e desenvolvimento profissional docente. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3543. Acesso em: 06 out. 2020.

SILVA, J.; LIMA, I.; PARENTES, M. D.; SILVA, L. Trajetórias formativas de licenciandos em matemática: percepções sobre constituir-se professor. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3478. Acesso em: 06 out. 2020.

SOUSA, F. G.; FERNANDES, F. R. Análise de conteúdo de “As três Marias” e a instrução feminina cearense: práticas educativas, vigilância e transgressão. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3484. Acesso em: 06 out. 2020.

Published

2020-10-22

How to Cite

FLORES, H. A. H. Corimbo: woman and education. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e313893, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v3i1.3893. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3893. Acesso em: 22 jul. 2024.