Content analysis of “As Três Marias” and female instruction from Ceará

educational practices, surveillance and transgression

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v1i1.3484

Keywords:

Education of women, The three Marias, Ceará

Abstract

The objective is to analyze and discuss the educational practices implemented in the meantime of female schooling fostered by the Colégio da Imaculada Conceição, the first institution to dedicate itself to the formal instruction of girls in Ceará, based on the experiences woven in “As Três Marias” (1939) , Rachel de Queiroz's novel, written from the author's experiences as a student in the boarding school system of that school. It is a qualitative study, of a documental and methodological type supported by the content analysis of the work “As Três Marias”, a process that resulted in the formulation of three thematic categories: 1) Educational practices adopted in female instruction; 2) Vigilance and transgression; and 3) The future of women educated at boarding school. We conclude that “As Três Marias” is a rich input for the study of the History of Education in Ceará, primarily when it comes to women oriented in the 20th century.

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Author Biographies

Francisca Genifer Andrade de Sousa, Universidade Estadual do Ceará/UECE

Doutoranda e mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). Graduada em Pedagogia pela mesma universidade. Integrande do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas, Memórias e Oralidades (PEMO).

Francisca Risolene Fernandes, Prefeitura Municipal de Horizonte, Secretaria de Educação

Servidora pública municipal de Horizonte-CE. Especialista em Alfabetização e Multiletramentos, em Gestão Pedagógica da Escola Básica e em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). 

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Published

2019-04-30

How to Cite

SOUSA, F. G. A. de; FERNANDES, F. R. Content analysis of “As Três Marias” and female instruction from Ceará: educational practices, surveillance and transgression. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–17, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i1.3484. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3484. Acesso em: 22 jul. 2024.