Content analysis of “As Três Marias” and female instruction from Ceará
educational practices, surveillance and transgression
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v1i1.3484Keywords:
Education of women, The three Marias, CearáAbstract
The objective is to analyze and discuss the educational practices implemented in the meantime of female schooling fostered by the Colégio da Imaculada Conceição, the first institution to dedicate itself to the formal instruction of girls in Ceará, based on the experiences woven in “As Três Marias” (1939) , Rachel de Queiroz's novel, written from the author's experiences as a student in the boarding school system of that school. It is a qualitative study, of a documental and methodological type supported by the content analysis of the work “As Três Marias”, a process that resulted in the formulation of three thematic categories: 1) Educational practices adopted in female instruction; 2) Vigilance and transgression; and 3) The future of women educated at boarding school. We conclude that “As Três Marias” is a rich input for the study of the History of Education in Ceará, primarily when it comes to women oriented in the 20th century.
Downloads
References
ALMEIDA, Jane Soares. Mulher e educação: a paixão pelo possível. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.
ARAÚJO, H de L. M. R. A tradicional Escola Normal Rural Cearense chega ao Bairro de Fátima Formação das primeiras professoras primárias (1958-1950). Fortaleza: UFC, 2015.
BANFIELD, G.; HADUNTZ, H.; MAISURIA, A. The (im)possibility of the intellectual worker inside the neoliberal university. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 3, p. 3-19, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/110 Acesso em: 15 dez. 2018.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2006.
BEGO, A. Políticas públicas e formação de professores sob a perspectiva da racionalidade comunicativa: da ingerência tecnocrata à construção da autonomia profissional. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 3-24, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/98 Acesso em: 15 out. 2018.
BURKE, P. A escrita da História: novas perspectivas. São Paulo: Universidade Estadual Paulista, 1992.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 2004.
GENÚ, M. A abordagem da ação crítica e a epistemologia da práxis pedagógica. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 55-70, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/856. Acesso em: 18 dez. 2018.
JARDILINO, J. R.; SAMPAIO, A. M. Desenvolvimento profissional docente: Reflexões sobre política pública de formação de professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 180-194, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/848 Acesso em: 01 jan. 2019.
JOSSO, C; FALLET, M; LAUBSCHER, A; FINGER, M. Problematique de La demande de La formation continue: exploration II. Genebra: Cahiers de La Section des Sciences de I’Education, 1984.
LARA, A. M. Políticas de redução da desigualdade sociocultural. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 3, p. 140-153, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/118 Acesso em: 25 out. 2018.
LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
LOPES, A. DE P. C. Legislação e processos educativos: A constituição da escola primária no Piauí (1845 a 1889). Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 50-65, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/866 Acesso em: 15 abr. 2019.
MAGALHÃES JÚNIOR, Antônio Germano. Vigilância, transgressão e “punição”: memórias de ex-alunas de escolas católicas de formação de educadoras (1964-1969). 201p. Tese (Doutorado em Educação Brasileira) –Programa de Pós Graduação em Educação Brasileira, Universidade Federal do Ceará, 2003.
MINAYO, M. C de S. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.
MORORÓ, L. A influência da formação continuada na prática docente. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 36-51, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/122 Acesso em: 09 nov. 2018.
NÓVOA, A; FINGER, M. O método (Auto)biográfico e a formação. 2.ed, Natal: EDUFRN, 2014.
NUNES, M. L da S; FIALHO, L. M. F; MACHADO, C. J dos S. Reflexões em torno da relação entre História e Literatura. Questio, Sorocaba, v.18, n.3, p.793-805, 2016. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/quaestio/article/view/2853 Acesso em: 10 out. 2018.
PEREIRA, A.; RIBEIRO, C. S. A culpabilidade pelo fracasso escolar e a interface com os “problemas de aprendizagem” em discurso. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 95-110, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/138 Acesso em: 12 dez. 2018.
QUEIROZ, Rachel de. As três Marias. 21. ed. São Paulo: Siciliano, 1992.
RAMALHO, A. C. M. Parabéns CIC. In: SILVEIRA, E. Colégio da Imaculada Conceição: do Gênese ao Apocalipse. Fortaleza: Tipogresso, 1999. RIBEIRO, S. Os anos dourados. In: SOARES, M. N. M. 80 anos... É bom que isto aconteça”. Sobral: UVA, 2000. p.120-122.
RIOS, P. P.; CARDOSO, H.; DIAS, A. Concepções de gênero e sexualidade d@s docentes do curso de licenciatura em pedagogia: por um currículo Queer. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 2, p. 98-117, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/272 Acesso em: 15 dez. 2018.
SOARES, C.; VIANA, T. Jovita Alves Feitosa: memórias que contam a história da educação nas prisões cearenses. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 1, p. 140-158, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/96 Acesso em: 08 nov. 2018.
SOUSA, E.; MARQUES, E. O processo de constituir-se professor na relação objetividade-subjetividade: significações acerca da mediação social na escolha pela docência. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 2, p. 82-96, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/841 Acesso em: 15 abr. 2019.
VASCONCELOS, J. G.; FIALHO, L.; LOPES, T. M. Educación y libertad en Rousseau. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 2, p. 210-223, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/278 Acesso em: 15 dez. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Francisca Genifer Andrade de Sousa, Francisca Risolene Fernandes (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.