Teacher attractiveness of ingressants in Pedagogy course
DOI:
https://doi.org/10.25053/redufor.v5i13.1468Keywords:
Teaching, Teacher appreciation, Teaching attractivenessAbstract
This article discusses the attractiveness of teachers among newcomers to the Pedagogy Course. The objective was to know the motivation for students to enter the first period of the course, since the teaching profession seems to be undervalued. The article describes and analyzes the current context of teaching, highlights the issue of teacher appreciation and career attractiveness. It also brings the results of field research conducted with the 65 students of the 1st period of the Pedagogy Course, from a state institution, in a city of Rio de Janeiro / Brazil, who answered a questionnaire in the 2nd semester of 2018. Research indicates that the Pedagogy Course was not the first college option for most students, who chose it for a variety of reasons. The most cited were: enjoying working with children and the opportunity to complete their studies.
Downloads
References
BARRETO, E. S. S. Políticas de formação docente para a educação básica no Brasil: embates contemporâneos. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 62, p. 679-701, 2015.
BAUER, A.; CASSETARI, N.; OLIVEIRA, R. P. Políticas docentes e qualidade da educação: uma revisão de literatura e indicações de política. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 25, n. 97, p. 943-970, 2017.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 21 dez. 1996.
BRASIL. Lei nº 11.738, de 16 de julho de 2008. Regulamenta a alínea “e” do inciso III do caput do art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 17 jul. 2008.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 5, de 13 de dezembro de 2005. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Pedagogia. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, 16 maio 2006.
CARDOSO, M. C.; FIGUEIREDO, S. O.; SOARES, S. E. C. Atratividade da carreira docente na educação básica: Fios de reflexões sobre o prazer e o sofrimento da professoralidade. Revista de Iniciação à Docência, Vitória da Conquista, v. 1, n. 1, p. 25-36, 2016.
CORRÊA, C. P. Q. et al. A atratividade da docência na educação infantil em ingressantes do curso de Pedagogia. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 29, n. 60, p. 121-139, 2019.
DUBET, F. Mutações cruzadas: a cidadania e a escola. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 16, n. 47, p. 289-322, 2011.
GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, 2010.
GATTI, B. A. Formação inicial de professores para a educação básica: pesquisas e políticas educacionais. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 25, n. 57, p. 24-54, 2014.
GONÇALVES, S. R. V. O curso de Pedagogia no Brasil: da formação específica para a formação generalista. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 10, n.2, p. 244-258, 2017.
HAGEMEYER, R. C. C. Dilemas e desafios da função docente na sociedade atual: os sentidos da mudança. Educar, Curitiba, n. 24, p. 67-85, 2004.
HIRATA, G.; OLIVEIRA, J. B. A.; MEREB, T. M. Professores: quem são, onde trabalham, quanto ganham. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 27, n. 102, p. 179-203, 2019
LANTHEAUME, F. Professores e dificuldades do ofício: preservação e reconstrução da dignidade profissional. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 146, p. 368-387, 2012.
LOUZANO, P. et al. Quem quer ser professor? Atratividade, seleção e formação docente no Brasil. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 21, n. 47, p. 543-568, 2010.
MARIN, A. J.; GIOVANNI, L. Formação de professores para o início da escolarização: fragilidades. Intermeio, Campo Grande, v. 19, n. 38, p. 52-68, 2013.
MASSON, G. Requisitos essenciais para a atratividade e a permanência na carreira docente. Educação & Sociedade, Campinas, v. 38, n. 140, p. 849-864, 2017.
OLIVEIRA, D. A. As políticas de formação e a crise da profissionalização docente: por onde passa a valorização? Revista Educação em Questão, Natal, v. 46, n. 32, p. 51-74, 2013.
PIMENTA, S. G. et al. Os cursos de licenciatura em Pedagogia: fragilidades na formação inicial do professor polivalente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 1, p. 15-30, 2017.
PLACCO, V. M. N. S.; SOUZA, V. L. T.; ALMEIDA, L. R. O coordenador pedagógico: aportes à proposição de políticas públicas. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 147, p. 754-771, 2012.
SARTI, F. M. O curso de Pedagogia e a universitarização do magistério no Brasil: das disputas pela formação docente à sua desprofissionalização. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, p. 1-18, 2019.
SAVIANI, D. Formação de professores: aspectos históricos e teóricos do problema no contexto brasileiro. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 14, n. 40, 2009.
TARTUCE, G. L. B. P. et al. Alunos do ensino médio e atratividade da carreira docente no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 40, n. 140, p. 445-477, 2010.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Kíssila Ferreira Magro da Silva, Carla Patrícia Quintanilha Corrêa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors own the copyright to their texts:
Educação & Formação journal grants copyright rights to the author, however, we recommend a two-year interval before republication.
Names and addresses informed to the journal will be used exclusively for services offered by this publication, and will not be used for other ends or disclosed to any third parties.









