Programa Residência Pedagógica: As expectativas dos residentes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e024002

Keywords:

Programa Residência Pedagógca, Educação Física, Formação Inicial

Abstract

The Pedagogical Residency Program (PRP) is a teacher training policy that promotes the immersion of graduates in Basic Education schools in order to experience and improve teaching practice. Based on this, the objective of this research was to analyze the expectations of residents of the Program Pedagogical Residency for the 2023 edition at the end of module I. This is research with a qualitative approach with an exploratory object. 12 students from the Physical Education Degree course who participated in the pedagogical residency program participated in the research. To collect data, the online form developed in the Google forms application and sent to participants via Whatsapp was used. Thematic analysis was used to process the data. Based on the analyzes carried out, the interest of residents in knowing and improving their teaching practices in terms of “how” to teach was highlighted, and the need to find their teaching identity, which corroborates the objectives of the program. In this way, we found that the PRP met the residents' initial expectations, providing experiences and knowledge for their future teaching activities. Furthermore, the PRP plays a fundamental role in the construction of professional identity, allowing a more comprehensive understanding of the school reality and valuing teaching practice.

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Author Biographies

Antonia Larissa Costa Silva, Instituto Federal do Ceará (IFCE)

Licencianda em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Integrante do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe/IFCE).

Janiele Santos de Sousa, Instituto Federal do Ceará (IFCE)

Licenciada em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Integrante do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe/IFCE).

Samia Maria Silva Ribeiro, Instituto Federal do Ceará (IFCE)

Licenciada em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Integrante do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe/IFCE).

Grasiany Sousa de Almeida, Instituto Federal do Ceará (IFCE)

Doutoranda pelo programa de Doutorado em Ensino da Rede Nordeste de Ensino (Renoen). Licenciada em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE).

Solonildo Almeida da Silva, Instituto Federal do Ceará (IFCE)

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Docente do programa de Doutorado em Ensino da Rede Nordeste de Ensino (Renoen). Docente do Instituto Federal do Ceará.

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Published

2024-02-25

How to Cite

SILVA, A. L. C.; SOUSA, J. S. de; RIBEIRO, S. M. S.; ALMEIDA, G. S. de; SILVA, S. A. da. Programa Residência Pedagógica: As expectativas dos residentes. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 5, p. e024002, 2024. DOI: 10.51281/impa.e024002. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/12093. Acesso em: 21 dec. 2024.

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