The history of brazilian education and its importance for mathematics teachers interviewed at a CEJA in the city of Fortaleza

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12433

Keywords:

History of Education, Mathematics, Teaching Practice

Abstract

This article aims to present a brief history of Brazilian education and show the opinions of some mathematics teachers on the importance of Brazilian educational history for teaching practice. The study is qualitative in nature, characterized as a case study based on the analysis of interviews with four mathematics teachers, including both permanent and temporary staff, who responded regarding the importance of the history of Brazilian education. Among the results obtained concerning the historical study of education, the responses from the interviews highlight the complexity existing between the history of education and teaching practice. In general, the study points out that the study of Brazilian education is essential for educators, especially those graduated in mathematics. Despite advancements in education, there is still much to be improved, such as the development of a more conscious and contextualized practice. In conclusion, it is of utmost importance to invest in this area, both for research and for enhancing teaching effectiveness.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Kamilla de Oliveira Pinheiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Graduada em pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); foi bolsista de iniciação científica, inicialmente PROVIC/UECE e PIBIC/CNPq, ambas vinculadas ao grupo de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade (EDUCAS) com foco na reforma do Estado e seus desdobramentos no planejamento interinstitucional e na gestão da educação básica cearense (1995-2006),depois foi bolsista FUNCAP/UECE da pesquisa sobre Análise da Satisfação de Discentes em Cursos na Modalidade a Distância e por fim conquistou a bolsa também da FUNCAP/UECE no projeto Tecnologia digitais em educação: Uso da analítica da aprendizagem na formação de professores em cursos a distância. Exerceu a função de educadora de informática pelo projeto do governo e-jovem. Concluiu o curso técnico em informática pela faculdade Ateneu. Ministrou aula no curso técnico em enfermagem na disciplina de informática. Trabalha em uma escola de programação e robótica na função de Auxiliar pedagógico/Auxiliar administrativo, atualmente é responsável pela criação de 5 livros didáticos e está cursando especialização em novas tecnologias educacionais pela FAVENI.

Francisca Giselle Alves da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE

Atualmente é licencianda em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - IFCE. Seus principais interesses de pesquisa são a respeito da História da Matemática e suas afinidades. Também é Técnica em Contabilidade, SENAC/RS (2024.2); Técnica em Administração de Empresas, IFSUL Passos (2024.1) e Bacharel em Ciências Contábeis, UNIP (2021.1).

Marillia Mcdonald Gomes Farias, Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Ceará - IFCE

Atualmente é licencianda em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciências e Tecnologia do Ceará - IFCE. Seus principais interesses de pesquisa são a respeito da História da Matemática. Também possui as seguintes formações: Tecnólogo em Processos Gerenciais, UVA , 2010.2, Tecnólogo de Recursos Humanos, Faculdade Unica, 2024.1 e Pós-Graduada em Informática e Comunicação na Educação - Ucam Prominas, 2015.2.

References

BÚRIGO, Elisabete Zardo. A Matemática Escolar nos Tempos da Ditadura Militar: modernização imposta ou consentida?. Anais do ENAPHEM-Encontro Nacional de Pesquisa em História da Educação Matemática, n. 2, p. 23-31, 2014.

FAUSTO, Boris. História do Brasil. 13. ed., 1. reimpr. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2009.

FERREIRA Jr., Amarilio. História da Educação Brasileira: da Colônia ao século XX. São Carlos, SP: EdUFSCar, 2010.

SAVIANI, Demerval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2011.

YIN, Robert K. Case study research and Applications Design and methods. 2018.

Published

2024-05-01

How to Cite

PINHEIRO, K. de O.; SILVA, F. G. A. da; FARIAS, M. M. G. The history of brazilian education and its importance for mathematics teachers interviewed at a CEJA in the city of Fortaleza . Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–14, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12433. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12433. Acesso em: 22 jul. 2024.

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.