Initial notions about Leonard Digges carpenters square (1605) for the study of mathematical concepts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12371

Keywords:

Carpenter's Square, A Booke Named Tectonicon, Mathematical Instruments, History of Mathematics

Abstract

The search for resources to help build an interface between history and mathematics teaching, as a way of helping in the process of obtaining and re-signifying mathematical knowledge, has gained increasing focus in the research carried out in the first two decades of the 21st century. In this sense, the aim of this study is to present the carpenters squire contained in the treatise A Booke Named Tectonicon (1605) by Leonard Digges (1520-1559), as well as the mathematical knowledge associated with its construction and manipulation processes. In order to achieve the proposed objective, a qualitative, documentary study was carried out, using the original work as the primary source, with the support of a bibliographic survey of secondary studies, in order to understand the social and historical context in which the author, the treatise and the instrument were inserted. From this, it was possible to notice the mobilization of diverse mathematical knowledge associated with the construction and use of the carpenter's square, such as units of measurement of the imperial system and units of angular measurements. With this, we conclude that the instrument described by Leonard Digges (1520-1559) in Tectonicon has, in its construction and use processes, mathematical knowledge which, from a didactic treatment, can contribute to the process of articulation between History and Mathematics teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sabrina de Sousa Paulino, Universidade Estadual do Ceará - UECE

É graduanda do curso de Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) e membro do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM). Desenvolve projetos na área da Educação Matemática, com ênfase em História de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Fontes históricas, instrumentos matemáticos do século XVI, interface entre história e ensino de matemática e formação do professor de matemática.

Ana Carolina Costa Pereira, Universidade Estadual do Ceará - UECE

possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará, mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e pós-doutorado em Educação Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atua como docente adjunta do curso de Licenciatura em Matemática e do Programa de Pós-graduação em Educação, ambos da Universidade Estadual do Ceará; e do Programa de Pós-Graduação de Ensino em Ciências e Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Ela é Coordenadora do Curso de Especialização em ensino de matemática para o ensino médio da UECE, Vice-Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UECE, Coordenadora de área da Matemática do Projeto Areninha junto a Secretaria de Educação do Município de Fortaleza, líder do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM) e editora do Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (BOCEHM). É vice-diretora da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, regional do Ceará (SBEMCE) e Secretária Executiva da Sociedade Brasileira de História da Matemática (SBHMat). Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em História de Matemática, atuando principalmente na formação de professores de matemática e na interface entre história e ensino de matemática.

References

ALBUQUERQUE, S. M., OLIVEIRA, F. W. S., MARTINS, E. B., & PEREIRA, A. C. C. (2019). Pesquisas envolvendo instrumentos históricos matemáticos e a interface entre história e ensino: uma visão dos trabalhos desenvolvidos no GPEHM. Revista BOEM, 6(12), 128-144.

ALENCAR, L. B. DE; PEREIRA, A. C. C. Conceitos matemáticos na escala de cordas do Sector de Thomas Hood: possibilidades para Educação Matemática. Revemop, v. 5, p. e202310, 12 dez. 2023.

ALFONSO-GOLDFARB A. M. O que é História da Ciência. São Paulo: Brasiliense,

(Col. Primeiros Passos, Vol. 286).

ALVES, V. B. WILLIAM OUGHTRED (1574-1660) no contexto do século XVII. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S.L.], v. 7, n. 20, p. 289-300, 14 jul. 2020.

ALVES, V. B.; PEREIRA, A. C. C. O instrumento “círculos de proporção” exposto na obra de William Oughtred (1633): um elemento na interface entre história e ensino de matemática. Revista de Produção Discente em Educação Matemática, São Paulo, v. 7, n. 2, p.89-108, 2018.

BATISTA, A. N. de S. Um estudo sobre os conhecimentos matemáticos incorporados e mobilizados na construção e no uso da balhestilha, inserida no documento Chronographia, Reportoriodos Tempos..., aplicado na formação de professores. 2018. 114f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) –Instituto Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.

BATISTA, A. N. de S.; PEREIRA, A. C. C. Uma mostra geral de aspectos inseridos na obra Chronographia, Reportorio dos Tempos... (1603). Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, Fortaleza, v. 5, n. 14, p.75-84, 2018.

CASTILLO, A. R. M. Um estudo sobre os conhecimentos matemáticos incorporados e mobilizados na construção e no uso do báculo (cross-staff) em A Boke Named Tectonicon de Leonard Digges. 2016. 121f. Doutorado-Pontifícia Universidade Católica, São Paulo, 2016.

CASTILLO, A. R. M.; SAITO, F. Algumas considerações sobre o uso do báculo (baculum) na elaboração de atividades que articulam história e ensino de matemática. In: SALAZAR, Jesús Flores; GUERRA, Francisco Ugarte. Investigaciones En Educación Matemática. Lima: Fondo Editorial Pucp, 2016. p. 237-251.

CASTILLO, A. R. M.; SAITO, F. Reflexões iniciais na esfera contextual do papel dos instrumentos matemáticos do século XVI. Revista de Produção Discente em Educação Matemática, v. 3, n. 2, 2014.

CORMACK, L. B. Introduction: Practical Mathematics, Practical Mathematicians, and the Case forTransforming the Study of Nature. In: CORMACK, L. B., WALTON, S. A.; SCHUSTER, J. A (ed.). Mathematical Practitioners and the Transformation of Natural Knowledge in Early Modern Europe. Switzerland: Springer International Publishing, 2017. Cap. 1. p. 1-8. (Studies in History and Philosophy of Science, 45).

DIGGES, L. A booke named Tectonicon. London: Iohn Daye, 1605.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

GILLIPSIE, C. C. Leonard Digges. Dictionary of Scientific Biography. New York: Charles Scribner's Sons, 3 v. p. 97-98, 1971.

PAULINO, S. de S.; ARGEMIRO FILHO, C. F.; PEREIRA, A. C. C. Alguns aspectos contextuais da régua e do esquadro de carpinteiro no tratado A booke named tectonicon (1556) de Leonard Digges. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 7, n. 20, p. 170-180, 12 jul. 2020.

PAULINO, S. de S.; PEREIRA, A. C. C. A abordagem de conceitos matemáticos por meio da tabela de medidas da madeira de Leonard Digges (1520-1559). Remat: Revista Eletrônica da Matemática, [S.L.], v. 7, n. 1, p. e2007, 6 abr. 2021. Instituto Federal de Educacao - Ciencia e Tecnologia do Rio Grande do Sul.

PAULINO, S. de S.; PEREIRA, A. C. C. A régua de carpinteiro (escalas) de Leonard Digges (1520-1559) para o estudo de conceitos matemáticos: possível incorporação na Educação Básica. Educação Matemática Debate, Fortaleza, v. 5, n. 11, p. 1-17, 08 abr. 2021.

PEREIRA, A. C. C.; SAITO, F. Os instrumentos matemáticos na interface entre história e ensino de matemática: compreendendo o cenário nacional nos últimos 10 anos. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, v. 5, n. 14, p. 109-122, 2018.

SAITO, F. História e Ensino de Matemática: Construindo Interfaces. In: SALAZAR, Jesús Flores; GUERRA, Francisco Ugarte. Investigaciones en Educación Matemática. Lima: PUCP, 2016. p. 253-291.

SAITO, F. History of Mathematics and History of Science: Some remarks concerning contextual framework”. Educação Matemática Pesquisa, 14 (3, 2012): 363-385.

SILVA, F. H. B.; PEREIRA, A. C. C. Explorando as situações de medição de comprimento, altura e largura com o uso do báculo de Petrus Ramus. Hipátia - Revista Brasileira de História, Educação e Matemática, v. 5, n. 2. p. 398-409, 31 dez. 2020.

TAYLOR, E. G. R. The mathematical practitioners of Tudor and Stuart England. Cambridge: At The University Press, 1968.

Published

2024-05-01

How to Cite

PAULINO, S. de S.; PEREIRA, A. C. C. Initial notions about Leonard Digges carpenters square (1605) for the study of mathematical concepts. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–15, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12371. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12371. Acesso em: 24 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>