Fanzine: an active methodology as an evaluative practice in teaching geography - an experience report
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e021018Keywords:
Learning, Assessment, Fanzine, Active MethodologyAbstract
The present work has as an experience report the use of a didactic resource, the Fanzine, used as an evaluative practice in the teaching and learning process, facilitating the understanding of the contents and making a greater interaction between the studied subjects. The methodology used was qualitative research, using experience reports in a participatory manner. The use of Fanzine makes students participate in an individual way and with the aim of interacting with the collective about the content covered, as it facilitates for the student the safer exposure of what they have learned, through the research that was carried out and the suggested theme. This resource is highly interdisciplinary.
Metrics
References
BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2006.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2008.
LACERDA, Carlos de Brito. Ambiente escolar: O protagonismo do estudante com fanzines. IMAGINÁRIO, n. 6, p. 115-136, 2014. Disponível em: http://www.memorialhqpb.org/ebooks/imaginario-06-pdf/5-%20carloslacerda.pdf Acesso em: 25 ago. 2021.
LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia cientifica. 5. Ed. São Paulo: Atlas, 2003.
LEÃO, Dóris Sandra Silva; CIASCA, Maria Isabel Filgueiras Lima; VIEIRA, Hermany Rosa. A parceria professor–estudante na proposta da aprendizagem cooperativa. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 1, n. 3, p. e020017, 2020. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e020017
MANN, Peter H. Métodos de investigação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1970.
MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (Orgs). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
NASCIMENTO, Melissa Eloá Silveira. Pedagozinando em sala de aula: artes de dizer e pedagogias de fazer. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: https://www.bdtd.uerj.br:8443/bitstream/1/10532/1/Dissert_Melissa%20pre_ref_Bdtd.pdf Acesso em: 19 jul. 2021.
VALENTE, José Armando. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (Orgs). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliação educacional e o avaliador. São Paulo: IBRASA, 2000.