Fanzine: an active methodology as an evaluative practice in teaching geography - an experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e021018

Keywords:

Learning, Assessment, Fanzine, Active Methodology

Abstract

The present work has as an experience report the use of a didactic resource, the Fanzine, used as an evaluative practice in the teaching and learning process, facilitating the understanding of the contents and making a greater interaction between the studied subjects. The methodology used was qualitative research, using experience reports in a participatory manner. The use of Fanzine makes students participate in an individual way and with the aim of interacting with the collective about the content covered, as it facilitates for the student the safer exposure of what they have learned, through the research that was carried out and the suggested theme. This resource is highly interdisciplinary.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Silvia Maria de Oliveira Ribeiro, Faculdade de Ensino Superior de Parnaíba

Possui graduação em Pedagogia pela Faculdade Piauiense (2009). Especialista em Psicopedagogia com Docência Superior, Educação Especial, Educação em Libras e Inclusiva. Mestranda em Ensino e Formação Docente IFCE/UNILAB.

Cintielena Holanda Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Graduada em Licenciatura em Geografia pela UECE; Graduada em Direito Bacharelado pela UNIFOR; Especialista em ensino de Geografia pela FAVENI; Especialista em Gestão Escolar pela UNICA; Mestranda em Ensino e Formação Docente, do Programa Associado da UNILAB/CE e do IFCE.

Ana Christina de Sousa Damasceno, Universidade Católica de Pernambuco

Doutoranda em Ciências em Ciências da Linguagem (UNICAP); Mestre em Letras (UESPI); Especialista em Educação Infantil (UESPI) e em Gestão Municipal de Educação (UFPI); Graduada em Pedagogia (FAP/UNINASSAU) e em Letras/Português (UESPI). Professora da SEMEC/Caxingó – PI e professora do Curso de Pedagogia na FAESPA.

Solonildo Almeida da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Doutor em educação pela Universidade Federal do Ceará (2011). Mestrado em Sociologia pela Universidade Estadual do Ceará (2005). Pós-doutorado pela Universidade Federal do Ceará (2016). Professor do Instituto Federal do Ceará (IFCE).

References

BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

FIORENTINI, Dario; LORENZATO, Sergio. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, São Paulo: Autores Associados, 2006.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de pesquisa social. 6ª ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LACERDA, Carlos de Brito. Ambiente escolar: O protagonismo do estudante com fanzines. IMAGINÁRIO, n. 6, p. 115-136, 2014. Disponível em: http://www.memorialhqpb.org/ebooks/imaginario-06-pdf/5-%20carloslacerda.pdf Acesso em: 25 ago. 2021.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia cientifica. 5. Ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LEÃO, Dóris Sandra Silva; CIASCA, Maria Isabel Filgueiras Lima; VIEIRA, Hermany Rosa. A parceria professor–estudante na proposta da aprendizagem cooperativa. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 1, n. 3, p. e020017, 2020. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e020017

MANN, Peter H. Métodos de investigação sociológica. Rio de Janeiro: Zahar, 1970.

MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (Orgs). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

NASCIMENTO, Melissa Eloá Silveira. Pedagozinando em sala de aula: artes de dizer e pedagogias de fazer. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010. Disponível em: https://www.bdtd.uerj.br:8443/bitstream/1/10532/1/Dissert_Melissa%20pre_ref_Bdtd.pdf Acesso em: 19 jul. 2021.

VALENTE, José Armando. A sala de aula invertida e a possibilidade do ensino personalizado: uma experiência com a graduação em midialogia. In: BACICH, Lilian; MORAN, José (Orgs). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

VIANNA, Heraldo Marelim. Avaliação educacional e o avaliador. São Paulo: IBRASA, 2000.

Published

2021-09-11

How to Cite

RIBEIRO, S. M. de O. .; COSTA, C. H. .; DAMASCENO, A. C. de S.; SILVA, S. A. da. Fanzine: an active methodology as an evaluative practice in teaching geography - an experience report. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e021018, 2021. DOI: 10.51281/impa.e021018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/6451. Acesso em: 3 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)