Pedagogical Residency Program in the Initial Training of Physical Education Teachers in Remote Education: An experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e024008

Keywords:

Emergency remote teaching, Pedagogical Residency Program, Physical education, Initial formation

Abstract

The teaching experience in initial training plays an important role in improving pedagogical practices. In this sense, the Pedagogical Residency Program seeks to provide undergraduate students with immersion in school with a view to improving teaching practice. In this way, the study aimed to report the experiences of students from the Degree in Physical Education course at the Federal Institute of Science and Technology of the State of Ceará (IFCE) in Module I of the Pedagogical Residency Program, during the Emergency Remote Teaching courses in Elementary I in a municipal school in the interior of Ceará. The study uses a qualitative approach through the narrative of an experience report. The activity was developed from October 2020 to March 2021. Based on the experiences reported, we realized that the Pedagogical Residency Program enabled the construction of teacher training and identity even in the face of challenges during Remote Teaching, thus contributing to the improvement of pedagogical practice during initial training.

 

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Author Biographies

Samia Maria Silva Ribeiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Licenciada em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Integrante do grupo de pesquisa em Educação Física, Saúde e Inclusão (GPEFSI) e do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe).

Janiele Santos de Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Licenciada em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Integrante do grupo de pesquisa em Educação Física, Saúde e Inclusão (GPEFSI) e do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe).

Eliana Costa da Cruz, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Licenciada em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Integrante do grupo de pesquisa em Educação Física, Saúde e Inclusão (GPEFSI) e do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe)

Thaidys da Conceição Lima do Monte, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Doutora em Educação pelo PPGE/UECE. Professora Efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar – GEPEFE e do grupo de pesquisa em Educação Física, Saúde e Inclusão (GPEFSI).

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Published

2024-09-14

How to Cite

RIBEIRO, S. M. S.; SOUSA, J. S. de; CRUZ, E. C. da; MONTE, T. da C. L. do. Pedagogical Residency Program in the Initial Training of Physical Education Teachers in Remote Education: An experience report. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 5, p. e024008, 2024. DOI: 10.51281/impa.e024008. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/13586. Acesso em: 27 sep. 2024.

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