Pedagogical Residency Program in the Initial Training of Physical Education Teachers in Remote Education: An experience report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e024008

Keywords:

Emergency remote teaching, Pedagogical Residency Program, Physical education, Initial formation

Abstract

The teaching experience in initial training plays an important role in improving pedagogical practices. In this sense, the Pedagogical Residency Program seeks to provide undergraduate students with immersion in school with a view to improving teaching practice. In this way, the study aimed to report the experiences of students from the Degree in Physical Education course at the Federal Institute of Science and Technology of the State of Ceará (IFCE) in Module I of the Pedagogical Residency Program, during the Emergency Remote Teaching courses in Elementary I in a municipal school in the interior of Ceará. The study uses a qualitative approach through the narrative of an experience report. The activity was developed from October 2020 to March 2021. Based on the experiences reported, we realized that the Pedagogical Residency Program enabled the construction of teacher training and identity even in the face of challenges during Remote Teaching, thus contributing to the improvement of pedagogical practice during initial training.

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Samia Maria Silva Ribeiro, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Licenciada em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Integrante do grupo de pesquisa em Educação Física, Saúde e Inclusão (GPEFSI) e do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe).

Janiele Santos de Sousa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Licenciada em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Integrante do grupo de pesquisa em Educação Física, Saúde e Inclusão (GPEFSI) e do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe).

Eliana Costa da Cruz, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Licenciada em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Integrante do grupo de pesquisa em Educação Física, Saúde e Inclusão (GPEFSI) e do Núcleo de Investigação em Avaliação Educacional (NiAVe)

Thaidys da Conceição Lima do Monte, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE)

Doutora em Educação pelo PPGE/UECE. Professora Efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação Física Escolar – GEPEFE e do grupo de pesquisa em Educação Física, Saúde e Inclusão (GPEFSI).

References

ANDRÉ, Marli.(Org). Práticas inovadoras na formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2016.

AQUINO, Julio Groppa. A relação professor-aluno: do pedagógico ao institucional. São Paulo: Summus, 1996.

BERNARDES, Elizabeth Lannes. Jogos e brincadeiras: ontem e hoje. Cadernos de História da Educação, v. 4, 4 mar. 2008.

BETTI, M; ZULLIANE L. R. Educação Física Escolar: uma proposta de diretrizes pedagógicas. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 1, n. 1, p. 73-81, 2002. Disponivel: https://www.mackenzie.br/fileadmin/OLD/47/Graduacao/ CCBS/Cursos/Educacao_Fisica/REMEFE-1-1-2002/art6_edfis1n1.pdf. Acesso: 25 fev. 2022.

BRASIL. Portaria GAB N° 38, de 28 de Fevereiro de 2018. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) (2018). Disponível em: https://capes.gov.br/images/stories/download/legislacao/28022018-Portaria_n_38-Institui_RP.pdf Acesso: 25 fev. 2022.

BRASIL. Edital No 06/2018. Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) (2018). Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/editais/01032018-Edital-6-2018-Residencia-pedagogica.pdf Acesso: 25 fev. 2022.

BRASIL, Decreto Nº 8.977 De 30 De Janeiro De 2017. Aprova o estatuto e o quadro demonstrativo dos cargos em comissão e das funções de confiança da coordenação de aperfeiçoamento de pessoal de nível superior. Disponível em: https://legislacao.presidencia.gov.br/atos/?tipo=DEC&numero=8977&ano=2017&ato=852oXSU9EeZpWTffe Acesso em: 15 jul. 2022.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Consulta Pública. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2015. Disponível em: http://basenaci. Acesso em: 23 jun. 2021.

BRASIL. Lei n. 12.796, de 04 de abril de 2013. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/Ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12796.htm. Acesso em: 15 jun. 2021.

BRASIL. Portaria nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Disponível em: http://abre.ai/bgvB . Acesso em: 14 jun. 2021.

CASTILHO, A. P.; BORGES, N. R. M.; PEREIRA, V. T. Manual de Metodologia Científica. 2. ed. Itumbiara: Ulbra, 2014

CAPES. Edital nº 9/2020 - Seleção para o Programa Institucional de Residência Pedagógica (PRP).pdf. [S. l.], 2020. Disponível em: https://ifce.edu.br/acesso-rapido/concursos-publicos/editais/ensino/programa-residencia-pedagogica/campus-caninde/2020/edital-no-9-2020-selecao-para-o-programa-institucional-de-residencia-pedagogica-prp.pdf/@@download/file/Edital%20n%C2%BA9-2020%20-%20PRP.pdf Acesso em: 14 jun. 2024.

DARIDO, S.C. Educação física na escola: questões e reflexões. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2008.

FEITOSA, M.C et al.. Ensino Remoto: O que Pensam os Alunos e Professores?. In: CONGRESSO SOBRE TECNOLOGIAS NA EDUCAÇÃO (CTRL+E), 5. , 2020, Evento Online. Anais [...]. Porto Alegre: Sociedade Brasileira de Computação, 2020. p. 60-68. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11383.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FARIA, Juliana. O naufrágio, o baile e a narrativa de uma pesquisa: Experiências de formação de sujeitos em imersão docente. Tese - (Doutorado) - Universidade Federal de Minas Gerais, Faculdade de Educação, 2018. Disponível em : http://hdl.handle.net/1843/BUOS-BA8PTQ. Acesso em 02 de abr. de 2022.

FILHO, E. M et al. Atuação Docente na Formação de Professores em Educação Física. Psicologia, Educação e Cultura. v. 12, n. 2, p. 90-107, dez. 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/331741606_ATUACAO_DOCENTE_NA_FORMACAO_DE_PROFESSORES_EM_EDUCACAO_FISICA. Acesso em: 19 jul. 2021.

GUEDES, N. C. A importância do Projeto Político Pedagógico no processo de democratização da escola. Ensino em Perspectivas, n. 2, p. 1–15, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/4815. Acesso em: 28 jul. 2021.

GOMES, Alberto Albuquerque. A Supervisão Pedagógica em Educação Física. Lisboa: Livros Horizonte, 2005.

JESUS, D. A. D; GERMANO, J. Importância do planejamento e da rotina na educação infantil. Set/2013.

LIBÂNEO, J. C. Concepções e Práticas de Organização e Gestão da Escola: Considerações Introdutórias para um Exame Crítico da Discussão Atual no Brasil. Revista espanõla de Educacíon Comparada, Madrid, Espanha, 2007.

PONTES JUNIOR, J. A. F; SOARES, E. S; TROMPIERI FILHO, N. Expectativa discente sobre os instrumentos de avaliação na educação física escolar. In: Livro de Actas do I Seminário Internacional, Aprendizagem e Rendimento. Braga: Universidade do Minho, Centro de Investigação em Educação (CIEd), 2014. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/269222538_Expectativa_discente_sobre_os_instrumentos_de_avaliacao_na_Educacao_Fisica_escolar.Acesso em: 8 jun. 2024.

SOUSA, L. A et al. Experiências avaliativas na formação inicial de professores de Educação Física: a perspectiva dos estudantes do “Programa Residência Pedagógica”. Educación Física Y Ciencia, 2024. DOI: https://doi.org/10.24215/23142561e288.

STIEG, R.; FERREIRA NETO, A ; SANTOS, W. Avaliação educacional e formação em educação física: análise dos currículos de treze IES latino-americanas. Revista Espaço do Currículo, 2022. DOI: https://10.22478/ufpb.1983-579.2022v15n3.62135.

Published

2024-09-14

How to Cite

RIBEIRO, S. M. S.; SOUSA, J. S. de; CRUZ, E. C. da; MONTE, T. da C. L. do. Pedagogical Residency Program in the Initial Training of Physical Education Teachers in Remote Education: An experience report. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 5, p. e024008, 2024. DOI: 10.51281/impa.e024008. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/13586. Acesso em: 21 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)