History of Mathematics in education: initial notes on some literature produced in portuguese and english

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12429

Keywords:

History of Mathematics, Mathematics Education, Use of the History of Mathematics

Abstract

The aim of this paper is to indicate a set of intellectual productions on the use of the History of Mathematics (HM) in mathematics education (ME), in Portuguese and English. To this end, we propose an analysis of 16 texts, 7 in Portuguese and 9 in English, using a qualitative methodology, with bibliographic procedures, which is characterized by the investigation of works already produced on the subject (such as articles, theses, magazines, among others). As a result, we gathered the main data for each work (title, authors, year of publication and access link). In addition, we briefly discuss each of them, highlighting their main reflections, as well as identifying the advantages and challenges of using the History of Mathematics in mathematics teaching present in the texts and their intersections. The History of Mathematics can be a crucial element for more meaningful and contextualized learning, but continuous research is needed to improve educational strategies and identify challenges to be overcome.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Giselle Costa de Sousa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Possui graduação em Matemática - licenciatura e bacharelado - pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte . Além disso, Mestrado e Doutorado em Educação pela mesma instituição, na linha de pesquisa em Educação Matemática. Concluiu o curso de técnico em Estradas pela ETFRN, hoje IFRN. Atualmente é professora associada do Departamento de Matemática e vice coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (PPGECM) da UFRN. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Aliança entre História da Matemática e Tecnologias Digitais, História da Matemática, Tecnologias, GeoGebra, Cálculo, Lógica e George Boole. Atuou como professora convidada no Instituto de Formação Superior Presidente Kennedy - IFESP (RN). Foi professora da rede básica de ensino do município de Natal (RN), do município de São Gonçalo do Amarante (RN) e da rede privada de ensino de Natal. Foi coordenadora do PIBID de Matemática da UFRN/Natal. É docente orientadora da Residência Pedagógica de Matemática Natal/UFRN.

Vitória Lima Quaresma, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Graduanda do curso de Licenciatura em Matemática na UFRN, pesquisadora na área de história da matemática e tecnologias digitais na educação, além de bolsista do Programa de Educação Tutorial (PET). Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: tecnologias digitais, história em quadrinhos, história da matemática islâmica medieval, al-biruni e mapa mental.

Michelle Neves de Almeida, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Formanda em graduação - Licenciatura em Matemática - pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

References

ALPASLAN, Mustafa; IŞIKSAL, Mine; HASER, Çiğdem. Pre-service Mathematics Teachers’ Knowledge of History of Mathematics and Their Attitudes and Beliefs Towards Using History of Mathematics in Mathematics Education. Science & Education, Deajeon, v. 23, p. 159-183, 2014. DOI: https://doi.org/10.1007/s11191-013-9650-1. Acesso em: 27 set. 2023.

BIDWELL, James K. Humanize Your Classroom with the History of Mathematics. The Mathematics Teacher, [S.I.], v. 86, n. 3, p. 461-464, 1993. Disponível em https://www.jstor.org/stable/27968440. Acesso em 10 dez 2023.

BROLEZZI, Antonio Carlos. A arte de contar: uma introdução ao estudo do valor didático da história da matemática. 1991. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1991. DOI: https://doi.org/10.11606/D.48.1991.tde-11122013-094441. Acesso em: 20 set. 2023.

CHORLAY, Renaud; CLARK, Kathleen Michelle; TZANAKIS, Constantinos. History of mathematics in mathematics education: Recent developments in the field. ZDM – Mathematics Education, [S.I.], v. 54, p. 1407-1420, 2022. DOI: https://doi.org/10.1007/s11858-022-01442-7. Acesso em 8 out 2023.

CYRIACO, Aline Figueredo Falcão. et al. Pesquisa qualitativa: conceitos importantes e breve revisão de sua aplicação à geriatria/gerontologia. Geriatrics Gerontology Aging, Campinas, v. 11, n. 1, p. 4-9, 2017.

FAUVEL, John. Using History in Mathematics Education. For the Learning of Mathematics, White Rock, v. 11, n. 2, p. 3-6, 1991. Disponível em https://www.semanticscholar.org/paper/Using-History-in-Mathematics-Education.-Fauvel/5c4216f7ea458dbba57017a4577a1b801afecbe4. Acesso em 31 out 2023.

FREUDENTHAL, Hans. Should a Mathematics Teacher Know Something about the History of Mathematics?. For the Learning of Mathematics, Montreal, v. 2, n. 1, p. 30-33, 1981. Disponível em https://www.jstor.org/stable/40240745. Acesso em 23 out 2023.

FRIED, Michael N. Can Mathematics Education and History of Mathematics Coexist?. Science & Education, [S.I.]: Netherlands, v. 10, p. 391-408, 2001. Disponível em https://www.researchgate.net/publication/227054852. Acesso em 10 dez 2023.

FURINGHETTI, Fulvia. Teacher education through the history of mathematics. Educational Studies in Mathematics, [S.I], v. 66, p. 131-143, 2007. DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-006-9070-0. Acesso em: 15 out. 2023.

GOULART, Thais Maria Barbosa. Os “Elementos” de Euclides visitam o ensino fundamental: análise de tarefas matemáticas pautadas na história da matemática e desenvolvidas no software GeoGebra. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática). Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto, 2020. Disponível em: http://www.repositorio.ufop.br/jspui/handle/123456789/13017. Acesso em 25 set 2023.

JANKVIST, Uffe Thomas. A categorization of the “whys” and “hows” of using history in mathematics education. Educational Studies in Mathematics, [S.I.], v. 71, p. 235–261, 2009. DOI: https://doi.org/10.1007/s10649-008-9174-9. Acesso em: 15 out. 2023.

LIU, Po-Hung. Connecting Research to Teaching: Do Teachers Need to Incorporate the History of Mathematics in Their Teaching?. The Mathematics Teacher, [S.I.], v. 96, n. 6, p. 416–421, 2003. DOI: https://doi.org/10.5951/MT.96.6.0416. Acesso em: 15 out. 2023.

MENDES, Iran Abreu. A investigação histórica na formação de professores de matemática. Revista Cocar, UEPA, p. 37-48. 2010. DOI: https://doi.org/10.31792/rc.v4i7. Acesso em: 20 set. 2023.

MENDES, Iran Abreu. A investigação histórica em sala de aula: um exercício de criatividade para a matemática escolar. In 3º SIPEMAT - Simpósio Internacional de Pesquisa em Educação Matemática, 2012, Fortaleza. Disponível em: https://proativa.virtual.ufc.br/sipemat2012/palestrasEmesas.htm. Acesso em: 7 set. 2023.

MENDES, Iran Abreu. História no ensino da matemática: trajetórias de uma epistemologia didática. REMATEC, [S. l.], v. 8, n. 12, p. 66–85, 2013. Disponível em: https://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/357. Acesso em: 10 out. 2023.

ROQUE, Tatiana. A História da Matemática: uma visão crítica, desfazendo mitos e lendas. 1. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2012.

SAITO, Fumikazu. Construindo interfaces entre história e ensino da matemática. Ensino de Matemática em Debate. [S. I.], v. 3, n. 1, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emd/article/view/29002. Acesso: 25 set. 2023.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

VIANNA, Carlos Roberto. Matemática e História: algumas relações e implicações pedagógicas. 1995. Dissertação (Mestrado) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 1995. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/000742003. Acesso em: 25 set. 2023.

Published

2024-05-01

How to Cite

SOUSA, G. C. de; QUARESMA, V. L.; ALMEIDA, M. N. de. History of Mathematics in education: initial notes on some literature produced in portuguese and english. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–20, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12429. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12429. Acesso em: 22 nov. 2024.

Most read articles by the same author(s)