Knowledge of a mathematical nature mobilized by the use of John Hadley's (1682-1744) Reflective Octant

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12436

Keywords:

History of Mathematics, instruments, Reflective Octant, John Hadley, geometric knowledge

Abstract

Since ancient times, mathematics has played a crucial role in the development of society. Studies on the History of Mathematics indicate that Mathematics itself was not an institutionalized area until the 19th century, and, before that, it was used in areas that we identify as navigation, astronomy, engineering, among others. During the 17th and 18th centuries it was no different, mathematics, for example, appears associated with the construction and use of instruments used to meet social needs, as in the case of the development of navigation. From this perspective, the present work aims to highlight some of the knowledge, with an approach of a mathematical nature, but also others such as physical and geographic, which are mobilized during the use of John Hadley's Reflective Octant (1682-1744). To this end, qualitative research was carried out using bibliographic and documentary procedures, to search and survey sources that provided data on the context of navigation between the 17th and 18th centuries and to evaluate documents, written by the Hadley brothers, on the manipulation of Octante in navigation. As a result, I presented a story about the Hadley brothers making the connection with the development of the Reflective Octant, as well as some knowledge that comes from its use, such as: the use of geometric concepts, such as supplementary and complementary angles and internal and external angles. a triangle, as well as the properties of mirror reflections and location of navigation on the high seas.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Anna Beatriz de Andrade Gomes, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Graduada em Matemática (2018-2021) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e com mestrado em andamento no Programa de Pós- Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em História da Matemática e Tecnologias de Informação e Comunicação. Atualmente, professora da rede privada de ensino, atuando no Anos Finais do Fundamental e no Ensino Médio.

Giselle Costa de Sousa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Possui graduação em Matemática - licenciatura e bacharelado - pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte . Além disso, Mestrado e Doutorado em Educação pela mesma instituição, na linha de pesquisa em Educação Matemática. Concluiu o curso de técnico em Estradas pela ETFRN, hoje IFRN. Atualmente é professora associada do Departamento de Matemática e vice coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências Naturais e Matemática (PPGECM) da UFRN. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: Aliança entre História da Matemática e Tecnologias Digitais, História da Matemática, Tecnologias, GeoGebra, Cálculo, Lógica e George Boole. Atuou como professora convidada no Instituto de Formação Superior Presidente Kennedy - IFESP (RN). Foi professora da rede básica de ensino do município de Natal (RN), do município de São Gonçalo do Amarante (RN) e da rede privada de ensino de Natal. Foi coordenadora do PIBID de Matemática da UFRN/Natal. É docente orientadora da Residência Pedagógica de Matemática Natal/UFRN.

References

GIBBS, Graham. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre, Artmed; 2009.

HADLEY, John. The Description of a new instrument for taking angles. Philosophical Transactions. The Royal Society. Vol. 37. p. 147-157. (1731). Disponível em: https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rstl.1731.0025 . Acesso em: 10 de set. de 2022.

HADLEY, John. An Account of Observations Made on Board the Chatham-Yacht, August 30th and 31st, and September 1st, 1732, in Pursuance of an Order Made by the Right Honourable the Lords Commissioners of the Admiralty, for the Trial of an Instrument for Taking Angles. Philosophical Transactions. The Royal Society. Vol. 37. p. 341-356. (1732). Disponível em: https://royalsocietypublishing.org/doi/10.1098/rstl.1731.0061

HADLEY, George. A description of a new instrument invented by John Hadley for taking the latitude or other altitudes at sea: with directions for its use with George Hadley. Londres: produzido pelo autor. 1734.

HALLIDAY, David; RESNICK, Robert. Fundamentos de Física: óptica e física moderna. São Paulo: Editora LTC. 2010.

HISTORY OF SCIENCE MUSEUM. Animate It – Octant. Youtube, 8 de janeiro de 2016. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=iiCY94LMBVg. Acesso dia: 01 de agosto de 2023.

MACEDO, Neusa Dias de. Iniciação à pesquisa bibliográfica. São Paulo: Edições Loyola, 1995.

NORIE, John William. New and complete epitome of pratical navigation. Londres: produzido pelo autor. 1852.

RIGAUD, S.P. Biographical account of John Hadley, Esq. V.P.R.S., the inventor of the quadrant, and of his brothers George and Henry, Nautical Magazine 4. 1835.

SAITO, Fumikazu. História e Ensino de Matemática: Construindo Interfaces. In:

SALAZAR, Jesús Flores; GUERRA, Francisco Ugarte. Investigaciones en Educación

Matemática. Lima: PUCP, 2016. p. 253-291.

SAITO, Fumikazu. A pesquisa histórica e filosófica na educação matemática. Eventos Pedagógicos, 9(2), 604–618. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.30681/reps.v9i2.10087

SANTOS, Andressa Gomes dos; PEREIRA, Ana Carolina Costa. Gresham College e a matemática prática de Londres no século XVII. Revista Brasileira de História da Matemática, [S. l.], v. 22, n. 45, p. 67–81, 2022. DOI: 10.47976/RBHM2022v22n4567-81. Disponível em: https://rbhm.org.br/index.php/RBHM/article/view/384. Acesso em: 10 jan. 2024.

STIMSON, A.. The influence of the Royal Observatory at Greenwich upon the design of 17th and 18th century angle-measuring instruments at sea. In: Vistas Astronom. v. 20. p. 123-130 (1976).

THE ROYAL SOCIETY, Londres: 2023. Disponível em: https://royalsociety.org/about-us/mission-priorities/

Published

2024-05-01

How to Cite

GOMES, A. B. de A.; SOUSA, G. C. de. Knowledge of a mathematical nature mobilized by the use of John Hadley’s (1682-1744) Reflective Octant. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–16, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12436. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12436. Acesso em: 17 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)