Oral history

Theoretical-methodological, conceptual and contextual approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i1.3802

Keywords:

Oral history, Orality, Oral source

Abstract

Understanding the importance of oral history and its use in the different genres of academic-scientific research was the guiding thread for questioning what it is, what it is for, when and how to use oral history in the investigative process of research? In view of this restlessness, it was aimed at providing the appropriate answers and understanding more more about oral history, its various approaches, as well as its multiple services in the field of research, especially in the field of human and social sciences. The exploratory-descriptive research method with a qualitative approach is used. Bibliographic method used. The contextual critical dialectical discourse used as analysis. The results, a priori, demonstrate oral history, its multiple serventias, depending on the gender of the research, functions as vital, inspiring and powerful sap for identification, voice and instead of social subjects who have been banned, obfuscated, deprived or destroyed from the historical process by the dominant guidelines.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antônio Roberto Xavier, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB)

Doutor em Educação (UFC), Mestre em Sociologia (UECE), Mestre em Planejamento e Políticas Públicas (UECE). Professor Permanente do Mestrado Acadêmico em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis (MASTS) e Professor do Curso de Graduação em Administração Pública presencial, ambos da UNILAB; Professor-Pesquisador no Programa de Pós-graduação Mestrado e Doutorado (PPGE) da Universidade Federal do Ceará (UFC).

Karla Renata de Aguiar Muniz, Universidade Federal do Ceará

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE), da Universidade Federal do Ceará (UFC); Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES); Pós-graduada (Lato Sensu) em Gestão Cultural pela Universidade Estadual do Vale do Acaraú (UVA).

José Rogério Santana, Universidade Federal do Ceará

Mestre e Doutor em Educação (PPGE/UFC), professor Associado da Universidade Federal do Ceará na Faculdade de Educação (FACED/UFC) trabalhando com Tecnologias Digitais na Educação, bem como, com Práticas Culturais Digitais.

Daniel Luis Madeira Carneiro, Centro Universitário Inta - Uninta

Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2009). Especialização em Gestão e Docência no Ensino Superior. Atualmente é professor de Curso de Pedagogia do Centro Universitário Inta - UNINTA na modalidade EaD. Linha de pesquisa Tecnologias Digitais e Educação.

References

ALBERTI, V. História oral: a experiência do CPDOC. Rio de Janeiro: Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil, 1989.

ANANIAS, M. COSTA, L. R. B. de M. M. dos. “Quando o Homem Sabe Ler, Escrever e Contar, Póde, Por Sua Própria Individualidade, Desenvolver-Se E Esclarecer-Se”: A escolarização de crianças pobres na província da Parahyba do Norte (1855-1866). Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 10, p. 66-80, jan./abr., 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/453/1082. Acesso em: 9 ago. 2019.

ARAÚJO, A.; SOARES, E. L. Identidade e relações étnico-raciais na formação escolar. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3628. Acesso em: 02 jan. 2019.

BURKE, Pe. A Escola dos Annales (1929-1989): a Revolução Francesa da historiografia. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1997.

CARVALHO, S. O. Formação Docente e Práxis Pedagógica narrativa de uma professora. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3602. Acesso em: 02 jan. 2019.

CAXILE, C. R. Memória e representação: experiências e resistências numa manifestação cultural na cidade de Fortaleza. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3599. Acesso em: 02 jan. 2019.

CAXILE, C. R. V. Memória e representação: experiências e resistências numa manifestação cultural na cidade de Fortaleza. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 1, n. 1, p. 1-18, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3599/3112. Acesso em: 8 out. 2019.

COSTA, M. A.; SILVA, F. M.; SOUZA, D. Parceria entre escola e família na formação integral da criança. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3476. Acesso em: 02 jan. 2019.

DALLABRIDA, N.; UNGLAUB, T. R. da R.; COSTA, M. da S. Práticas da educadora Olga Bechara nas Classes Secundárias Experimentais de Socorro (1959-1962). Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 13, p. 132-150, jan./abr., 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1935/1910. Acesso em: 9 jan. 2020.

FERREIRA NETO, J.; DA SILVA, R. Mestre Chitãozinho e a formação dos capoeiristas no Projeto ABC do João XXIII. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3518. Acesso em: 02 jan. 2019.

FERREIRA, M. de M.; AMADO, J. Usos e Abusos da História Oral. RJ: FGV, 1998.

FIALHO, L. M. F. et al. O uso da história oral na narrativa da história da educação no Ceará. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3505/3146. Acesso em: 8 de jan. 2020.

JUCÁ, G. N. M. A oralidade dos velhos na polifonia urbana. Fortaleza: Imprensa Universitária, 2003.

JUCÁ, G. N. M. História Oral e Pesquisa Histórica: Influência Europeia e Recepção Brasileira. In: CAVALCANTE, Maria Juraci Maia et al. (orgs.). História da educação comparada: missões, expedições, instituições e intercâmbios. Fortaleza: Edições UFC, 2013.

MACIEL, J. A.; MACIEL, J.; MENDES, A.; SILVA, J. Dialogando sobre o tema jogos populares no ensino fundamental 1. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3506. Acesso em: 02 jan. 2019.

MEIHY, J. C. S. B. Manual de História oral. São Paulo: Loyola, 2000.

NERYS, F.; KOEPP, J.; COSTA, B.; BARON, M. Dificuldades na consulta clínica e nutricional de surdos no Brasil: revisão de literatura. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3605. Acesso em: 02 jan. 2019.

RODRIGUES, R. M. A propósito de história oral. In: VASCONCELOS, J. G.; MAGALHÃES JÚNIOR, A. G. (orgs.). Linguagens da história. Fortaleza: Imprece, 2003.

SANTOS, F.; GIASSON, F. Docência no Ensino Superior: formação, iniciação e desenvolvimento profissional docente. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3543. Acesso em: 02 jan. 2019.

SILVA, J.; LIMA, I.; PARENTES, M. D.; SILVA, L. Trajetórias formativas de licenciandos em matemática: percepções sobre constituir-se professor. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3478. Acesso em: 02 jan. 2019.

SOUSA, F. G.; FERNANDES, F. R. Análise de conteúdo de “As três Marias” e a instrução feminina cearense: práticas educativas, vigilância e transgressão. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3484. Acesso em: 02 jan. 2019.

THOMPSON, P. A voz do passado: história oral. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

Published

2020-03-30

How to Cite

XAVIER, A. R.; MUNIZ, K. R. de A.; SANTANA, J. R.; CARNEIRO, D. L. M. Oral history: Theoretical-methodological, conceptual and contextual approach. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 1–16, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i1.3802. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3802. Acesso em: 21 nov. 2024.