Oral history

Theoretical-methodological, conceptual and contextual approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i1.3802

Keywords:

Oral history, Orality, Oral source

Abstract

Understanding the importance of oral history and its use in the different genres of academic-scientific research was the guiding thread for questioning what it is, what it is for, when and how to use oral history in the investigative process of research? In view of this restlessness, it was aimed at providing the appropriate answers and understanding more more about oral history, its various approaches, as well as its multiple services in the field of research, especially in the field of human and social sciences. The exploratory-descriptive research method with a qualitative approach is used. Bibliographic method used. The contextual critical dialectical discourse used as analysis. The results, a priori, demonstrate oral history, its multiple serventias, depending on the gender of the research, functions as vital, inspiring and powerful sap for identification, voice and instead of social subjects who have been banned, obfuscated, deprived or destroyed from the historical process by the dominant guidelines.

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Author Biographies

Antônio Roberto Xavier, Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB)

Doutor em Educação (UFC), Mestre em Sociologia (UECE), Mestre em Planejamento e Políticas Públicas (UECE). Professor Permanente do Mestrado Acadêmico em Sociobiodiversidade e Tecnologias Sustentáveis (MASTS) e Professor do Curso de Graduação em Administração Pública presencial, ambos da UNILAB; Professor-Pesquisador no Programa de Pós-graduação Mestrado e Doutorado (PPGE) da Universidade Federal do Ceará (UFC).

Karla Renata de Aguiar Muniz, Universidade Federal do Ceará

Mestranda do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE), da Universidade Federal do Ceará (UFC); Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES); Pós-graduada (Lato Sensu) em Gestão Cultural pela Universidade Estadual do Vale do Acaraú (UVA).

José Rogério Santana, Universidade Federal do Ceará

Mestre e Doutor em Educação (PPGE/UFC), professor Associado da Universidade Federal do Ceará na Faculdade de Educação (FACED/UFC) trabalhando com Tecnologias Digitais na Educação, bem como, com Práticas Culturais Digitais.

Daniel Luis Madeira Carneiro, Centro Universitário Inta - Uninta

Graduado em Pedagogia pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2009). Especialização em Gestão e Docência no Ensino Superior. Atualmente é professor de Curso de Pedagogia do Centro Universitário Inta - UNINTA na modalidade EaD. Linha de pesquisa Tecnologias Digitais e Educação.

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Published

2020-03-30

How to Cite

XAVIER, A. R.; MUNIZ, K. R. de A.; SANTANA, J. R.; CARNEIRO, D. L. M. Oral history: Theoretical-methodological, conceptual and contextual approach. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 1, p. 1–16, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i1.3802. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3802. Acesso em: 4 jul. 2024.