The importance of academic tutoring in higher education
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.3757Keywords:
Academic tutoring, University education, TeachingAbstract
Higher Education Institutions (HEIs) have been concerned with organizing educational and pedagogical projects that develop active, constructive, mediated and self-regulated learning. The curricular matrices are put into practice, expanding the work with different pedagogical proposals, investing in science and teaching. Within this context, there are academic tutoring programs (FRISON, 2016). Academic tutoring is defined as a pedagogical support service that aims to provide the development of technical skills and theoretical deepening, providing academic improvement (HAAG, 2009). It is considered a teaching-learning modality that meets the needs of university education because it involves the student in the activities of organization, planning and execution of the teaching work. The academic tutoring programs are important in higher education for teacher training because it constitutes yet another learning opportunity for the teaching profession.
Downloads
References
ABREU, F. A. M.; ASSIS, J. F. P.; MATOS, J. T. Monitoria pró- ativa: uma experiência didático-pedagógica do grupo de ensino de geologia introdutória da Faculdade de Geologia da federal do Pará, Belém. Terra e Didática. v.10, n.3, p.378-382, 2014.
ALBUEQUERQUE, G. S.; MENDES, R. R. S.; ROCHA, B. C.; CARNEIRO, M. C. Monitoria de técnica Operatória e Cirurgia Experimental e Sua Relevância na Formação Médica. Rev. Bras. de Educ. Med. v.36, n.4, p.564-569, 2012.
ANASTASIOU, L. G. C., ALVES, L. P. Estratégias de ensinagem. In ANASTASIOU L. G. C.; ALVES L. P. (Orgs.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. Joinville, SC: UNIVILLE, p. 67-100, 2006.
ARAÚJO, A.; SOARES, E. L. Identidade e relações étnico-raciais na formação escolar. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3628. Acesso em: 02 jan. 2019.
BATISTA, J. B.; FRISON, L. M. B. F. Monitoria e aprendizagem colaborativa eautorregulada. In VOOS, D.; Batista J. B. (Orgs.). Sphaera: sobre o ensino de matemáticae de ciências. Porto Alegre: Premier, p. 232-247, 2009.
BELTRAN, J. Concepto, desarrollo y tendencias actuales de la Psicología de lainstrucción. In: BELTRAN J.; GENOVARD E. C. (Eds.). Psicología de la instrucción: variablesy procesos básicos. Madrid: Síntesis/Psicología, p.19-86. 1996.
BORSATTO, A. Z; SILVA, P. D. D; ASSIS, F.; OLIVEIRA, N‑ECCO, ROCHA, P. R, LOPES, G. T. Processo de implantação e consolidação da monitoria acadêmica na UERJ e na Faculdade de Enfermagem (1985‑2000). Esc Anna Nery. v.10, n.2, p.187-194, 2006.
BRASIL. Decreto-Lei BR n° 5.540, de 28 de novembro de 1968. Fixa normas de organização e funcionamento do ensino superior e sua articulação com a escola média. Disponível: http://www.planalto.gov.br/ccivl_03/Leis/>5540.htm. Acesso em:10 jun. de 2012.
CARVALHO, S. O. Formação Docente e Práxis Pedagógica narrativa de uma professora. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3602. Acesso em: 02 jan. 2019.
CAXILE, C. R. Memória e representação: experiências e resistências numa manifestação cultural na cidade de Fortaleza. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3599. Acesso em: 02 jan. 2019.
COSTA, M. A.; SILVA, F. M.; SOUZA, D. Parceria entre escola e família na formação integral da criança. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3476. Acesso em: 02 jan. 2019.
FERREIRA NETO, J.; DA SILVA, R. Mestre Chitãozinho e a formação dos capoeiristas no Projeto ABC do João XXIII. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3518. Acesso em: 02 jan. 2019.
FRISON, L. M. B. Monitoria: uma modalidade de ensino que potencializa a aprendizagem colaborativa e autorregulada. Pró-Posições. v. 27, n.1, p.133-153, jan./abr., 2016.
GARCIA, L. T. S.; FILHO, L. G. S.; SILVA, M. V. G. Monitoria e avaliação formativa em nível universitário: desafios e conquistas. Perspectiva, Florianópolis. v. 31, n.3, p.973-1003, set./dez., 2013.
HAAG, G. S; KOLLING, V.; SILVA, E; MELO, S. C. B; PINHEIRO, M. Contribuições da Monitoria no Processo Ensino-Aprendizagem na Enfermagem. Rev. Bras. de Enf. v.61, n. 2, p.215-20, 2008.
MACIEL, J. A.; MACIEL, J.; MENDES, A.; SILVA, J. Dialogando sobre o tema jogos populares no ensino fundamental 1. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3506. Acesso em: 02 jan. 2019.
MASETTO, M. T. Competência pedagógica do professor universitário. São Paulo: Summus, 2003.
MATOS, G. C. M; CARLOS, S. A Prática de monitora e construção de território. PSICO. v.41, n.4, p. 473-478, out./dez., 2010.
NERYS, F.; KOEPP, J.; COSTA, B.; BARON, M. Dificuldades na consulta clínica e nutricional de surdos no Brasil: revisão de literatura. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3605. Acesso em: 02 jan. 2019.
OSÓRIO, L. C. Psicologia grupal: uma nova disciplina para o advento de uma era. Porto Alegre: Artmed, 2003.
PESSÔA, J. M. Programa de monitoria como prática deformação do professor-contador: percepções e identidade. In: Anais [...] Simpósio brasileiro de política e administração da educação. Porto Alegre: ANPAE, 2007. Disponível: http://www.anpae.org.br/congressos_antigos/simposio2007/188.pdf Acesso em: 10 jan. 2012.
SANTOS, F.; GIASSON, F. Docência no Ensino Superior: formação, iniciação e desenvolvimento profissional docente. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3543. Acesso em: 02 jan. 2019.
SANTOS, G. M.; BATISTA, S. H. S. S. Monitoria acadêmica na formação em/para a saúde: desafios e possibilidades no âmbito de um currículum interprofissional em saúde. ABCS Heath Sci, v.40, n.3, p.203-207, 2015.
SILVA, J.; LIMA, I.; PARENTES, M. D.; SILVA, L. Trajetórias formativas de licenciandos em matemática: percepções sobre constituir-se professor. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3478. Acesso em: 02 jan. 2019.
SOUSA, F. G.; FERNANDES, F. R. Análise de conteúdo de “As três Marias” e a instrução feminina cearense: práticas educativas, vigilância e transgressão. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 1, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3484. Acesso em: 02 jan. 2019.
TAVARES, J. Formação e inovação no Ensino Superior. Porto: Porto Editora, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Mariana Fiuza Gonçalves, Alberto Magno Gonçalves, Beatriz Fiuza Fialho, Ilda Machado Fiuza Gonçalves (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.