Initial teacher education for the provision of mental health first aid to students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e025016

Keywords:

Teacher Training, Pedagogy, Mental Health

Abstract

The study aims to understand the initial training of teachers in Pedagogy courses, for action in emergency situations in the mental health of students in Basic Education. The research methodology is qualitative, exploratory and of the documentary and bibliographic study type. The Curricular Matrices of undergraduate courses in Pedagogy of public universities in the state of Ceará were analyzed. The data evaluation was carried out based on the content analysis method, which allowed us to conclude that even containing mandatory Psychology disciplines in the PPCs of the Pedagogy courses investigated, the syllabuses do not contain data pointing to studies focused on the mental health of students.

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Author Biographies

Juliana de Souza Ferreira Vieira, Centro Universitário 7 de Setembro

PhD student in Education (UECE - Line: Training and Educational Policies; Nucleus: Planning and Evaluation of Educational Systems).
Master in Psychology (UNIFOR - Area of ​​Concentration: Psychology, Society and Culture. Research Line: Environment, Work and Culture in Organizations). Psychologist (UNIFOR). Specialist in School/Educational Psychology (CRP). Specialist in School Administration and Pedagogical Coordination (Uni7).
Psychodramatist (Institute of Psychodrama and Masks). Professor at the Sete de Setembro University Center.

Francisca Karla Klissia Alves de Souza, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestranda em Educação (PPGE UECE). Licenciada em Matemática e Técnica em Secretaria Escolar pelo IFCE (Campus - Maranguape, Brasil). Atuante em pesquisa na área da Educação com foco na Formação Decente, Saberes e Práticas de Ensino, Planejamento, Avaliação e Políticas Educacionais.

Ana Luíza Feitosa Bezerra, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestranda em Educação (PPGE UECE). Licenciada em Educação Física pela Universidade Estadual do Ceará. Membro do Grupo de Pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade - EDUCAS da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Maria de Lourdes da Silva Neta, Instituto Federa do Ceará (IFCE)

Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE). Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Possui graduação em Pedagogia e Administração pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Antônio Germano Magalhães Junior, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Professor da Universidade Estadual do Ceará. Pós-Doutor (Universidade Federal do Rio Grande do Norte). Doutor e Mestre em Educação pela Universidade Federal do Ceará.

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Published

2025-08-06

How to Cite

VIEIRA, J. de S. F.; SOUZA, F. K. K. A. de; BEZERRA, A. L. F.; SILVA NETA, M. de L. da; MAGALHÃES JUNIOR, A. G. Initial teacher education for the provision of mental health first aid to students. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 6, p. e025016, 2025. DOI: 10.51281/impa.e025016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/15835. Acesso em: 5 dec. 2025.

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