The impacts of Covid-19 on the academic satisfaction of UNESP students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e023015

Keywords:

Higher Education, Pandemic, Academic Performance, Academic Satisfaction

Abstract

The Covid-19 pandemic impacted the entire world society, when dealing with Brazilian universities, it was no different. The new context required a new organization in terms of promoting teaching due to the need for social distancing. In this sense, this study is dedicated to carrying out a quantitative investigation on the topic of academic satisfaction in higher education, aiming to identify which factors involve students satisfaction or dissatisfaction with academic life in the pandemic contexto. 300 undergraduate students in the áreas of Humanities, Exact Sciences and Biology, graduating from UNESP- Universidade Estadual Paulista- Rio Claro campus, participated in the research. Methodologically, a questionnaire composed of closed multiple-choice questions was applied and the analysis was carried out using descriptive statistics. The results show that the ability to engage in learning activities was affected by emotional and material factors and impacted the monitoring of academic activities.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Bianca Lopes da Cunha Nogueira, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Mestranda pelo Programa de Pós Graduação em Educação (UNESP), Rio Claro, SP. Graduada em Geografia (UNESP), Rio Claro, SP.

Andréia Osti, Universidade Estadual Paulista (UNESP)

Doutora em Educação (UNICAMP). Professora Livre Docente na UNESP, Rio Claro, SP. Pesquisa nas áreas de leitura e escrita, desempenho acadêmico e ensino superior com ênfase nos processos de ensino e aprendizagem em sala de aula.

References

ARAÚJO, Alexandra M. Sucesso no ensino superior: uma revisão e conceptualização. Revista de Estudios e Investigación en Psicología Y Educación, volume 4, n.02, p. 132-141, 2017. DOI: https://doi.org/10.17979/reipe.2017.4.2.3207

BRASIL. Lei nº 13.979, de 06 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus responsável pelo surto de 2019. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/lei/l13979.htm Acesso em: 26 nov. 2023.

BRASIL. Medida Provisória nº 934, 1° de abril de 2020. Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do ensino superior decorrentes das medidas para enfrentamento da situação de emergência de saúde pública de que trata a Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Disponível em: https://www.congressonacional.leg.br/materias/medidas-provisorias/-/mpv/141349#:~:text=Dispensa%2C%20em%20car%C3%A1ter%20excepcional%2C%20as,pelos%20respectivos%20sistemas%20de%20ensino. Acesso em: 26 nov. 2023.

CAMPIRA, Pedro Farissai; ALMEIDA, Leandro Silva; ARAÚJO, Alexandra M. Satisfação acadêmica: Um estudo qualitativo com estudantes universitários de Moçambique. Educ. Form., v. 6, n. 3, p. e4913, 2021. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v6i3.4913

GREBENNIKOV, Leonid; SHAH, Mahsood. Monitoring trends in student satisfaction. Tertiary Education and Management, v. 19, n. 4, p. 301-322, 2013. DOI: https://doi.org/10.1080/13583883.2013.804114

MAGALHÃES, António M.; MACHADO, Maria de Lourdes; SÁ, Maria José. Satisfação dos estudantes do ensino superior português. Matosinhos: CIPES – Centro de Investigação de Políticas do Ensino Superior, 2012.

OSTI, Andréia et al. Investigação de fatores relacionados à satisfação acadêmica no ensino superior brasileiro. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, v. 1, n. 3, p. e020015, 2020a. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e020015

OSTI, Andréia; PONTES JUNIOR, José Airton de Freitas; ALMEIDA, Leandro da Silva. O comprometimento acadêmico no contexto da pandemia da covid-19 em estudantes brasileiros do ensino superior. Revista Prâksis, v. 3, p. 275–292, 2021. DOI: https://doi.org/10.25112/rpr.v3.2676

OSTI, Andréia; NOGUEIRA, Bianca Lopes da Cunha; PISSINATTI, Isabela. A afetividade e a satisfação como elementos intervenientes do contexto de aprendizagem. In: OSTI, Andréia; FIOR, Camila; CANAL, Claudia Patrocinio Pedroza; ALMEIDA, Leandro Silva. Ensino Superior: Mudanças e desafios na perspectiva dos estudantes. 1ed.São Carlos: Pedro & João Editores, 2023, v. 1, p. 103-122. DOI: https://doi.org/10.51795/9786506950

SOARES, Ana Paula; VASCONCELOS, Rosa; ALMEIDA, Leandro Silva. Adaptação e satisfação na Universidade: apresentação e validação do Questionário de Satisfação Académica (QSA). In POUZADA, A. S. ; ALMEIDA, L. S.; VASCONCELOS, R. M., eds. – “Contextos e dinâmicas da vida académica.” Guimarães: Universidade do Minho, 2002. ISBN 972-8692-04-8. p.153-165. Disponível em: https://hdl.handle.net/1822/12114

SUEHIRO, Adriana Cristina Boulhoça; ANDRADE, Karla Silva de. Satisfação com a experiência acadêmica: um estudo com universitários do primeiro ano. Psicol. pesq., Juiz de Fora, v. 12, n. 2, p. 77-86, jul. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.24879/2018001200200147.

Published

2023-12-16

How to Cite

NOGUEIRA, B. L. da C.; OSTI, A. The impacts of Covid-19 on the academic satisfaction of UNESP students. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 4, p. e023015, 2023. DOI: 10.51281/impa.e023015. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/12102. Acesso em: 17 may. 2024.

Most read articles by the same author(s)