Integrative review and statistical analysis on teaching performance in higher education in the perception of licensing course discents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i1.3973

Keywords:

Education, Enade, Evaluation

Abstract

This article seeks to analyze the data provided by INEP, from ENADE 2017, with an integrative review on the subject treated, for an understanding of the perception of students about teachers, since didactic pedagogical behavior directly influences learning. The research consists of two stages, the first with the above-mentioned review where it seeks to relate works where students have already been questioned about student perception and the second an analysis of Enade 2017 microdata on didactic-pedagogical questions. Understanding that the teacher can both facilitate and hinder the absorption of the content, knowing that the work focuses on undergraduate courses and therefore leads to teacher training. With that, the objective was to understand the perception of students of undergraduate courses who participated in ENADE 2017, through an integrative review that seeks to reconcile the data with the works evaluated regarding the didactic-pedagogical organization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pedro Eder Pedrosa, Universiade Estadual do Ceará

Graduando de Geografia Licenciatura na Universidade Estadual do Ceará, Participante do Grupo IMPA (Instrumentos Modelos e Politicas em Avaliação Educacional).

Kenia Edjane Oliveira, Universiade Federal do Ceará

Doutora em Desenvolvimento Curricular pela Universidade do Minho-Portugal / Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Desenvolvimento Curricular e Inovação Educativa pela Universidade do Minho-Portugal / Universidade Federal do Ceará (UFC). Mestra em Auditoria Ambiental pela Universidad de Leon Espanha. Especialista em Educação, Ciência e Ética na Humanização do Meio Ambiente pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

José Airton Pontes Junior, Universiade Estadual do Ceará

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará. Professor efetivo da Universidade Estadual do Ceará. 

References

ANDRIOLA, CRISTIANY GOMES. Avaliação da Atuação dos Discentes de Instituições De Ensino Superior (IES): O Caso da Faculdade Cearense (FaC). Dissertação (Mestrado) Universidade Federal do Ceará, Pró Reitoria de Pesquisa e Pós Graduação, POLEDUC, Fortaleza, 2011.

BRASIL, Conselho Nacional de Saúde. Resolução 510 de 7 de abril de 2016.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2015.

FLORES, P. P.; OLIVEIRA, A. A. B.; MARTINS, R. G. L.; BOTH, J.; KRUG, H. N. O Processo De Identização Docente Em Um Curso De Educação Física Na Perspectiva De Seus Discentes. J. Phys. Educ. vol. 30 Maringá 2019 Epub Dec 20, 2019.

GARCIA J. Avaliação e aprendizado na educação superior. Estudos em avaliação educacional, v. 20, n. 43, p. 201-210, mai./ago. 2009. Disponível em: <http://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1489/1489.pdf>. Acesso em: 29 de maio de 2019.

INEP - INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Enade 2017: Relatório Síntese de Área: Geografia (Bacharelado/Licenciatura). 2017.

JARDILINO, J. R.; SAMPAIO, A. M. Desenvolvimento profissional docente: Reflexões sobre política pública de formação de professores. Educação & Formação, v. 4, n. 1, p. 180-194, 9 jan. 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/848>. Acesso em: 29 de maio de 2019.

JUNGES, F. C.; KETZER, C.; OLIVEIRA, V. M. Formação continuada de professores: Saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação & Formação, v. 3, n. 3, p. 88-101, 3 set. 2018. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/858>. Acesso em: 29 de maio de 2019.

Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria nº 828, de 16 de abril de 2019. Brasília, 2019.

MORORÓ, L. A influência da formação continuada na prática docente. Educação & Formação, v. 2, n. 1, p. 36-51, 2 jan. 2017. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/122>. Acesso em: 29 de maio de 2019.

NICOLINI, A. M.; ANDRADE, R. B.; TORRES, A. A. G. Comparando os resultados do enade 2009 por número de instituições e número de estudantes: como anda o desempenho acadêmico dos Cursos de administração? Administração: Ensino E Pesquisa, Rio de Janeiro, v.14, n.1 p. 161-196, jan./fev. 2013.

OLIVEIRA, SUÉLLEN CRISTINA VAZ DE. Avaliação do desempenho docente: o curso de educação física. Dissertação (Mestrado em Educação Física) Universidade do Triangulo Mineiro, Uberaba, MG, 2014.

PENA, A. Formação de professores de educação infantil: memória, narrativa e inteireza. Educação & Formação, v. 2, n. 4 jan/abr, p. 72-86, 2 jan. 2017. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/124>. Acesso em: 29 de maio de 2019.

SÁ, MARCIO GOMES DE. MOURA, GUILHERME LIMA. A crítica discente e a reflexão docente. CADERNOS EBAPE. BR, v. 6, no 4, dez. 2008.

SANTOS, M. A.; FERREIRA, H.; SIMÕES, L. Formação de professor e profissionalismo: Reflexões acerca da avaliação externa. Educação & Formação, v. 4, n. 2, p. 161-178, 1 maio 2019. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/896>. Acesso em: 29 de maio de 2019.

SOARES, L.; COLARES, M. L. Avaliação educacional ou política de resultados? Educação & Formação, v. 5, n. 3, p. e2951, 27 maio 2020. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951>. Acesso em: 29 de maio de 2019.

SOUZA, J. R. S.; AKERMAN, M. Centro de Apoio ao Docente e Discente: avaliação por docentes e discentes universitários. ABCS Health Sciences, v.40 n.3, 2015. <https://doi.org/10.7322/abcshs.v40i3.805>. Acesso em: 29 de maio de 2019.

SOUZA, M. T.; SILVA, M. D.; CARVALHO, R. Revisão integrativa: o que é e como fazer. Integrative review: what is it? How to do it? Einstein (São Paulo) v.8 n.1 São Paulo Jan/Mar. 2010.

VASCONCELLOS, K. R.; BERNARDO, E. Profissionalização docente: reflexões e perspectivas no Brasil. Educação & Formação, v. 1, n. 2, p. 208-222, 2 maio 2016. Disponível em: <https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/109>. Acesso em: 29 de maio de 2019.

VERHINE, R. E.; DANTAS, L. M. V.; SOARES, J. F. Do Provão ao ENADE: uma análise comparativa dos exames nacionais utilizados no Ensino Superior Brasileiro. Ensaio: Avaliação e Políticas em Educação, v. 14, n. 52, p.291-310, jul./set. 2006. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v14n52/a02v1452>. Acesso em: 29 de maio de 2019.

Published

2020-12-03

How to Cite

PEDROSA, P. E.; OLIVEIRA, K. E.; PONTES JUNIOR, J. A. Integrative review and statistical analysis on teaching performance in higher education in the perception of licensing course discents. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e313973, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v3i1.3973. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3973. Acesso em: 21 nov. 2024.