Teacher training and Pedagogical Praxis

a teacher's narrative

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v1i1.3602

Keywords:

Teacher training, Pedagogical Praxis, Education

Abstract

The objective of the work is to understand the divergences and congruences in teaching in public and private educational institutions from the life trajectory and professional training of a Basic Education teacher, who has teaching experience in these institutions. Through the methodology of thematic oral history, a recorded, transcribed, textualized and validated interview was conducted. It was questioned what are the divergences and congruencies of the teaching experience in private and public educational institutions? It was found that the teacher does not conceive of the idea of training a pedagogue with theory alone, without having experienced the practice. She believes that undergraduate training needs to improve and that it should be more focused on praxis. Finally, this study was intended to provide reflections and debates about teacher training, as well as pedagogical praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Scarlett O’hara Costa Carvalho, Universidade Estadual do Ceará

Doutoranda e Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Especialista em Docência no Ensino Superior. Graduada em Pedagogia. Durante a graduação foi bolsista de Iniciação à Docência e Iniciação Científica. É integrante do Grupo de Pesquisa - Práticas Educativas, Memórias e Oralidades (PEMO/ UECE). Possui experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: história de mulheres, biografia, história oral, memória, práticas educativas e formação de professores.

References

AZANHA, J.M.P. Autonomia da Escola: um Reexame – Série Ideias, 16, Governo do Estado de São Paulo, 1993.

BEGO, A. Políticas públicas e formação de professores sob a perspectiva da racionalidade comunicativa: da ingerência tecnocrata à construção da autonomia profissional. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 3-24, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/98 Acesso em: 11 dez. 2018.

FERREIRA, Marieta de Moraes; AMADO, Janaína. Usos & abusos da história oral. 8. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2006.

FREIRE, P. Política e educação: ensaios. 5ª. ed. São Paulo: Cortez, 2001. (Coleção Questões de Nossa Época; v.23).

FIALHO, Lia Machado Fiuza. A vida de jovens infratores privados de liberdade. Fortaleza: UFC, 2015.

GENÚ, M. A abordagem da ação crítica e a epistemologia da práxis pedagógica. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 55-70, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/856. Acesso em: 13 de dez. 2018

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4 ed. São Paulo: Atlas, 2002.

JARDILINO, J. R.; SAMPAIO, A. M. Desenvolvimento profissional docente: Reflexões sobre politica pública de formação de professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 1, p. 180-194, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/848. Acesso em: 10 jan. 2019.

JUNGES, F. C.; KETZER, C.; OLIVEIRA, V. M. Formação continuada de professores: Saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 88-101, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/858. Acesso em: 18 nov. 2018.

LIMA, J.; SANTOS, G. Valores, educación preescolar y desarrollo moral: concepciones de docentes. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 2, p. 153-170, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/275 Acesso em: 08 dez. 2018.

MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

MORORÓ, L. A influência da formação continuada na prática docente. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 36-51, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/122. Acesso em: 10 dez. 2018.

PADILHA, Paulo Roberto. Pedagogia do Encontro: relações interculturais na escola. Tese de doutoramento (em andamento) (São Paulo: Faculdade de Educação da USP, 1999-2002).

PEREIRA, A.; RIBEIRO, C. S. A culpabilidade pelo fracasso escolar e a interface com os “problemas de aprendizagem” em discurso. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 95-110, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/138. Acesso em: 11 nov. 2018.

SOUSA, E.; MARQUES, E. O processo de constituir-se professor na relação objetividade-subjetividade: significações acerca da mediação social na escolha pela docência. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 2, p. 82-96, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/841. Acesso em: 11 jan. 2019.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Tradução Daniel Grassi. 2 ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.

Published

2019-04-30

How to Cite

CARVALHO, S. O. C. Teacher training and Pedagogical Praxis: a teacher’s narrative. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–13, 2019. DOI: 10.47149/pemo.v1i1.3602. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3602. Acesso em: 22 jul. 2024.