Reflective teacher reflective practices
methodological experiences between two higher education teachers
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v1i2.3527Keywords:
Higher Education, Active Methodologies, Teaching Practice, Reflective practice, Reflective TeacherAbstract
In this article, we aim to reflect on the models of teaching practices that facilitate the learning process, without references to didactic experience and reflection of this process, reflective practical practices and professional reflection of two higher education teachers. The methodology of this study is of a nature qualitative with descriptive character. These dynamics demonstrate that such practices use game methods (such as gamification) and with playfulness and knowledge exchange between students, showing a great interest in learning by students. It is concluded that through the pedagogical practices of two documents, there is a reformulation and reflection on individual practice through the back of the discussions with a range of different methodologies, which include collective discussions.
Downloads
References
ALARCÃO, I. (org.). Formação reflexiva de professores: estratégias de supervisão. Porto Portugal: Porto Editora LDA, 1996.
ARAÚJO, R. M.; ESTEVES, M. M. A formação docente, inicial e contínua, para o trabalho com adultos em Portugal: o olhar dos professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 18-35, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/121 Acesso em: 30 jun. 2017.
BARRETO, A. L. de O. A análise da compreensão do conceito de função mediado por ambientes computacionais. 2009. 363f. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação Brasileira, Universidade Federal do Ceará – UFC, Fortaleza, 2009.
CARDOSO, A. C. Pro-tecnologia: uma abordagem de formação inicial de professores para o uso das tecnologias digitais. Educação & Formação, v. 1, n. 3, p. 50-70, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/113 Acesso em: 20 jan. 2018.
CHAKUR, C. R. de S. L. Fundamentos da prática docente: por uma pedagogia ativa. Paidéia, FFCLRP- USP, Rib. Preto. p. 37-52, fev./ago. 1995. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/paideia/n8-9/04.pdf Acesso em: 20 dez. 2018.
DIESEL, A.; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema. v.14, n. 1, p. 268-288, 2017. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4117719/mod_resource/content/1/Os%20princ%C3%ADpios%20das%20metodologias%20ativas%20de%20ensino%20abordagem%20te%C3%B3rica.pdf>. Acesso em: 15 dez. de 2018.
FANTIN, M. Educação, aprendizagem e tecnologia na pesquisa-formação. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 87-100, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/161 Acesso em: 5 fev. 2019.
FARIAS, I. M. S. de; SALES, J. de O. C. B.; BRAGA, M. M. S. de C.; FRANÇA, M. do S. L. M.. Didática e docência: aprendendo a profissão. 4 ed. Brasília: Liber Livro, 2014.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 50 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 5 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2015.
GENÚ, M. A abordagem da ação crítica e a epistemologia da práxis pedagógica. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 55-70, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/856 Acesso em: 30 dez. 2018
JUNGES, F. C.; KETZER, C.; OLIVEIRA, V. M. Formação continuada de professores: Saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 88-101, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/858 Acesso em: 19 dez. 2018.
LAMAR, A. R.; ROACH, E. F. La filosofia de la tecnología en la formación de ingenieros: algunas ideas sobre la experiencia de Cuba. Educação & Formação, v. 4, n. 3, p. 3-20, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1425 Acesso em: 03 mar. 2019
MATTAR, J. Games em educação: como os nativos digitais aprendem. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010.
MINAYO, M. C. de S. O Desafio do Conhecimento: Pesquisa qualitativa em saúde. 13 ed. São Paulo: Hucitec, 2013.
MORORÓ, L. A influência da formação continuada na prática docente. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 36-51, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/122 Acesso em: 20 jan. 2019.
OLIVEIRA, M. K. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento – um processo sócio-histórico. 5 ed. São Paulo: Scipione, 2010.
OLIVEIRA, C. M. de; MARQUES, V. F.; SCHRECK, R. S. C. Aplicação de metodologia ativa no processo de ensino-aprendizagem: relato de experiência. Rev.Eletrônica Pesquiseduca, v. 09, n. 19, p. 674-684, 2017. Disponível em: http://periodicos.unisantos.br/index.php/pesquiseduca/article/view/633 Acesso em: 13 dez. de 2018.
SCHÖN, D. A. Formar professores como profissionais reflexivos. IN: NÓVOA, A. Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1992.
SILVA, J. B. da; SALES, G. L. Gamificação aplicada no ensino de Física: um estudo de caso no ensino de óptica geométrica. Acta Scientiae, v. 19, n. 5, p.782-798, 2017. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/acta/article/view/3174 Acesso em: 15 dez. 2018.
SILVEIRA, C. S.; NÓBREGA-THERRIEN, S. M.; AZEVEDO, M. R. de C. A pesquisa na formação do professor: estratégia de melhoria do seu campo teórico e prático. In: FARIAS, I. M. S. de; NÓBREGA-THERRIEN, S. M.; MORAES, L. C. S. de (Orgs.). Formação e desenvolvimento profissional em educação. São Luis, EDUFMA, p. 25-67, 2017.
VICKERY, A. Aprendizagem ativa. Porto Alegre: Penso, 2016.
TARDIF, M. Saberes Docentes e formação profissional. 17 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2018.
THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. 18 ed. São Paulo: Cortez Editora, 2018.
TRIGUERO, I. M. Gamificación y tecnologías como recursos y estrategias innovadores para la enseñanza y aprendizaje de la historia. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 2, p. 3-16, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/267 Acesso em: 02 dez. 2018.
VASCONCELLOS, K. R.; BERNARDO, E. Profissionalização docente: reflexões e perspectivas no Brasil. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 208-222, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/109 Acesso em: 30 jun. 2018.
ZEICHNER, K. M.; DINIZ-PEREIRA, J. E. Pesquisa-ação e a formação docente voltada para a justiça social: um estudo de caso dos estados unidos. In: DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio.; ZEICHNER, K. M (Orgs.). A pesquisa na formação e no trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, p. 67-93, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cristine Brandenburg, Arliene Stephanie Menezes Pereira, Lia Machado Fiuza Fialho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.