Narratives of residents of Rosado / RN
live, tell, preserve their place
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v1i3.3524Keywords:
Narrativas (auto)biográficas, Memória, Empoderamento, FormaçãoAbstract
In this article we will present the multiple perspectives, related to the spaces of knowledge and practices of the Rosado Community-Porto do Mangue district/RN. It aims to understand, through (auto)biographical narratives and empowerment, how residents of the Rosado Community/RN live and preserve their place collectively for the construction of citizenship. It is a research with a qualitative approach, we use (auto)biographical research as an investigation method. As a result, we point out that the narratives and empowerment of residents of the Rosado Community/RN, made possible, through resistance, struggle and preservation, the right to remain on the land, because the conquests over time demonstrate that their residents are aware of the relevance the creation of associations, unions and movements that claim citizenship rights. Through the (auto)biographical narratives, fruits of the social experiences established in these spaces, the preservation and the right to remain on the land, as well as the formation of the inhabitants of the place.
Downloads
References
ALMEIDA, G.; SANTOS, M. I. Teoria da reprodução social e as desigualdades educacionais. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 3, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3571. Acesso em: 02 set. 2019.
FERNANDES, S. DE; AGUIAR, A. L.; FERNANDES, A. Narrativas de moradores do Rosado/RN: viver, contar, preservar seu lugar. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 3, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3524. Acesso em: 02 set. 2019.
FIALHO, B.; PRADO, A. M.; OLIVEIRA, B. A.; LOPES, C.; ALVES, M. L.; BERTINI, A. Fortalecendo a cultura organizacional: a importância do treinamento de novos PETianos no PET Civil UFC. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 3, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3639. Acesso em: 02 set. 2019.
LOPES, M. J.; LIMA, N. L.; ALMEIDA, D. A EJA no sistema penitenciário: inclusão e ressocialização. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 3, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3515. Acesso em: 02 set. 2019.
MAIA, F. E.; SANTIAGO, J.; PEREIRA, J. M.; ESTÁCIO, V.; LIMA, R. W. Memórias e reflexões sobre a desvalorização da educação física na escola brasileira. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 3, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3580. Acesso em: 02 set. 2019.
MAIA, J. E. O tempo integral na política estadual de Educação do Ceará. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 3, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3555. Acesso em: 02 set. 2019.
MENDES, M. C.; OLIVEIRA, H. Pedagogia Empresarial e os seus Espaços de Formação. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 3, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3656. Acesso em: 02 set. 2019.
NASCIMENTO, F.; CASTRO, E.; LEITE, L.; NASCIMENTO, R. DE C.; ARAÚJO, R.; LIMA, M. S. Exploração do conteúdo matemático função polinomial do 1º grau: conhecimentos teóricos e situações práticas/cotidianas. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 3, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3579. Acesso em: 02 set. 2019.
PAULA, T.; ABREU, S. E. O Pibid e a formação do professor/pesquisador: na UniEVANGÉLICA, na escola-campo e na intervenção pedagógica dos anos iniciais do ensino fundamental. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 3, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3641. Acesso em: 02 set. 2019.
SIMÕES NETO, J.; ROCHA, A. Produto Educacional E-book: Educação Física na Prática da Educação Ambiental. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 3, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3566. Acesso em: 02 set. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Stenio de Brito Fernandes, Ana Lúcia Oliveira Aguiar, Aleksandra Nogueira de Oliveira Fernandes (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.