Use of TDICS in the teaching-learning process during emergency remote teaching in the university environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e023003

Keywords:

Teaching-learning, College education, TDICs, Covid-19 pandemic

Abstract

We sought to characterize the pedagogical practices used in Physical Education Degree courses during the covid-19 pandemic. This is a descriptive study with a quantitative approach carried out between the months of October 2020 and July 2021. Data were collected via Google Forms. The sample was made up of 27 professors from public and private HEIs. Data were analyzed using descriptive statistics. It was found that the most used teaching method was remote. The following prevalences were found: assessment methods - objective assessments and seminars; platform - Google Meet; difficulties for teachers and students - easy dispersion of students and low quality of internet connection. It is concluded that, despite the emergency imposition of the use of virtual media for teaching and the lack of financial support, teachers adapted to the demands of remote teaching and point out that the learning generated is significant.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Sara Carolina Carneiro Rodrigues, Escola de Saúde Pública do Ceará

Graduada em Educação Física (UECE), Residente em Saúde da Família e Comunidade (ESP-CE).

Ana Luisa Batista Santos, Universidad de la República (Udelar)

Mestra em Saúde Coletiva (UECE). Mestra em Engenharia Aeronaútica e Mecânica (ITA). Docente da Universidad de la República (UDELAR - Uruguai).

Claudio Lucas da Silva Farias, Escola de Saúde Pública do Ceará

Especialista em Saúde Mental Coletiva (ESP-CE). Graduado em Educação Física (UECE). Residente em Saúde da Família e Comunidade (ESP-CE).

Francisco das Chagas Vasconcelos de Souza Neto, Universidade Complutense de Madrid (UCM)

Doutor em Investigação Biomédica (UCM- Madrid), Mestre em Ciências Fisiológicas e graduado em Educação Física (UECE). Docente da Universidade Complutense de Madrid (UCM- Madrid).

References

AQUINO, Estela Maria Lima Leão de et al. Medidas de distanciamento social no controle da pandemia de COVID-19: potenciais impactos e desafios no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, n. 1, v. 25, p. 2423-2446, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/4BHTCFF4bDqq4qT7WtPhvYr/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 19 ago. 2020.

ARAUJO, Renata Mendes de et al. COVID-19, Mudanças em Práticas Educacionais e a Percepção de Estresse por Docentes do Ensino Superior no Brasil. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 28, p. 864-891, 2020. Disponível em: http://milanesa.ime.usp.br/rbie/index.php/rbie/article/view/v28p864/6744 Acesso em: 16 jan. 2021.

BARBAS, Maria Potes; TORRES, Ana; LOPES, Nádia. Adaptação da unidade curricular" educação a distância" face ao surto pandémico COVID-19. Revista UIIPS, v. 8, n. 2, p. 102-110, 2020. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/uiips/article/view/20669/15452 Acesso em: 02 fev. 2021.

BARBOSA, Andre Machado; VIEGAS, Marcos Antônio Serra; BATISTA, Regina Lucia Napolitano Felício Felix. Aulas presenciais em tempos de pandemia: relatos de experiências de professores do nível superior sobre as aulas remotas. Revista Augustus, n. 51, v. 25, p. 255-280, 2020. Disponível em: https://revistas.unisuam.edu.br/index.php/revistaaugustus/article/view/565/302 Acesso em: 04 abr. 2021.

BOELL, Márcia; ARRUDA, Arlene Aparecida de. Narrativas docentes e discentes no ensino superior: ensino remoto emergencial em tempos de pandemia da Covid-19 e a relação com a cultura digital. Brazilian Journal of Development, v. 7, n. 1, p. 9963-9977, 2021. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BRJD/article/view/23799/19111 Acesso em: 04 ago. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei no 9.394 de 20 de dezembro de 1996. estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 04 ago. 2021.

CASTAMAN, Ana Sara; RODRIGUES, Ricardo Antonio. Educação a Distância na crise COVID-19: um relato de experiência. Research, Society and Development, v. 9, n. 6, p. 1-26, 2020. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/348248463_Educacao_a_Distancia_na_crise_COVID_-19_um_relato_de_experiencia Acesso em: 04 abr. 2021.

FERNANDES, Sâmara Fontes et al. O Uso do Ensino Remoto Emergencial Durante a Pandemia da Covid-19: Experiência de Docentes na Educação Superior em Enfermagem. Saúde em Redes, v. 7, n. 1, p. 1-10. 2021. Disponível em: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/rede-unida/article/view/3239 Acesso em: 20 nov. 2021.

FERREIRA, Denise Helena Lombardo; BRANCHI, Bruna Angela; SUGAHARA, Cibele Roberta. Processo de ensino e aprendizagem no contexto das aulas e atividades remotas no Ensino Superior em tempo da pandemia Covid-19. Revista práxis, v. 12, n. 1, p. 19-28, 2020. Disponível em: https://revistas.unifoa.edu.br/praxis/article/view/3464/2700 Acesso em: 20 abr. 2021.

FLORES, Maria Assunção et al. Ensino e aprendizagem à distância em tempos de COVID-19. Um estudo com alunos do Ensino Superior. Revista Portuguesa de Pedagogia, v. 55, p. 1-28, 2021. Disponível em: https://impactum-journals.uc.pt/rppedagogia/article/view/9189/7020 Acesso em: 30 jul. 2021.

FREIRE, André Pimenta; PAIVA, Debora Maria Barros; FORTES, Renata Pontin de Mattos. Acessibilidade Digital Durante a Pandemia da COVID-19-Uma Investigação sobre as Instituições de Ensino Superior Públicas Brasileiras. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 28, p. 956-984, 2020. Disponível em: http://milanesa.ime.usp.br/rbie/index.php/rbie/article/view/v28p956/6748 Acesso em: 20 abr. 2021.

GUSSO, Hélder Lima et al. Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade, v. 41, p. 1-27, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/8yWPh7tSfp4rwtcs4YTxtfr/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 20 abr. 2021.

HODGES, Charles et al. The difference between emergency remote teachingand online learning. Educause Review, Washington, 27 mar. 2020. Disponível em: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning Acesso em: 29 abr. 2020.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Pesquisa nacional por amostra de domicílios: síntese de indicadores 2015. Rio de Janeiro: IBGE, 2016. 108p. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv98887.pdf Acesso em: 5 jul. 2020.

KUPFERSCHMIDT, Kai, COHEN, Jon. Can China's covid-19 strategy work elsewhere? Science, v. 367, n. 6482, p.1061-1062, 2020. Disponível em: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32139521/ Acesso em: 5 jul. 2021.

LÁZARO, Adriana Cristina; SATO, Milena Aparecida Vendramini; TEZANI, Thaís Cristina Rodrigues. Metodologias ativas no ensino superior: o papel do docente no ensino presencial. In: Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância, 1., 2018. São Carlos. Anais... São Carlos: Universidade Federal de São Carlos, 2018. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2018/article/view/ 234. Acesso em: 19 ago. 2020.

LUIZ, Jaison Marques; GARCIA, Dionatan Born; RIBEIRO, Luis Otoni Meireles. Letramentos digitais: perspectivas de docentes do ensino superior no contexto da pandemia de covid-19. Revista da Jornada de Pós-Graduação e Pesquisa-Congrega Urcamp, v. 16, n. 16, p. 130-135, 2020. Disponível em: http://revista.urcamp.tche.br/index.php/rcjpgp/article/view/3918/2678 Acesso em: 15 jul. 2021.

LUSTOSA, Robson Luis Trindade et al. Dificuldades de participação no ensino remoto por estudantes de curso superior em tecnologia em gastronomia durante a pandemia do COVID-19. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias, 2.; São Carlos. Anais... São Carlos: Universidade Federal de São Carlos, 2020. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1437 Acesso em: 19 ago. 2020.

MOHMMED, Abdalellah O et al. Emergency remote teaching during Coronavirus pandemic: the current trend and future directive at Middle East College Oman. Innovative Infraestructure Solutions, v. 5, n. 72, p. 1-11. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s41062-020-00326-7 Acesso em: 03 dic. 2023.

MOREIRA, Maria Eduarda Souza et al. Metodologias e tecnologias para educação em tempos de pandemia COVID-19. Brazilian Journal of Health Review, v. 3, n. 3, p. 6281-6290, 2020. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJHR/article/view/11584 Acesso em: 15 jul. 2021.

MORENO, Jacqueline Elizabeth; CHLECHER, Analia Claudia. Educación virtual durante la emergencia sanitaria: valoraciones de ingresantes universitarios de carreras de ingeniería. Cuad. Investig. Educ., v. 14, n. 1, p. 1-20. DOI: https://doi.org/10.18861/cied.2023.14.1.3276

NOGUEIRA, Silvia Cristina Gomes; BATISTA, Valter Pedro. A educação superior em tempos de pandemia: ead ou ensino remoto emergencial. Congresso Internacional de Educação e Tecnologias, 2.; São Carlos. Anais... São Carlos: Universidade Federal de São Carlos, 2020. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1705/1342 Acesso em: 15 jul. 2021.

OLIVEIRA, Vivian de et al. Percepção de graduandos em Educação Física sobre as aulas remotas frente à COVID-19: Um estudo de caso. Research, Society and Development, v. 10, n. 4, p. 1-11, 2021. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/350585595 Acesso em: 16 nov. 2021.

PAIXÃO, Aandré. Só 6 das 69 universidades federais adotaram o ensino a distância após paralização por causa da Covid-19.G1, 14 de maio de 2020. Recuperado de https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/05/14/so-6-das-69-universidades-federais-adotaramensino-a-distancia-apos-paralisacao-por-causa-da-covid-19.ghtml Acesso em: 5 set. 2020.

PALMEIRA, Robson Lima; SILVA, Andrezza Araújo Rodrigues da; RIBEIRO, Wagner Leite. As metodologias ativas de ensino e aprendizagem em tempos de pandemia: a utilização dos recursos tecnológicos na Educação Superior. HOLOS, v. 5, p. 1-13, 2020. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/10810/pdf Acesso em: 5 set. 2021.

REGUEIRO, Eloisa Maria Gatti et al. Ensino mediado por tecnologias no curso de Fisioterapia do Centro Universitário Barão de Mauá durante o período de pandemia da COVID-19. Revista Interdisciplinar de Saúde e Educação, v. 1, n. 1, p. 107-119, 2020. Disponível em: https://periodicos.baraodemaua.br/index.php/cse/article/view/36/24 Acesso em: 5 nov. 2021.

SANTOS JUNIOR, Verissimo Barros dos; MONTEIRO, Jean Carlos da Silva. Educação e covid-19: as tecnologias digitais mediando a aprendizagem em tempos de pandemia. Revista Encantar-Educação, Cultura e Sociedade, v. 2, n. 1, p. 01-15, 2020. Disponivél em: https://www.researchgate.net/publication/341422423 Acesso em: 16 nov. 2021.

SILUS, Alan; FONSECA, Angelita Leal de Castro; JESUS, Djanires Lageano Neto de. Desafios do ensino superior brasileiro em tempos de pandemia da COVID-19: repensando a prática docente. Liinc em Revista, v. 16, n. 2, p. 2-17, 2020. Disponível em: https://revista.ibict.br/liinc/article/view/5336/5105 Acesso em: 14 out. 2021.

SILVA, Michelli Domingos da et al. Coronavírus: consequências da pandemia no ensino superior. Revista Eletrônica Acervo Saúde, v. 13, n. 5, p. 1-9, 2021. Disponível em: https://acervomais.com.br/index.php/saude/article/view/7120/4562 Acesso em: 16 dez. 2021.

SPALDING, Marianne et al. Desafios e possibilidades para o ensino superior: uma experiência brasileira em tempos de COVID-19. Research, Society and Development, v. 9, n. 8, p. 1-23, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/download/5970/5129/28267 Acesso em: 20 out. 2021.

XAVIER, Thiago Brito et al. Utilização de Recursos Web na educação em Odontologia durante Pandemia COVID-19. Brazilian Journal of Health Review, v. 3, n. 3, p. 4989-5000, 2020. Disponível em: https://ojs.brazilianjournals.com.br/ojs/index.php/BJHR/article/view/10525/8790 Acesso em: 20 out. 2021.

Published

2023-12-03

How to Cite

RODRIGUES, S. C. C.; SANTOS, A. L. B.; FARIAS, C. L. da S.; SOUZA NETO, F. das C. V. de. Use of TDICS in the teaching-learning process during emergency remote teaching in the university environment. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 4, p. e023003, 2023. DOI: 10.51281/impa.e023003. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/12083. Acesso em: 22 dec. 2024.