Saef: assessment and monitoring of learning in municipal schools in Fortaleza, knowing to intervene
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e023008Keywords:
Keywords: Evaluation. Education. Monitoring. Teaching.Abstract
This article aims to reflect on the Elementary Education Assessment System (SAEF), developed to promote assessment and monitoring of learning in municipal schools in Fortaleza. Established by the Fortaleza Municipal Department of Education, the SAEF complements educational policies to improve education. Thus, we seek to reflect on the performance of SAEF and the fulfillment/realization of the “Knowledge to Intervene” workshop in promoting assessment and monitoring of learning to guarantee more efficient educational actions and practices. We carried out research using a qualitative approach, with contributions from researchers such as Dantas, Gandin, Hofer; Holzberger; Libâneo, Vianna, Soares and Sousa, and observation in practice, linked to semi-structured interviews with teachers and managers. Thus, we conclude that institutional evaluation alone is inefficient, but if accompanied by participatory planning it can favor the improvement of conditions and the teaching-learning process of students.
Metrics
References
BRASIL. Diretrizes de realização do Sistema de Avaliação da Educação Básica (SAEB) 2019. Portaria nº 366, de 29 de abril de 2019. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/2019/legislacao/portaria_n366_29042019.pdf . Acesso em 12 jun. 2022.
BRASIL. Institui normas complementares necessárias ao cumprimento da Política Nacional de Avaliação da Educação Básica. Portaria nº 458, de 5 de maio de 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-458-de-5-de-maio-de-2020-255378342. Acesso em 20 jul. 2022.
BRASIL. Estabelece parâmetros e fixa diretrizes gerais para implementação do Sistema de Avaliação da Educação Básica - Saeb, no âmbito da Política Nacional de Avaliação da Educação Básica. Portaria nº 10, de 8 de janeiro de 2021. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-10-de-8-de-janeiro-de-2021-298322305 . Acesso em 20 maio 2022.
CAED, Matriz curricular (2009). Disponível em: https://spaece.caedufjf.net/matrizes/ Acesso em 20 jun. 2022.
DANTAS. Marta Maria dos Santos. Sistema de Avaliação do Ensino Fundamental (SAEF) como política educacional da Secretaria Municipal de Educação (SME) do município de Fortaleza. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Ceará, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Fortaleza 2018. Disponível em:https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/36639/3/2018_dis_mmsdantas.pdf Acesso em 20 maio 2022.
Fortaleza, SME. Manual do sistema de avaliação do ensino fundamental. Fortaleza, 2018. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/341879016_manual_do_sistema_de_avaliacao_do_ensino_fundamental_-_sme_fortaleza ; Acesso em 20 abr. 2022.
GANDIN, Danilo. Escola e Transformação Social. Petrópolis: Vozes, 6a ed, 2000.
HOFER, S.; HOLZBERGER, D.; REISS, K. Evaluating school inspection effectiveness: a systematic research synthesis on 30 years of international research. Studies in Educational Evaluation,v. 65, p. 1-19, 2020. DOI: https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2020.100864
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1994.
MINAYO, M. C. S. (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes, 1999.
SOARES, L.; SOUSA, M. Avaliação educacional ou política de resultados? Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 3, p. 1-24, 2020. Disponível em: Doi: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i15set/dez.2951 . Acesso em 20 abr. 2022.
SEDUC, História do Programa Aprendizagem na Idade Certa - Mais PAIC. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br/mais-paic/#:~:text=Em%202015%2C%20o%20governador%20Camilo,ano%20nas%20escolas%20p%C3%BAblicas%20cearenses. Acesso em 11 jun. 2022.
VIANNA, H.M. Avaliação educacional: Teoria, planejamento, modelos. São Paulo/Brasa,1989.