The development of a practical activity in the discipline of history of mathematics education of the degree course in mathematics

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12355

Keywords:

History of Mathematics Education, Practical Activity, Historical Documents

Abstract

The study of the History of Mathematics Education is something recent that has been growing in research in recent years, seeking to provide the spheres of research, discipline and teacher training with a better understanding of the different representations, meanings and organization of mathematical content over time. Therefore, it is assumed that one can best teach what one understands, and it is known why they were organized that way. Based on the importance of the subject of History of Mathematics Education, this study was carried out with the aim of finding out students' perceptions of the organization of mathematical knowledge between the 19th, 20th and 21st centuries, based on an activity applied in this subject. To this end, the qualitative, bibliographic and documentary research consisted of the production and application of three activities with mathematics undergraduates enrolled in the History of Mathematics Education subject in the 2022.2 and 2023.1 semesters. This article focuses on the third activity, which aimed to analyze the external elements, structure and organization of 19th and 20th century mathematics textbooks so that, at the end of the process, a comparison could be made with other 21st century mathematics textbooks. Thus, this study allowed students to glimpse mathematics in different times and its organization, in order to understand how it developed.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Antonia Naiara de Sousa Batista, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Possui graduação em Licenciatura em Matemática (2016), pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), mestrado (2018) pela Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PGECM), no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE) e doutorado (2023) pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Estadual do Ceará (UECE). É vice-líder do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM). Tem experiência na área da História da Matemática e da Educação Matemática, com ênfase, nos instrumentos matemáticos, na articulação entre história e ensino de matemática e na formação de professores de matemática.

Verusca Batista Alves, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE), possui mestrado em Ensino de Ciências e Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (2019) e graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual do Ceará (2017). Faz parte da diretoria da Sociedade Brasileira de Educação Matemática Regional Ceará (SBEM-CE) (2022-2025). Também, é membro do Grupo de Pesquisa em Educação e História da Matemática (GPEHM) e do grupo editorial do Boletim Cearense de Educação e História da Matemática (BOCEHM) e da Revista Cearense de Educação Matemática (RCeEM). Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em História de Matemática, atuando principalmente na formação inicial e continuada de professores de Matemática, com foco na interface entre história e ensino de Matemática.

References

BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 1º de julho de 2015. Conselho Nacional de Educação, 2015.

CHARTIER, Roger. La historia o la lectura del tiempo. Barcelona, Espanha: Editorial Gedisa, S.A., 2007.

CURY, Fernando Guedes, GUTIERRE, Liliane dos Santos. História da educação matemática na formação de professores: atividades a partir das discussões do GPEP. Revista de História da Educação Matemática, [S. l.], v. 3, n. 3, 2017. Disponível em:

https://histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/176.

FLICK, Uwe. Introdução à Pesquisa Qualitativa. Editora Penso, 2008.

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti; SOUZA, Luzia Aparecida. Elementos de História da Matemática. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012, 384 p.

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisas. São Paulo. Editora Atlas, 2010.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

MENDES, Iran Abreu. História da educação matemática na formação de professores de matemática: uma experiência disciplinar na UFRN. Revista de História da Educação Matemática, [S. l.], v. 2, n. 3, 2016. Disponível em:

https://histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/110.

MIGUEL, Antonio; MIORIM, Maria Ângela. História na Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

SILVA, Isabelle Coelho da Silva. Um estudo da incorporação de textos originais para a educação matemática: buscando critérios na articulação entre história e ensino. 2018. 92f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Instituto Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática. Centro de Ciências e Tecnologia, Fortaleza, 2018.

VALENTE, Wagner Rodrigues. História da educação matemática: sua importância na formação de professores. TANGRAM - Revista de Educação Matemática, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 151–161, 2021. DOI: 10.30612/tangram.v4i3.13912. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/13912. Acesso em: 5 jan. 2024.

VALENTE, Wagner Rodrigues. Oito temas sobre história da educação matemática. REMATEC – Revista Matemática, Ensino e Cultura, Natal, v. 8, n. 12, 2013.

VALENTE, Wagner Rodrigues. História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática. Bolema - Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 23, n. 35A, 2010.

VALENTE, Wagner Rodrigues. Quem somos nós, professores de matemática? Cadernos Cedes, Campinas, v. 28, p. 11 - 23, 2008.

VALENTE, Wagner Rodrigues; SILVA, Maria Célia Leme da. História da Educação Matemática no Curso Primário e Formação de Professores no Brasil. Revista História da Educação, [S. l.], v. 24, p. e99350, 2020. Disponível em:

https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/99350.

Published

2024-05-01

How to Cite

BATISTA, A. N. de S.; ALVES, V. B. The development of a practical activity in the discipline of history of mathematics education of the degree course in mathematics. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, [S. l.], v. 11, n. 32, p. 1–17, 2024. DOI: 10.30938/bocehm.v11i32.12355. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/12355. Acesso em: 22 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)