The development of a practical activity in the discipline of history of mathematics education of the degree course in mathematics
DOI:
https://doi.org/10.30938/bocehm.v11i32.12355Keywords:
History of Mathematics Education, Practical Activity, Historical DocumentsAbstract
The study of the History of Mathematics Education is something recent that has been growing in research in recent years, seeking to provide the spheres of research, discipline and teacher training with a better understanding of the different representations, meanings and organization of mathematical content over time. Therefore, it is assumed that one can best teach what one understands, and it is known why they were organized that way. Based on the importance of the subject of History of Mathematics Education, this study was carried out with the aim of finding out students' perceptions of the organization of mathematical knowledge between the 19th, 20th and 21st centuries, based on an activity applied in this subject. To this end, the qualitative, bibliographic and documentary research consisted of the production and application of three activities with mathematics undergraduates enrolled in the History of Mathematics Education subject in the 2022.2 and 2023.1 semesters. This article focuses on the third activity, which aimed to analyze the external elements, structure and organization of 19th and 20th century mathematics textbooks so that, at the end of the process, a comparison could be made with other 21st century mathematics textbooks. Thus, this study allowed students to glimpse mathematics in different times and its organization, in order to understand how it developed.
Downloads
Metrics
References
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 1º de julho de 2015. Conselho Nacional de Educação, 2015.
CHARTIER, Roger. La historia o la lectura del tiempo. Barcelona, Espanha: Editorial Gedisa, S.A., 2007.
CURY, Fernando Guedes, GUTIERRE, Liliane dos Santos. História da educação matemática na formação de professores: atividades a partir das discussões do GPEP. Revista de História da Educação Matemática, [S. l.], v. 3, n. 3, 2017. Disponível em:
https://histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/176.
FLICK, Uwe. Introdução à Pesquisa Qualitativa. Editora Penso, 2008.
GARNICA, Antonio Vicente Marafioti; SOUZA, Luzia Aparecida. Elementos de História da Matemática. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012, 384 p.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisas. São Paulo. Editora Atlas, 2010.
MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de Metodologia Científica. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
MENDES, Iran Abreu. História da educação matemática na formação de professores de matemática: uma experiência disciplinar na UFRN. Revista de História da Educação Matemática, [S. l.], v. 2, n. 3, 2016. Disponível em:
https://histemat.com.br/index.php/HISTEMAT/article/view/110.
MIGUEL, Antonio; MIORIM, Maria Ângela. História na Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
SILVA, Isabelle Coelho da Silva. Um estudo da incorporação de textos originais para a educação matemática: buscando critérios na articulação entre história e ensino. 2018. 92f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Instituto Federal do Ceará, Fortaleza, 2018.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DO CEARÁ. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática. Centro de Ciências e Tecnologia, Fortaleza, 2018.
VALENTE, Wagner Rodrigues. História da educação matemática: sua importância na formação de professores. TANGRAM - Revista de Educação Matemática, [S. l.], v. 4, n. 3, p. 151–161, 2021. DOI: 10.30612/tangram.v4i3.13912. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/tangram/article/view/13912. Acesso em: 5 jan. 2024.
VALENTE, Wagner Rodrigues. Oito temas sobre história da educação matemática. REMATEC – Revista Matemática, Ensino e Cultura, Natal, v. 8, n. 12, 2013.
VALENTE, Wagner Rodrigues. História da educação matemática: considerações sobre suas potencialidades na formação do professor de matemática. Bolema - Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, v. 23, n. 35A, 2010.
VALENTE, Wagner Rodrigues. Quem somos nós, professores de matemática? Cadernos Cedes, Campinas, v. 28, p. 11 - 23, 2008.
VALENTE, Wagner Rodrigues; SILVA, Maria Célia Leme da. História da Educação Matemática no Curso Primário e Formação de Professores no Brasil. Revista História da Educação, [S. l.], v. 24, p. e99350, 2020. Disponível em:
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Antonia Naiara de Sousa Batista, Verusca Batista Alves
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.