The role of the school as an instrument to combat linguistic prejudice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.4614

Keywords:

Culture, Sociolinguistics, Social, Preconception

Abstract

The aim of this work was to develop a discussion about sociolinguistics, in addition to understanding and linguistic prejudice, in addition to understanding the school’s influence in combating linguistic prejudice. The methodology used was the bibliographic review, where works that deal with this theme were analuzed. It is the duty of the school, as a scientific, human and social training tool to make students awere of language formation, as the way of speaking often has an intrinsic relationshio with the culture of each region. Furthermore, the teacher must be aware of showing students that although there is a cultures language, there are other lingistic manifestations that are formed within the culture and customs of each one. However, in order to reduce linguistic discrimination, it appears that the first step is to raise awareness about the variety of language manifestations, which must be respected in order to reduce social segregation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Luciléia Gonçalves da Silva, Universidade Regional do Cariri

Graduanda em Letras pela Universidade Regional do Cariri – URCA/CE. Realiza pesquisas nas áreas da sociolingüística, Escola e comunicação, aspectos socioculturais da educação e avaliação escolar.

References

ARRUDA, J. S. SIQUEIRA, L. M. R. de C. Metodologias Ativas, Ensino Híbrido e os Artefatos Digitais: sala de aula em tempos de pandemia, Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4292

BAGNO, M. Preconceito lingüístico - o que é, como se faz. São Paulo: Edições Loyola, 1999.

BAGNO, M. Preconceito lingüístico - o que é, como se faz. 40ª edição. São Paulo: Edições Loyola, 2006.

BAGNO, M. Nada na língua é por acaso: por uma pedagogia da variação linguística. Parábola: São Paulo, 2007.

BELO, P. A. de P.; OLIVEIRA, R. M de; SILVA, R. C da. Reflexos da relação professor-aluno para a aprendizagem no contexto formal de ensino. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 2, e323880, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3880

BEZERRA, N. P. X; VELOZO, A. P; RIBEIRO, E. Ressignificando a prática docente: experiências em tempos de pandemia. Rev. Pemo, Fortaleza, v. 3, n. 2, e323917, 2021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3917

BRASIL. Ministério da educação e do desporto. Secretaria de educação fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Língua portuguesa: Ensino de primeira à quarta série. Brasília, DF: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da educação e do desporto. Secretaria de educação fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: Introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998a.

CÂMARA JR. J,M. Problemas de Linguística Descritiva. Vozes, Petrópolis, RJ. 1976

CARVALHO, S. C. de. Palestra sobre Atitudes Linguísticas do professor em sala de aula. In: Especial semana nacional de ciência e tecnologia, Engenho Massangana/Fundaj, Recife 21/10/2011. Disponível em: www.engenhomassangana.wordpress.com

COAN, M.; FREITAG, R. M. K. Sociolinguística Variacionista: pressupostos teórico-metodológico e propostas de ensino. Revista eletrônica de Linguística, v. 4, n. 2, p. 174-194. Disponível em: www.seer.ufu.br/index.php/dominiodelinguagem/article/.../6863

GADOTTI, M. Perspectivas atuais da educação. Perspectivas, v.14, n.2, São Paulo, 2000.

LAKATOS, E. M.; MARCONI, M. de A. Fundamentos de metodologia científica. São Paulo: Atlas, 2007.

LIMA, G. A; PREIRA, A.H.M; SILVA, M.L.G da; SILVA, C.R.F da; NEVES, A.J.R; Interfaces da linguagem: Escola e cultura. Brazilian Journal. of Development, Curitiba, v. 6, n.12, p.102016-102024, dez. 2020.

PRETI, D. F. Sociolinguística: os Níveis da Fala, EDUSP, São Paulo, 2003.

SANTOS, S. C. M. dos. SOUSA, J. R. de, FONTES, A. L. de L. Protagonismo estudantil em feira de ciências na escola. Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 3, p. 1-22, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2151

SILVA, K. F. M da. CORRÊA, C. P. Q. Atratividade docente entre os ingressantes no curso de pedagogia. Educação & Formação, Fortaleza, v.5, n.13, p. 59-78, jan./abr. 2020 DOI: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1468

SOARES, M. Linguagem e Escola: uma perspectiva social. São Paulo: Editora Ática, 2000.

YIN. R. K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2021-02-10

How to Cite

SILVA, M. L. G. da. The role of the school as an instrument to combat linguistic prejudice. Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 3, n. 2, p. e324614, 2021. DOI: 10.47149/pemo.v3i2.4614. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/4614. Acesso em: 22 jul. 2024.