Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i3.3857

Keywords:

Gestão Democrática, Escola Pública, Políticas Públicas em Educação, Revistas de Educação

Abstract

The study aims to analyze, through the state of the art, how discussions about Democratic Management and its implementation in public schools have been conducted, identifying challenges and perspectives from studies published in magazines in the North and Northeast regions of Brazil, in education area: Education & Training, Exitus, Educational Praxis and Times and Spaces in Education. Of the productions contemplated, the study identified a total of 26 articles, 17 of which were published in Exitus, 04 in Education & Training, 03 in Educational Praxis and 02 in Times and Spaces in Education, in the period 2013-2020. After the exclusion process, 08 articles were selected, revealing that the discussions on democratic management go through challenges that prevent its real effectiveness in the public school, among them: lack of participation and autonomy, clientelistic practices and the strong control of the State.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas de Vasconcelos Soares, Universidade Federal do Oeste do Pará- UFOPA

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA). Graduado em Licenciatura em Pedagogia pela UFOPA, Campus Óbidos. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas “História, Sociedade e Educação no Brasil – HISTEDBR/UFOPA”. Bolsista CAPES.

Maria Lília Imbiriba Sousa Colares, Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA

Doutora e Pós-doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP. Docente do curso de Pedagogia, do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UFOPA) e do Programa de Pós-graduação em Educação da Amazônia. Coordenadora Adjunta do Grupo de Estudos e Pesquisas HISTEDBR/UFOPA. Bolsista de Produtividade em Pesquisa CNPq, Nível 2.

References

BRANDT, Andressa Graziele; HOBOLD, Márcia de Souza. A prática como componente curricular na disciplina pesquisa e processos educativos do curso de pedagogia: um diferencial na relação entre pesquisa, teoria e prática. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 11, maio/ago., 2019, p. 142-160. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/319 Acesso em: 17 ago. 2020.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm Acesso em: 15 ago. 2020.

BRASIL. Lei Nº 9.394/96: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: Senado, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 17 ago. 2020.

BRASIL. Lei Nº 13.005/2014: aprova o Plano Nacional de Educação (2014-2024). Brasília, 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-de-educacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014 Acesso em: 18 ago. 2020.

BRITTO, Luiz Percival Leme. Pesquisa em Educação e formação pela pesquisa: nada é tão simples quanto quer parecer. Quaestio, v. 21, n. 3, 2019, p. 807-827. Disponível em: http://periodicos.uniso.br/ojs/index.php/quaestio/article/view/374 Acesso: 18 ago. 2020.

CARDOSO, Elisângela Andrade Moreira; NUNES, Cláudio Pinto. O Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR): o ideal e a realidade vigente. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 6, set./dez. 2017, p. 54-69. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/159 Acesso em: 17 ago. 2020.

CARDOZO, Maria José Pires Barros; COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa. Sistemas municipais de educação: autonomia e gestão democrática como premissas. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 11, n. 1, 2018, p. 351-362. Disponível: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/8623 Acesso em: 16 ago. 2020.

COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa; BRYAN, Newton Antonio Paciulli. Formação continuada e gestão democrática: desafios para gestores do interior da Amazônia. ETD – Educ. temat. digit., v. 16, n. 1, jan./abr., 2014, p. 174-191. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/1336 Acesso em: 17 ago. 2020.

COSTA, Daianny Madalena. Projeto Político-pedagógico: uma possibilidade de gestão democrática. Revista Exitus, v. 7, n. 1, jan./abr., 2017, p. 200-221. Disponível em: http://ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/191 Acesso em: 17 ago. 2020.

CRUZ, Priscila; MONTEIRO, Luciano. Anuário Brasileiro da Educação Básica 2020. São Paulo: Todos pela Educação; Editora Moderna, 2020. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/456.pdf?1969753478/=&utm_source=content&utm_medium=site-todos Acesso em: 15 ago. 2020.

DOURADO, Luiz Fernandes. Gestão da Educação Escolar. Vol. 6. Brasília: UnB, 2006.

JUNGES, Fábio César; KETZER, Charles Martin; OLIVEIRA, Vânia Maria Abreu de. Formação continuada de professores: saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação & Formação, v. 3, n. 9, set./dez., 2018, p. 88-101. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/858 Acesso em: 17 ago. 2020.

LIMA, Francisca das Chagas Silva; CARDOZO, Maria José Pires Barros. Diversidade e Gestão Democrática no contexto educacional. Revista Exitus, v. 8, n. 1, jan./abr., 2018, p. 87-111. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/391 Acesso em: 13 ago. 2020.

LIMA, Isabel Salomé de Miranda Santos de; ANDRADE, Ana Isabel; COSTA, Nilza Maria Vilhena Nunes da. A prática pedagógica na formação inicial de professores em Cabo Verde: perspectivas dos supervisores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 13, jan./abr., 2020, p. 3-26. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1448 Acesso em: 17 ago. 2020.

LÜCK, Heloísa. Concepções e processos democráticos de gestão educacional. 7ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011 (Série Cadernos de Gestão).

NARDI, Elton Luiz; BOIAGO, Paula Fernanda Silveira. Gestão democrática do ensino público: sobre a produção em periódicos da área da educação (1996-2015). Revista Práxis Educacional, v. 14, n. 27, jan./mar. 2018, p. 335-365. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/2930 Acesso em: 16 ago. 2020.

PARO, Vitor Henrique. Gestão Democrática da escola pública. 3ª ed. São Paulo: Ática, 2000.

PAULY, Evaldo Luis; SILVA, Gilberto Ferreira da. Três notas explicativas para a cultura hegemônica de antipatia da pesquisa em gestão educacional em relação à gestão empresarial. Revista Tempos e Espaços em Educação, v. 12, n. 29, abr./jun. 2019, p. 263-278. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/9301 Acesso em: 17 ago. 2020.

PEREIRA, Sandra Márcia Campos; VIANA, Vanusa Ruas Freire; FERRAZ, Sintia Maria Gomes. Discursos em torno da gestão educacional sobre qualidade da educação. Revista Práxis Educacional, v. 11, n. 18, jan./abr., 2015, p. 199-218. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/download/808/684/ Acesso em: 16 ago. 2020.

PEREIRA, Vanessa Souza; BATISTA, Neusa Chaves. A gestão escolar democrática na formação inicial do professor: elementos teóricos para pensar a formação política do professor da educação básica. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 3, set./dez. 2016, p. 71-87. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/114 Acesso em: 15 ago. 2020.

SAVIANI, Dermeval. Política educacional no Brasil após a ditadura militar. Revista HISTEDBR On-line, v. 18, n. 2, 2018, p. 291-304. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8652795 Acesso em: 17 ago. 2020.

SILVA, Andréia Ferreira da. O poder político local e suas relações com a gestão da escola pública. Revista Exitus, vol. 3, n. 2, jul./dez., 2013, p. 31-43. Disponível em: http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/148 Acesso em: 17 ago. 2020.

SOARES, Lucas de Vasconcelos; COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa. A gestão no âmbito da escola pública: desafios e proposições. In: Anais do I Colóquios de Política e Gestão da Educação. Sorocaba: UFSCar, 2020, p. 561-572. Disponível em: https://laplageemrevista.ufscar.br/index.php/CPGE/article/view/828 Acesso em: 17 ago. 2020.

SOARES, Lucas de Vasconcelos; COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa. Avaliação educacional ou política de resultados? Educação & Formação, Fortaleza, v. 5, n. 15, set./dez. 2020, p. 1-24. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2951 Acesso em: 15 ago. 2020.

SOARES, Lucas de Vasconcelos; COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa; OLIVEIRA, Lílian Aquino. Concepções de Gestão Educacional: práticas e desafios no interior da Amazônia. EDUCA – Revista Multidisciplinar em Educação, Porto Velho, v. 7, n. 17, p. 232-256, jan./dez., 2020. Disponível em: http://www.periodicos.unir.br/index.php/EDUCA/issue/archive Acesso em: 16 ago. 2020.

Published

2020-09-05

How to Cite

SOARES, L. de V.; COLARES, M. L. I. S. Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e233857, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i3.3857. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3857. Acesso em: 22 nov. 2024.