Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i3.3857

Keywords:

Gestão Democrática, Escola Pública, Políticas Públicas em Educação, Revistas de Educação

Abstract

The study aims to analyze, through the state of the art, how discussions about Democratic Management and its implementation in public schools have been conducted, identifying challenges and perspectives from studies published in magazines in the North and Northeast regions of Brazil, in education area: Education & Training, Exitus, Educational Praxis and Times and Spaces in Education. Of the productions contemplated, the study identified a total of 26 articles, 17 of which were published in Exitus, 04 in Education & Training, 03 in Educational Praxis and 02 in Times and Spaces in Education, in the period 2013-2020. After the exclusion process, 08 articles were selected, revealing that the discussions on democratic management go through challenges that prevent its real effectiveness in the public school, among them: lack of participation and autonomy, clientelistic practices and the strong control of the State.

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Author Biographies

Lucas de Vasconcelos Soares, Universidade Federal do Oeste do Pará- UFOPA

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Oeste do Pará (UFOPA). Graduado em Licenciatura em Pedagogia pela UFOPA, Campus Óbidos. Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas “História, Sociedade e Educação no Brasil – HISTEDBR/UFOPA”. Bolsista CAPES.

Maria Lília Imbiriba Sousa Colares, Universidade Federal do Oeste do Pará - UFOPA

Doutora e Pós-doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP. Docente do curso de Pedagogia, do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UFOPA) e do Programa de Pós-graduação em Educação da Amazônia. Coordenadora Adjunta do Grupo de Estudos e Pesquisas HISTEDBR/UFOPA. Bolsista de Produtividade em Pesquisa CNPq, Nível 2.

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Published

2020-09-05

How to Cite

SOARES, L. de V.; COLARES, M. L. I. S. Democratic management in education magazines in the north and northeast of Brazil (2013-2020). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 3, p. e233857, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i3.3857. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3857. Acesso em: 4 jul. 2024.