Primer on education and health in combating the pandemic of (covid-19)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47149/pemo.v2i2.3670

Keywords:

Education, Health, Face-to-face classes, Covid-19, Prevention

Abstract

This booklet aims to disseminate guidelines related to education and health about COVID-19 in the context of a possible resumption of face-to-face classes in a pandemic period. At the present time, the gradual return to face-to-face classes needs an adequate political-educational plan to minimize educational losses. The question is relevant because in addition to the need to employ measures to reduce learning losses, it is also necessary that this return is carried out safely, avoiding the spread of the virus (SARS Cov 2), since COVID-19 presents a potential risk life. In conclusion, we suggest behavioral changes in school communities, respecting their particularities. These changes must be anchored to the principles of solidarity, equality, equity and otherness for the promotion of health and social well-being.

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Author Biographies

Cristine Brandenburg, Universidade Federal do Ceará

Doutora e Mestra em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará - UFC, Bolsista CNPq. Pós-Graduação em Saúde Pública pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Graduada em Fisioterapia pela Universidade de Santa Cruz do Sul-UNISC, Prouni. Graduanda em Pedagogia pela Estácio – CE.

Jocyana Cavalcante da Silva Maciel, Instituto Dom José/Universidade do Acaraú - IDJ/UVA

Doutora e Mestra em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará - UFC, CNPq/Capes. Graduada em Educação Física pela Universidade Federal do Ceará - UFC, CNPq. Docente Instituto Dom José/Universidade do Acaraú - IDJ/UVA. Professora de Escola Municipal de Itaitinga – CE.

Miriam Viviane Baron, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Medicina e Ciências da Saúde da PUC/RS - Conceito CAPES 6 e bolsista CAPES. Possui graduação em Fisioterapia pela Universidade de Santa Cruz do Sul. Mestra em Promoção da Saúde pela Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC. Pós-Graduação em Saúde Pública com Ênfase em Saúde da Família pelo Centro Universitário Internacional Uninter - Curitiba e Pós-Graduação em Fisioterapia em UTI pela Faculdade Inspirar de Porto Alegre.

Bartira Ercília Pinheiro da Costa, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul – PUCRS

Pós-doutorado na University of Mississippi Medical Center - UMMC. Doutorado em Biologia Celular e Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Mestrado em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS. Graduação em Ciências Biológicas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS. Docente Titular da Escola de Medicina: Graduação e Programa de Pós-Graduação em Medicina e Ciências da Saúde - PUCRS.

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB, Pós-doutoranda em Educação pela Universidade de Salamanca - UM. Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Mestre em Saúde Coletiva pela Universidade de Fortaleza – Unifor. Especialista em Inclusão da Criança Especial no Sistema Regular de Ensino - UFC. Especialista em Psicologia da Educação e em Psicopedagogia Institucional e Clínica, ambas as formações pela Faculdade Latino-Americana de Educação - Flated. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará - UECE. Docente do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas (MPPP/UECE).

Jocyelle Cavalcante da Silva, Universidade Paulista-CE

Graduada em Jornalismo pelo Centro Universitário UniFanor - Campus Dunas. Graduanda em Pedagogia pela Universidade Paulista/CE.

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Published

2020-07-15

How to Cite

BRANDENBURG, C.; SILVA MACIEL, J. C. da; BARON, M. V.; COSTA, B. E. P. da; FIALHO, L. M. F.; SILVA, J. C. da. Primer on education and health in combating the pandemic of (covid-19). Educational Practices, Memories and Oralities, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 1–35, 2020. DOI: 10.47149/pemo.v2i2.3670. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3670. Acesso em: 3 jul. 2024.