The teaching internship in the constitution of the higher magistery

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e022006

Keywords:

Ensino Superior, Formação de Professores, Estágio, Docência

Abstract

This study comes from a training category for higher education that we call "Teacher Internship" in this meeting with researchers, we perceive this training process as a contributor to lived experiences and correlated knowledge for professional practice. This research narrated the constitution of “being a teacher” with support in the Teaching Internship disciplines in the Academic Masters in Education course. To develop this study, we performed a report on the formative experiences lived by the authors during the Teaching Internship, using self-writing and autobiography. As a result, we point out that internship activities provide opportunities to relate theory and practice in teacher education, proving to be essential for the exercise of the teaching profession in Higher Education. This experience enables the constitution of the teaching knowledge necessary to overcome the pedagogical deficiencies that many professionals present when they enter higher education.

 

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Author Biographies

Rachel Rachelley Matos Monteiro, Faculdade Ari de Sá

Licenciada em Pedagogia (UECE), Especialista em Educação Infantil (UCDB), Mestra em Educação (PPGE/UECE). Atualmente coordenadora da Comissão Própria de Avaliação – CPA da Faculdade Ari de Sá.

Mayara Alves Loiola Pacheco, Prefeitura Municipal de Pacatuba

Mestra em Educação (PPGE/UECE), Pesquisa sobre formação, saberes docentes e práticas de ensino. Integrante do grupo de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade – EDUCAS. É professora efetiva na Prefeitura Municipal de Pacatuba.

Marcos James Chaves Bessa, Centro Universitário Católica de Quixadá

Reitor da UNICATÓLICA, Membro do Corpo Diretivo do Colégio Diocesano Valdemar Alcântara Acadêmico da Academia Cearense de Administração (ACAD), Conselheiro do CRA/CE e Graduado em Administração e Direito pela UNIFOR, Mestre em Administração (UNIFOR) e Doutor em Educação (UECE).

Antonio Germano Magalhães Junior, Universidade Estadual do Ceará

Graduado em Pedagogia e em História, possui Mestrado em Educação (1998), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2003) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2009).

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Published

2022-02-21

How to Cite

MONTEIRO, R. R. M.; PACHECO, M. A. L.; BESSA, M. J. C.; MAGALHÃES JUNIOR, A. G. The teaching internship in the constitution of the higher magistery. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e022006, 2022. DOI: 10.51281/impa.e022006. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/7373. Acesso em: 3 jul. 2024.