The teaching internship in the constitution of the higher magistery

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e022006

Keywords:

Ensino Superior, Formação de Professores, Estágio, Docência

Abstract

This study comes from a training category for higher education that we call "Teacher Internship" in this meeting with researchers, we perceive this training process as a contributor to lived experiences and correlated knowledge for professional practice. This research narrated the constitution of “being a teacher” with support in the Teaching Internship disciplines in the Academic Masters in Education course. To develop this study, we performed a report on the formative experiences lived by the authors during the Teaching Internship, using self-writing and autobiography. As a result, we point out that internship activities provide opportunities to relate theory and practice in teacher education, proving to be essential for the exercise of the teaching profession in Higher Education. This experience enables the constitution of the teaching knowledge necessary to overcome the pedagogical deficiencies that many professionals present when they enter higher education.

 

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rachel Rachelley Matos Monteiro, Faculdade Ari de Sá

Licenciada em Pedagogia (UECE), Especialista em Educação Infantil (UCDB), Mestra em Educação (PPGE/UECE). Atualmente coordenadora da Comissão Própria de Avaliação – CPA da Faculdade Ari de Sá.

Mayara Alves Loiola Pacheco, Prefeitura Municipal de Pacatuba

Mestra em Educação (PPGE/UECE), Pesquisa sobre formação, saberes docentes e práticas de ensino. Integrante do grupo de pesquisa Educação, Cultura Escolar e Sociedade – EDUCAS. É professora efetiva na Prefeitura Municipal de Pacatuba.

Marcos James Chaves Bessa, Centro Universitário Católica de Quixadá

Reitor da UNICATÓLICA, Membro do Corpo Diretivo do Colégio Diocesano Valdemar Alcântara Acadêmico da Academia Cearense de Administração (ACAD), Conselheiro do CRA/CE e Graduado em Administração e Direito pela UNIFOR, Mestre em Administração (UNIFOR) e Doutor em Educação (UECE).

Antonio Germano Magalhães Junior, Universidade Estadual do Ceará

Graduado em Pedagogia e em História, possui Mestrado em Educação (1998), Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará (2003) e pós-doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2009).

References

ALMEIDA, Maria Isabel de. Formação do professor do ensino superior: desafios e políticas institucionais. São Paulo: Cortez, 2012.

ALMEIDA, Maria Isabel de.; PIMENTA, Selma Garrido. Pedagogia universitária – Valorizando o ensino e a docência na universidade. Revista Portuguesa de Educação, v. 27, n. 2, p. 7-31, 2014. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.6243

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência na educação superior. In: Ristoff, D., Sevegnani, P. (Orgs.). Docência na educação superior: educação em debate. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, p. 147-172, 2006.

BARROS, Rosanna. Revisitando Knowles e Freire: Andragogia versus pedagogia, ou O dialógico como essência da mediação sociopedagógica. Educ. Pesqui. [online], v. 44, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844173244

BRASIL. Lei nº 9.394/1996 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC,1996.

BRASIL. Portaria n.º 052, de 26 de setembro de 2002. Dispõe sobre a aprovação do regulamento para o Programa de Demanda Social. Disponível em: http://www.capes.gov.br/export/sites/capes/download/legislação/PortariaCAPES_052_2002 Acesso em: 10 jun. 2021.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, p. 523-536, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000300002

FRANCO, MARIA Amélia Santoro. Prática docente universitária e a construção coletiva de conhecimentos: possibilidades de transformações no processo ensino-aprendizagem. In: PIMENTA, Selma Garrido; ALMEIDA, Maria Isabel de. (Orgs.). Pedagogia Universitária: caminhos para a formação de professores. São Paulo: Cortez, 2014.

GAUTHIER, Clermont; MORTINEAU, Stéphane; DESBIENS, Jean-François; MALO, Annie; SIMARD, Denis. Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí, 2013.

GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

GARCÍA, Carlos Marcelo. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 8, 7-22. 2009. Disponível em: http://www.unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO___Desenvolvimento_Profissional_Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf Acesso em: 20 fev. 2022

IMBERNON, Francisco. Formação continuada de professores. Tradução Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Artmed, 2010.

JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação, 413-438. 2007. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/gepiem/files/2008/09/a_tranfor2.pdf Acesso em: 20 fev. 2022.

JOSSO, Marie-Christine. Experiência e vida e formação. (2a ed.). Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

KNOWLES, Malcolm S.; HOLTON III, Elwood F.; SWANSON, Richard A. Aprendizagem de resultados: uma abordagem prática para aumentar a efetividade da educação corporativa. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. (Série Manuais Acadêmicos), 2016.

MONTEIRO, Rachel Rachelley Matos; PACHECO, Mayara Alves Loiola; MAGALHÃES JUNIOR, Antonio Germano.; SILVA NETA, Maria de Lourdes da. Docência universitária: percursos formativos de professores bacharéis que atuam em cursos de licenciatura. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4328

NÓVOA, Antonio. (Org). Os Professores e sua Formação. Alfragide, Portugal: Publicações Dom Quixote, 1995.

NÓVOA, Antonio. O método (auto) biográfico na encruzilhada dos caminhos (e descaminhos) da formação de adultos. Revista Portuguesa de Educação, Minho, Universidade do Minho, 1998.

PASSEGGI, Maria da Conceição. A experiência em formação. Educação, v. 34, n. 2, p. 147-156, 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697/6351 Acesso em: 20 fev. 2022.

PERRENOUD, Philippe. 10 novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

PIMENTA, Selma Garrido.; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. (5a ed.). São Paulo: Cortez, 2014.

RODRIGUES, Rodrigo; JERÔNIMO, Gustavo Henrique; ALMEIDA, Pryscilla; MOTATO-VASQUEZ, Viviana. O Estágio de Docência na formação dos pós-graduandos do Instituto de Botânica, SP, Brasil. Hoehnea, v. 45, n. 4, p. 591-601. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-8906-76/2017

SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María del Pilar Baptista. Metodologia da pesquisa. (5a ed.). Porto Alegre: Penso, 2013.

SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. (23a ed.). São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA NETA, Maria de Lourdes da.; OLIVEIRA, Denilson Cursino de; PACHECO, Mayara Alves Loiola; BARROSO, Matheus Paiva Serpa. Docência universitária no curso de Medicina Veterinária: percursos da formação docente. Revista e-Curriculum, v. 18, n. 1, p. 283-306, 2020. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i1p283-306

SOUZA, Marlei José de; GUIMARÃES, Iara Vieira. Histórias Tecidas e Publicizadas: Formação, identidade e desenvolvimento profissional. HOLOS, v. 32, n. 2, 2016. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2016.3452

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. (9a ed.). Petrópolis: Vozes, 2014.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Formação de professores para a Educação Superior e a diversidade da docência. Rev. Diálogo Educ., v. 14, n. 42, p. 327-342. 2014. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.042.DS01

Published

2022-02-21

How to Cite

MONTEIRO, R. R. M.; PACHECO, M. A. L.; BESSA, M. J. C.; MAGALHÃES JUNIOR, A. G. The teaching internship in the constitution of the higher magistery. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 3, n. 1, p. e022006, 2022. DOI: 10.51281/impa.e022006. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/7373. Acesso em: 21 nov. 2024.