The teaching internship in the constitution of the higher magistery
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e022006Keywords:
Ensino Superior, Formação de Professores, Estágio, DocênciaAbstract
This study comes from a training category for higher education that we call "Teacher Internship" in this meeting with researchers, we perceive this training process as a contributor to lived experiences and correlated knowledge for professional practice. This research narrated the constitution of “being a teacher” with support in the Teaching Internship disciplines in the Academic Masters in Education course. To develop this study, we performed a report on the formative experiences lived by the authors during the Teaching Internship, using self-writing and autobiography. As a result, we point out that internship activities provide opportunities to relate theory and practice in teacher education, proving to be essential for the exercise of the teaching profession in Higher Education. This experience enables the constitution of the teaching knowledge necessary to overcome the pedagogical deficiencies that many professionals present when they enter higher education.
Metrics
References
ALMEIDA, Maria Isabel de. Formação do professor do ensino superior: desafios e políticas institucionais. São Paulo: Cortez, 2012.
ALMEIDA, Maria Isabel de.; PIMENTA, Selma Garrido. Pedagogia universitária – Valorizando o ensino e a docência na universidade. Revista Portuguesa de Educação, v. 27, n. 2, p. 7-31, 2014. DOI: https://doi.org/10.21814/rpe.6243
ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência na educação superior. In: Ristoff, D., Sevegnani, P. (Orgs.). Docência na educação superior: educação em debate. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, p. 147-172, 2006.
BARROS, Rosanna. Revisitando Knowles e Freire: Andragogia versus pedagogia, ou O dialógico como essência da mediação sociopedagógica. Educ. Pesqui. [online], v. 44, 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634201844173244
BRASIL. Lei nº 9.394/1996 de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC,1996.
BRASIL. Portaria n.º 052, de 26 de setembro de 2002. Dispõe sobre a aprovação do regulamento para o Programa de Demanda Social. Disponível em: http://www.capes.gov.br/export/sites/capes/download/legislação/PortariaCAPES_052_2002 Acesso em: 10 jun. 2021.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 51, p. 523-536, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782012000300002
FRANCO, MARIA Amélia Santoro. Prática docente universitária e a construção coletiva de conhecimentos: possibilidades de transformações no processo ensino-aprendizagem. In: PIMENTA, Selma Garrido; ALMEIDA, Maria Isabel de. (Orgs.). Pedagogia Universitária: caminhos para a formação de professores. São Paulo: Cortez, 2014.
GAUTHIER, Clermont; MORTINEAU, Stéphane; DESBIENS, Jean-François; MALO, Annie; SIMARD, Denis. Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijuí: Unijuí, 2013.
GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.
GARCÍA, Carlos Marcelo. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Sísifo. Revista de Ciências da Educação, 8, 7-22. 2009. Disponível em: http://www.unitau.br/files/arquivos/category_1/MARCELO___Desenvolvimento_Profissional_Docente_passado_e_futuro_1386180263.pdf Acesso em: 20 fev. 2022
IMBERNON, Francisco. Formação continuada de professores. Tradução Juliana dos Santos Padilha. Porto Alegre: Artmed, 2010.
JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Revista Educação, 413-438. 2007. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/gepiem/files/2008/09/a_tranfor2.pdf Acesso em: 20 fev. 2022.
JOSSO, Marie-Christine. Experiência e vida e formação. (2a ed.). Natal: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.
KNOWLES, Malcolm S.; HOLTON III, Elwood F.; SWANSON, Richard A. Aprendizagem de resultados: uma abordagem prática para aumentar a efetividade da educação corporativa. 2. ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016. (Série Manuais Acadêmicos), 2016.
MONTEIRO, Rachel Rachelley Matos; PACHECO, Mayara Alves Loiola; MAGALHÃES JUNIOR, Antonio Germano.; SILVA NETA, Maria de Lourdes da. Docência universitária: percursos formativos de professores bacharéis que atuam em cursos de licenciatura. Research, Society and Development, v. 9, n. 7, 2020. DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i7.4328
NÓVOA, Antonio. (Org). Os Professores e sua Formação. Alfragide, Portugal: Publicações Dom Quixote, 1995.
NÓVOA, Antonio. O método (auto) biográfico na encruzilhada dos caminhos (e descaminhos) da formação de adultos. Revista Portuguesa de Educação, Minho, Universidade do Minho, 1998.
PASSEGGI, Maria da Conceição. A experiência em formação. Educação, v. 34, n. 2, p. 147-156, 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697/6351 Acesso em: 20 fev. 2022.
PERRENOUD, Philippe. 10 novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.
PIMENTA, Selma Garrido.; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. (5a ed.). São Paulo: Cortez, 2014.
RODRIGUES, Rodrigo; JERÔNIMO, Gustavo Henrique; ALMEIDA, Pryscilla; MOTATO-VASQUEZ, Viviana. O Estágio de Docência na formação dos pós-graduandos do Instituto de Botânica, SP, Brasil. Hoehnea, v. 45, n. 4, p. 591-601. 2018. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-8906-76/2017
SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María del Pilar Baptista. Metodologia da pesquisa. (5a ed.). Porto Alegre: Penso, 2013.
SEVERINO, Antonio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. (23a ed.). São Paulo: Cortez, 2007.
SILVA NETA, Maria de Lourdes da.; OLIVEIRA, Denilson Cursino de; PACHECO, Mayara Alves Loiola; BARROSO, Matheus Paiva Serpa. Docência universitária no curso de Medicina Veterinária: percursos da formação docente. Revista e-Curriculum, v. 18, n. 1, p. 283-306, 2020. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i1p283-306
SOUZA, Marlei José de; GUIMARÃES, Iara Vieira. Histórias Tecidas e Publicizadas: Formação, identidade e desenvolvimento profissional. HOLOS, v. 32, n. 2, 2016. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2016.3452
TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. (9a ed.). Petrópolis: Vozes, 2014.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Formação de professores para a Educação Superior e a diversidade da docência. Rev. Diálogo Educ., v. 14, n. 42, p. 327-342. 2014. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.14.042.DS01