Evaluation of motivation to the practice of physical activity in schoolchildren after a sport tournament

Authors

  • Letícia Maria Alves Braz Universidade Estadual do Ceará
  • Francisco Alisson Pereira Gurgel Universidade Estadual do Ceará
  • Vitória Correia Queiroz Cavalcante Universidade Estadual do Ceará
  • Ana Luisa Batista Santos Universidade Estadual do Ceará
  • Antônio Ricardo Catunda de Oliveira Universidade Estadual do Ceará

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e021005

Keywords:

School Physical Education, Education for Health, Motivation, Educational Evaluation

Abstract

The objective was to assess students' motivation to practice physical activity after an intervention project at school. This is a descriptive and exploratory study, with a quantitative approach. The sample consisted of 144 students of both sexes, aged between 11 and 16 years of the final grades of elementary school in a public school. The instruments used for data collection were a socioeconomic questionnaire and the Inventory of Motivation for Regular Physical Activity (IMPRAF-54). The results showed that the highest motivational factors were competitiveness, sociability, and health. In the interpretative process of the data obtained, the existence of extrinsic and intrinsic aspects in the motivation process of individuals was highlighted, in addition to the socioeconomic aspects, conditions, and opportunities that are also strong influencers in the motivation and permanence to the regular practice of physical activity.

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Author Biographies

Letícia Maria Alves Braz, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Francisco Alisson Pereira Gurgel, Universidade Estadual do Ceará

Graduado em Educação Física pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Vitória Correia Queiroz Cavalcante, Universidade Estadual do Ceará

Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual do Ceará (UECE).

Ana Luisa Batista Santos, Universidade Estadual do Ceará

Mestra em Saúde Coletiva (UECE). Mestra em Engenharia Aeronaútica e Mecânica (ITA). Desenvolve trabalhos na área de Saúde Pública, com ênfase em Saúde Coletiva e na promoção da saúde de escolares, gestantes e idosos.

Antônio Ricardo Catunda de Oliveira, Universidade Estadual do Ceará

Doutor em Ciências da Educação, no ramo da Didática do Ensino da Educação Física e do Desporto pela Faculdade de Motricidade Humana da Universidade de Lisboa, Portugal e Professor Adjunto da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

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Published

2021-04-30

How to Cite

BRAZ, L. M. A.; GURGEL, F. A. P.; CAVALCANTE, V. C. Q.; SANTOS, A. L. B.; OLIVEIRA, A. R. C. de. Evaluation of motivation to the practice of physical activity in schoolchildren after a sport tournament. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 2, n. 1, p. e021005, 2021. DOI: 10.51281/impa.e021005. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/4763. Acesso em: 22 jul. 2024.