Performance of Medical Schools in the ENADE: An Analysis of Institutional Differences
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e025034Keywords:
Medical Education, Educational Quality, ENADE, Public and Private InstitutionsAbstract
The recent expansion of medical education in Brazil has occurred primarily through privatization, supported by a relaxation of legislation and government incentives such as PROUNI and FIES. This scenario has raised concerns regarding the quality of the education provided. This study aimed to analyze institutional differences in the quality of medical programs in Brazil. A quantitative methodology was adopted, using the raw scores from the general and specific training components of the 2023 ENADE as indicators of educational quality. The groups were compared using a one-way ANOVA. The results reveal significant differences between medical programs offered by federal and state institutions and those offered by private and non–tuition-free public institutions. They also indicate no statistically significant differences between federal and state institutions in any of the measures employed. In conclusion, it can be stated that medical programs offered by federal and state institutions perform better than those in other types of administrative categories.
References
AFONSO, Almerindo Janela. Avaliação Educacional: regulação e emancipação: para uma sociologia das políticas avaliativas contemporâneas. São Paulo: Cortez, 2000.
AFONSO, Almerindo Janela. Mudanças no Estado-avaliador: comparativismo internacional e teoria da modernização revisitada. Revista Brasileira de Educação, [s. l.], vol. 18, no. 53, p. 267–284, Jun. 2013. https://doi.org/10.1590/S1413-24782013000200002
ALMEIDA, Grasiany Sousa de; SOUSA, Leandro; EUFRÁSIO BRAGA, Adriana; DE FREITAS PONTES JUNIOR, José Airton. Fatores associados ao rendimento acadêmico na formação inicial de professores. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, [s. l.], vol. 8, no. 1, p. 94–110, 1 Jul. 2021. https://doi.org/10.17979/reipe.2021.8.1.7546.
ANBAR NETO, Toufic. Fatores Impactantes no Resultado do ENADE em Cursos de Graduação em Medicina. 2014. 80 f. Faculdade de Medicina de São José do Rio Preto, 2014. Disponível em: http://bdtd.famerp.br/handle/tede/287.
ANBAR NETO, Toufic; PEREIA, Patricia da Silva Fucuta; NOGUEIRA, Mauricio L.; GODY, Jose Maria Pereira de; MOSCARDINI, Airton C. Factors that Affect the National Student Performance Examination Grades of Brazilian Undergraduate Medical Programs. GMS Journal for Medical Education, [s. l.], vol. 35, no. 1, p. 1–17, 2018. https://doi.org/10.3205/zma001155.
ANDRADE, Bruno B. The dark side of private medical education in Brazil. Frontiers in Medicine, [s. l.], vol. 12, p. 1–8, 17 Feb. 2025. https://doi.org/10.3389/fmed.2025.1504794.
ANDRADE, Bruno B.; VILLALVA-SERRA, Klaus; MENEZES, Rodrigo C.; QUINTANILHA, Luiz F.; AVENA, Katia de Miranda. For-profit growth and academic decline: a retrospective Nationwide assessment of Brazilian medical schools. Frontiers in Medicine, [s.l.], vol. 12, p. 1-14, 3 jul. 2025. https://doi.org/10.3389/fmed.2025.1617885
AVENA, Katia M.; QUINTANILHA, Luiz F.; LUZARDO FILHO, Ricardo Luiz; ANDRADE, Bruno B. Lessons learned from the expansion of medical schools in Brazil: a review of challenges and opportunities. Frontiers in Education, [s. l.], vol. 9, p. 1–10, 14 Jan. 2025. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1494445.
BALZAN, Newton Cesar; WANDERCIL, Marco. Formando médicos: a qualidade em questão. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), [s. l.], vol. 24, no. 3, p. 744–765, Dec. 2019. https://doi.org/10.1590/s1414-40772019000300010.
BELTRÃO, Kaizô Iwakami; SILVA, Maria Lídia de Abreu; MEGAHÓS, Ricardo Servare; TEIXEIRA, Moema de Poli. Evidências do Enade e de outras fontes - mudanças no perfil do bacharel em medicina. Rio de Janeiro: [s. n.], 2022.
BITTENCOURT, Helio Radke; CREUTZBERG, Marion; BERTOLIN, Julio. Análise transversal múltipla dos indicadores de qualidade derivados do ENADE. Revista Meta: Avaliação, [s. l.], vol. 15, no. 48, p. 578–599, 29 Sep. 2023. https://doi.org/10.22347/2175-2753v15i48.3998.
BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 72, p. 3-4, 15 abr. 2004.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Portaria MEC nº 330, de 23 de abril de 2025. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 77, p. 61, 24 abr. 2025.
BRITO, Quécia Hosana Fatel; SILVA, Flávia G M; AVENA, Katia Miranda; MENEZES, Rodrigo C.; ANDRADE, Bruno B.; QUINTANILHA, Luiz Fernando. Shaping Tomorrow’s Doctors: The Impact of Socioeconomic and Institutional Factors on Medical Education Quality in Brazil - an ecological study. [s. l.], 19 Dec. 2024. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-5478550/v1.
BUENO, Ronaldo da Rocha Loures; PIERUCCINI, Maria Cristina. Abertura de Escolas de Medicina no Brasil: relatório de um cenário sombrio. São Paulo - Brasília: [s. n.], 2005. Disponível em: hhttps://portal.cfm.org.br/images/stories/biblioteca/abertura%20de
%20escolas%20de%20medicina%20no%20brasil%20-%20relatrio%20de%20um
%20cenrio%20sombrio%202%20edio.pdf. Acesso em: 16 jul. 2025.
CASIRAGHI, Bruna; ARAGÃO, JULIO CESAR SOARES. Avaliação do Ensino Superior brasileiro: desempenho dos estudantes em formação geral. Revista Portuguesa de Educação, [s. l.], vol. 34, no. 1, p. 303–317, 6 Jul. 2021. https://doi.org/10.21814/rpe.20821.
COHEN, Louis; MANION, Lawrence; MORRISON, Keith. Research Methods in Education. 8th ed. London: Routledge, 2018.
DAL POZ, Mario Roberto; MAIA, Leila Senna; COSTA-COUTO, Maria Helena. Financeirização e oligopolização das instituições privadas de ensino no Brasil: o caso das escolas médicas. Cadernos de Saúde Pública, [s. l.], vol. 38, no. suppl 2, 2022. https://doi.org/10.1590/0102-311x00078720.
FÁVERO, Luiz Paulo; BELFIORE, Patrícia. Manual de Análise de Dados: estatística e modelagem multivariada com Excel, SPSS e Stata. Rio de Janeiro: Elsevier, 2017.
FIELD, Andy. Descobrindo a Estatística usando o SPSS. Porto Alegre: Artmed, 2009.
GONTIJO, Eliane Dias; SENNA, Maria Inês Barreiros; LIMA, Luciana Barreto de; DUCZMAL, Luiz Henrique. Cursos de graduação em medicina: uma análise a partir do sinaes. Revista Brasileira de Educação Médica, [s. l.], vol. 35, no. 2, p. 209–218, Jun. 2011. https://doi.org/10.1590/S0100-55022011000200010.
HUGUENIN, Tassio de Faria; PELOGGIA, Stéfanie Maria Moura; CASIRAGHI, Bruna; ARAGÃO, Júlio César Soares. Desempenho dos estudantes de medicina no Brasil: análise do ENADE 2019. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [s. l.], vol. 5, p. 1–12, 23 Feb. 2024. https://doi.org/10.51281/impa.e024001.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Relatório síntese de área: Medicina (ENADE 2023). Brasília, DF: [s. n.], 2024.
JASP TEAM. JASP (version 0.15). [s. l.], 2021.
MEDEIROS FILHO, Antonio Evanildo Cardoso; RODRIGUES, Yasmim Soares; LOPES, Jonathan Moreira; PONTES JUNIOR, José Airton de Freitas. FATORES ASSOCIADOS AO DESEMPENHO DISCENTE NO EXAME NACIONAL DE DESEMPENHO DOS ESTUDANTES (ENADE): UMA REVISÃO INTEGRATIVA. Revista Expressão Católica, [s. l.], vol. 8, no. 1, p. 87, 21 May 2019. https://doi.org/10.25190/rec.v8i1.2543.
MEDEIROS FILHO, Antonio Evanildo Cardoso de; SILVA, Lucas Souza; SILVA, Paulo Henrique Rodrigues da; SOUSA, Leandro Araújo de; PONTES JUNIOR, José Airton de Freitas. Fatores de escolaridade associados ao desempenho dos estudantes de Educação Física no ENADE. Revista @mbienteeducação, [s. l.], vol. 13, no. 1, p. 44–57, 2020. https://doi.org/10.26843/v13.n1.2020.790.p44-57.
NASSAR, Leonardo Maso; VENTURA, Carla Aparecida Arena; PEREIRA JÚNIOR, Gerson Alves. Do Império à República, a história das políticas públicas para o ensino de graduação em Medicina no Brasil. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, [s. l.], vol. 38, no. 1, p. 1–20, 2022. https://doi.org/10.21573/vol38n002022.111685.
OLIVEIRA, Bruno Luciano Carneiro Alves de; LIMA, Sara Fiterman; PEREIRA, Marina Uchoa Lopes; PEREIRA JÚNIOR, Gerson Alves. EVOLUÇÃO, DISTRIBUIÇÃO E EXPANSÃO DOS CURSOS DE MEDICINA NO BRASIL (1808-2018). Trabalho, Educação e Saúde, [s. l.], vol. 17, no. 1, 2019. https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00183.
OLIVEIRA, Bruno Luciano Carneiro Alves de; SOARES, Fabiana Alves; SILVA, Aida Patrícia da Fonseca Dias; CUNHA, Carlos Leonardo Figueiredo; MENEGAZ, Jouhanna do Carmo; SILVA, Kênia Lara da. Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes e a qualidade do ensino superior em saúde brasileiro. Revista Latino-Americana de Enfermagem, [s. l.], vol. 30, p. 1–14, 2022. https://doi.org/10.1590/1518-8345.5714.3585.
PALETTA, Marco Antônio. A avaliação institucional no curso de Medicina da Faculdade de Medicina de Jundiaí: uma experiência para além do SINAES/CONAES. Revista Meta: Avaliação, [s. l.], vol. 15, no. 48, p. 600, 29 Sep. 2023. https://doi.org/10.22347/2175-2753v15i48.3961.
PEREIRA JÚNIOR, Gerson Alves; COLLEONI NETO, Ramiro; ALVES, Rosana; GUEDES, Hermila Tavares Vilar; GUEDES, Jorge Carvalho; HAMAMOTO FILHO, Pedro Tadao; DOLCI, José Eduardo Lutaif; FERNANDES, Cesar Eduardo. Reflexões acerca do contexto atual e da avaliação da formação da graduação médica no Brasil. Revista do Colégio Brasileiro de Cirurgiões, [s. l.], vol. 51, 2024. https://doi.org/10.1590/0100-6991e-20243857.
PRIMI, Ricardo; SILVA, Marjorie Cristina Rocha da; BARTHOLOMEU, Daniel. A validade do Enade para avaliação de cursos superiores: uma abordagem multinível. Examen: Política, Gestão E Avaliação Da Educação, [s. l.], vol. 2, no. 2, p. 128–151, 2018.
R CORE TEAM. R: A language and environment for statistical computing. Vienna, 2021.
ROSA, Maria Inês da; ISOPPO, Camila Carminati; CATTANEO, Helen Dominik; MADEIRA, Kristian; ADAMI, Fernando; FERREIRA FILHO, Olavo Franco. O Teste de Progresso como Indicador para Melhorias em Curso de Graduação em Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, [s. l.], vol. 41, no. 1, p. 58–68, Jan. 2017. https://doi.org/10.1590/1981-52712015v41n1rb20160022.
ROTHEN, José Carlos. Ponto e Contraponto na Avaliação Institucional: análise dos documentos de implantação do SINAES. Educação: Teoria e Prática, [s. l.], vol. 15, no. 27, p. 119–137, 2006.
SAKAI, Marcia Hiromi; FERREIRA FILHO, Olavo Franco; ALMEIDA, Márcio José de; MASHIMA, Denise Akemi; MARCHESE, Maurício de Castro. Teste de progresso e avaliação do curso: dez anos de experiência da medicina da Universidade Estadual de Londrina. Revista Brasileira de Educação Médica, [s. l.], vol. 32, no. 2, p. 254–263, Jun. 2008. https://doi.org/10.1590/S0100-55022008000200014.
SANTOS JÚNIOR, Claudio José dos; MISAEL, Jailton Rocha; TRINDADE FILHO, Euclides Maurício; WYSZOMIRSKA, Rozangela Maria de Almeida Fernandes; SANTOS, Almira Alves dos; COSTA, Paulo José Medeiros de Souza. Expansão de vagas e qualidade dos cursos de Medicina no Brasil: “Em que pé estamos?” Revista Brasileira de Educação Médica, [s. l.], vol. 45, no. 2, 2021. https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.2-20200523.
SCHEFFER, Mário C.; DAL POZ, Mario R. The privatization of medical education in Brazil: trends and challenges. Human Resources for Health, [s. l.], vol. 13, no. 1, p. 1–10, 17 Dec. 2015. https://doi.org/10.1186/s12960-015-0095-2.
SCHEFFER, Mário; MOSQUERA, Paola; CASSENOTE, Alex; MCPAKE, Barbara; RUSSO, Giuliano. Brazil’s experiment to expand its medical workforce through private and public schools: Impacts and consequences of the balance of regulatory and market forces in resource-scarce settings. Globalization and Health, [s. l.], vol. 21, no. 1, p. 2–12, 28 Mar. 2025. https://doi.org/10.1186/s12992-025-01105-8.
SCHOFER, Evan; MEYER, John W. The Worldwide Expansion of Higher Education in the Twentieth Century. American Sociological Review, [s. l.], vol. 70, no. 6, p. 898–920, 23 Dec. 2005. https://doi.org/10.1177/000312240507000602.
SENKEVICS, Adriano Souza. A expansão recente do ensino superior. Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais, [s. l.], vol. 3, no. 4, p. 199–247, 22 Apr. 2021. https://doi.org/10.24109/27635139.ceppe.v3i4.4892.
SMITH, Emma. Using Secondary Data in Educational and Social Research. Berkshire: McGraw-Hill, 2008.
STRUNK, Kamden K.; MWAVITA, Mwarumba. Design and Analysis in Educational Research Using Jamovi: ANOVA designs. London: Routledge, 2022.
TEMPSKI, Patricia; GIROTTO, Leticia C.; BRENELLI, Sigisfredo; GIAMBERARDINO, Donizeti D.; MARTINS, Milton A. Accreditation of medical education in Brazil: an evaluation of seventy-six medical schools. BMC Medical Education, [s. l.], vol. 24, no. 1, p. 656, 12 Jun. 2024. https://doi.org/10.1186/s12909-024-05623-8.
VACCAREZZA, Gabriela Furst; MONTAGNA, Erik; BARATA, Rita Barradas; CARNEIRO JUNIOR, Nivaldo. Análise de variáveis com potencial discriminante para classificação de escolas médicas. Revista Brasileira de Educação Médica, [s. l.], vol. 47, no. 2, 2023. https://doi.org/10.1590/1981-5271v47.2-2022-0056.