Assessment of the Didactic-Pedagogical Dimension of a Physical Education Course in the Interior of Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e025017

Keywords:

Self-Assessment, Didactic-Pedagogical Indicators, Physical Education, Higher Education

Abstract

The objective of this study was to conduct a self-assessment of the didactic-pedagogical dimensions of the Physical Education course at URCA - Iguatu, from the perspective of students, teachers and administrators. This is a mixed-methods research, with the application of a questionnaire based on the Course's Political Pedagogical Project and semi-structured interviews. Twenty subjects participated: nine students, seven teachers and four administrators. Data analysis involved descriptive statistics and content analysis. In general, students and teachers considered the dimensions evaluated to be satisfactory. Three thematic categories emerged: advances and limits of Scientific Initiation and pedagogical monitoring; the selection process for IC notices; and inequalities perceived by temporary teachers in the competition for scholarships, a factor that generates demotivation. Students reported greater incentive for research in recent years, while teachers highlighted structural obstacles that impact equity in access to scientific opportunities.

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Author Biographies

Cleene Tavares de Souza, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Graduada em Educação física pela Universidade Regional do Cariri (URCA)
Mestre em Educação Física pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
Professora temporária da Universidade Regional do Cariri (URCA), Iguatu-Ce.

Ana Luisa Batista Santos, Universidad de la República (Udelar)

Professora Assistente CENUR L.N. – Sede Paysandú da Universidad de la República, Uruguai. Mestre em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará. Licenciada plena em Educação Física em modalidade sanduíche pela Universidade Estadual do Ceará e Indiana University (Estados Unidos).

Silvana Clares Vieira, Universidade Regional do Cariri (URCA)

Graduada em Licenciatura Plena de Educação Física, pela Universidade Regional do Cariri (URCA). Especialista em Docência e Metodologia Ativas. Residente em Saúde Mental Coletiva, pela Escola de Saúde Pública do Ceará.

André Luis Façanha da Silva, Universidade Federal da Paraíba (UFPB)

Graduação em Educação Física. Pós doutorando no Programa de pós graduação em educação Grupo IMPA (UECE). Docente do Departamento de Educação Física da UFPB.

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Universidade Regional do Cariri (URCA). Projeto Político-pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação Física. Crato- CEARÁ, 2012.

Published

2025-08-06

How to Cite

SOUZA, C. T. de; SANTOS, A. L. B.; VIEIRA, S. C.; SILVA, A. L. F. da. Assessment of the Didactic-Pedagogical Dimension of a Physical Education Course in the Interior of Ceará. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 6, p. e025017, 2025. DOI: 10.51281/impa.e025017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/15834. Acesso em: 5 dec. 2025.

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