Theoretical-methodological choices and research approaches of a journal in the area of educational assessment
DOI:
https://doi.org/10.51281/impa.e024021Keywords:
Search, Approaches collection, TechniquesAbstract
The aim of the work is to investigate the theoretical-methodological choices and research approaches of a journal in the area of educational assessment. It is a documental, descriptive study with a mixed approach. A total of 88 papers from 11 editions/volumes of the IMPA journal, spanning the time frame from 2020 to 2024, were collected and selected for the analysis process. The data were presented in the form of a descriptive table and distributed based on relative (%) and absolute (n) frequency. The results indicated the predominance of a qualitative research approach, with bibliography/documents, documents, and questionnaires being the most requested techniques in the data collection process.
Metrics
References
BRAGA, J. L. Para começar um projeto de pesquisa. Comunicação & Educação, v. 10, n. 3, p. 288-296, 2005.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio. Seção 1, 44-46, 2016. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br-resolucoes-2016-reso510.pdf Acesso em: 0 julho. 2024.
CHAER, G.; DINIZ, R. R. P.; RIBEIRO, E. A. A técnica do questionário na pesquisa educacional. Revista Evidência, v. 7, 2024. Disponível em: https://ojs.uniaraxa.edu.br/index.php/evidencia/article/view/201/187 Acesso em: 01 julho. 2024.
GIL, A. C.; VERGARA, S. C. Tipo de pesquisa. Universidade Federal de Pelotas. Rio Grande do Sul, p. 31, 2015.
GÜNTHER, H. Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão?. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 22, p. 201-209, 2006.
MACHADO, J. R. F. Metodologias de pesquisa: um diálogo quantitativo, qualitativo e quali-quantitativo. Devir Educação, v. 7, n. 1, 2023.
MEDEIROS FILHO, A. E. C.; LIMA, P. R.; SILVA, L. S. Abordagens em pesquisas de mestrado do ppge da ufmg (2016-2019). Revista Ciências Humanas, v. 14, n. 1, 2021. DOI: https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a727
SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Metodologia de pesquisa. 5.ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
SIQUEIRA, V. A. S.; FREITAS, P. F.; ALAVARSE, O. M. Professores e lacunas formativas em avaliação da aprendizagem: evidências e problematizações. Educação e Pesquisa, v. 47, p. e241339, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147241339
SOARES, T. E. A.; SOARES, D. J; SANTOS, W. Sistema de Avaliação da Educação Básica: revisão sistemática da literatura. Estudos em Avaliação Educacional, v. 32, 2021. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v32.7839