Theoretical-methodological choices and research approaches of a journal in the area of ​​educational assessment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e024021

Keywords:

Search, Approaches collection, Techniques

Abstract

The aim of the work is to investigate the theoretical-methodological choices and research approaches of a journal in the area of ​​educational assessment. It is a documental, descriptive study with a mixed approach. A total of 88 papers from 11 editions/volumes of the IMPA journal, spanning the time frame from 2020 to 2024, were collected and selected for the analysis process. The data were presented in the form of a descriptive table and distributed based on relative (%) and absolute (n) frequency. The results indicated the predominance of a qualitative research approach, with bibliography/documents, documents, and questionnaires being the most requested techniques in the data collection process.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Lucas Souza Silva Saturnino, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestrando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE/UECE). Bolsista de Produtividade Científica da Fundação Cearense de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Ceará (FUNCAP). Licenciado em Educação Física. Membro do Grupo de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação (IMPA/UECE/CNPq).

Raniele Sampaio Nogueira, Secretaria da Educação do Estado do Ceará (SEDUC)

Mestra em Educação - Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professora de matemática - Secretaria da Educação do Estado do Ceará (SEDUC).

Ana Luísa Batista Santos, Universidad de la República (Udelar)

Mestra em Saúde Coletiva (UECE). Mestra em Engenharia Aeronaútica e Mecânica (ITA). Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) com graduação sanduíche em Indiana University-IN- Estados Unidos. Professora Assistente da Universidad de la República (Udelar), Uruguai. Desenvolve trabalhos na área de Saúde Pública, com ênfase em Saúde Coletiva e na promoção da saúde de escolares, gestantes e idosos.

References

BRAGA, J. L. Para começar um projeto de pesquisa. Comunicação & Educação, v. 10, n. 3, p. 288-296, 2005.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio. Seção 1, 44-46, 2016. Disponível em: https://conselho.saude.gov.br-resolucoes-2016-reso510.pdf Acesso em: 0 julho. 2024.

CHAER, G.; DINIZ, R. R. P.; RIBEIRO, E. A. A técnica do questionário na pesquisa educacional. Revista Evidência, v. 7, 2024. Disponível em: https://ojs.uniaraxa.edu.br/index.php/evidencia/article/view/201/187 Acesso em: 01 julho. 2024.

GIL, A. C.; VERGARA, S. C. Tipo de pesquisa. Universidade Federal de Pelotas. Rio Grande do Sul, p. 31, 2015.

GÜNTHER, H. Pesquisa qualitativa versus pesquisa quantitativa: esta é a questão?. Psicologia: teoria e pesquisa, v. 22, p. 201-209, 2006.

MACHADO, J. R. F. Metodologias de pesquisa: um diálogo quantitativo, qualitativo e quali-quantitativo. Devir Educação, v. 7, n. 1, 2023.

MEDEIROS FILHO, A. E. C.; LIMA, P. R.; SILVA, L. S. Abordagens em pesquisas de mestrado do ppge da ufmg (2016-2019). Revista Ciências Humanas, v. 14, n. 1, 2021. DOI: https://doi.org/10.32813/2179-1120.2021.v14.n1.a727

SAMPIERI, R. H.; COLLADO, C. F.; LUCIO, M. P. B. Metodologia de pesquisa. 5.ed. Porto Alegre: Penso, 2013.

SIQUEIRA, V. A. S.; FREITAS, P. F.; ALAVARSE, O. M. Professores e lacunas formativas em avaliação da aprendizagem: evidências e problematizações. Educação e Pesquisa, v. 47, p. e241339, 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147241339

SOARES, T. E. A.; SOARES, D. J; SANTOS, W. Sistema de Avaliação da Educação Básica: revisão sistemática da literatura. Estudos em Avaliação Educacional, v. 32, 2021. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v32.7839

Published

2024-11-02

How to Cite

SATURNINO, L. S. S.; NOGUEIRA, R. S.; SANTOS, A. L. B. Theoretical-methodological choices and research approaches of a journal in the area of ​​educational assessment. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 5, p. e024021, 2024. DOI: 10.51281/impa.e024021. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/13590. Acesso em: 21 nov. 2024.