Performance of Medical Students in Brazil: Analysis of the ENADE 2019

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e024001

Keywords:

Diretrizes Curriculares Nacionais, Medicina, Enade, Ensino, Avaliação Educacional

Abstract

The National Curricular Guidelines for medical courses in Brazil outline the fundamentals for medical education, emphasizing integration on acquiring knowledge, skills, and attitudes. However, the Guidelines do not specify the basic contents, leaving this responsibility to Higher Education Institutions (HEIs). In this context, learning assessment plays a crucial role, both at the institutional and national levels, with emphasis on the National Student Performance Exam (ENADE). This study analyzes the results of medical students in ENADE 2019, considering institutional and individual factors associated with academic performance. Results indicate a significant influence of variables such as age, type of institution, region, and gender, with affirmative action admissions showing comparable results. The study highlights the need for policies that favor equitable access to medical education.

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Author Biographies

Tassio de Faria Huguenin, Centro Universitário de Volta Redonda

Mestrando no Mestrado Profissional em Ensino em Ciências da Saúde e do Meio Ambiente pelo UniFOA. Docente no curso de Medicina. Médico especialista em Ginecologia e Obstetrícia.

Stéfanie Maria Moura Peloggia, Centro Universitário de Volta Redonda

Mestranda no Mestrado Profissional em Ensino em Ciências da Saúde e do Meio Ambiente pelo UniFOA. Médica formada pelo UniFOA.

Bruna Casiraghi, Centro Universitário de Volta Redonda

Doutora em Psicologia da Educação pela Universidade do Minho, mestre pela PUC-SP, Psicóloga, especialista em Psicopedagogia. Docente e Coordenadora Adjunta do Mestrado em Ensino em Ciências da Saúde e Meio Ambiente.

Júlio César Soares Aragão, Centro Universitário de Volta Redonda

Médico. Pós-Doutor pela Universidade do Minho; Doutor pela UERJ. Mestre pela FIOCRUZ. Docente do Centro Universitário de Volta Redonda desde 1996, atuando no Curso de Medicina e no Mestrado em Ciências da Saúde e do Meio Ambiente.

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Published

2024-02-23

How to Cite

HUGUENIN, T. de F.; PELOGGIA, S. M. M.; CASIRAGHI, B.; ARAGÃO, J. C. S. Performance of Medical Students in Brazil: Analysis of the ENADE 2019. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 5, p. e024001, 2024. DOI: 10.51281/impa.e024001. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/12111. Acesso em: 3 dec. 2024.