Challenges found by teachers in Science and Biology teaching during pandemic in the city of Cedro-CE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.51281/impa.e023005

Keywords:

Social isolation, Emergency remote teaching, Teaching practice, COVID-19

Abstract

In the educational scenario of the COVID-19 pandemic, emergency remote teaching (ERE) was given as a solution for students and teachers to continue with teaching activities. Therefore, this work aims to analyze the perception of Science and Biology teachers in the city of Cedro-CE about the pedagogical practice developed during this historical period. The research is characterized as descriptive and qualitative in nature. Initially, an online questionnaire was applied, about the experience of 07 Science and Biology teachers from schools in the city of Cedro-CE during the ERE. The data was analyzed based on Gibbs (2009) content analysis. The results showed that there are benefits (such as the diversity of teaching resources, the improvement of teaching techniques, among others) and difficulties in remote teaching (the lack of internet for students, the lack of feedback from students and the lack of training for the use of technological tools).

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jones Baroni Ferreira de Menezes, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Professor adjunto da Faculdade de Educação e Ciências Integradas de Crateús/Universidade Estadual do Ceará(FAEC/UECE). Docente permanente do Programa de Pós-graduação em Ensino de Biologia (PROFBIO). Pós-doutorado em Tecnologia da Informação e Comunicação (UFSC). Doutor em Educação (UECE).

Pâmela Correia Viana, Universidade Estadual do Ceará(UECE)

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará (UECE)

References

ANDRADE. N. A. Como avaliar os alunos do ensino fundamental durante o período de ensino remoto. Educar e Evoluir, v.1, n.3, p. 7-12, 2021. Disponível em: https: http://www.novageracaoeducacional.com.br/wp/wp-content/uploads/2021/01/Educar- e-Evoluir-numero-3.pdf#page=7. Acesso em: 16 de dez. 2021.

BRASIL. Covid-19, painel Coronavírus. Disponível em: https://infoms.saude.gov.br/extensions/covid-19_html/covid-19_html.html Acesso em: 25 nov. 2023.

BRASIL. RESOLUÇÃO CNE/CES Nº 1, de 26 de março de 2021. ABMES. 2021. Disponível em: https://abmes.org.br/legislacoes/detalhe/3492/resolucao-cne-ces-n-1 Acesso em: 9 de jun. 2021.

BORBA P. L. O. BASSI, B. G. C; PEREIRA, B. P; VASTERS, G. P; CORREIA, R. L; BARREIRO, R. G. Desafios ‘práticos e reflexivos’ para os cursos de graduação em terapia ocupacional em tempos de pandemia. SciELO Pré-prints, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.790

CAVALCANTE NETO A. S; BEZERRA, E. A; NORONHA FILHO A. Ensino na pandemia: decisões do Instituto Federal de Roraima para o Curso Técnico em Enfermagem. REVISA. 2020; v.9, n.3, p. 451-63. Disponível em: http://revistafacesa.senaaires.com.br/index.php/revisa/article/view/579#:~:text=Objetivo%3A%20analisar%20as%20tomadas%20de,ao%20Curso%20T%C3%A9cnico%20em%20Enfermagem. Acesso em: 27 jan. 2022.

CAMACHO, A. C. L. F. Ensino remoto em tempos de pandemia da covid-19: novas experiências e desafios [editorial]. Online Braz J Nurs [Internet]. 2020. Disponível em: https://docs.bvsalud.org/biblioref/2021/03/1145525/6475-pt.pdf Acesso em 13 mai. 2021.

COSTA, F. N. A; TEIXEIRA, E; PANARRA, B. Vivências docentes durante a pandemia da covid-19: crônicas de uma crise. Revista de Enfermagem da UFPI, v. 10, e836, 2021. DOI: https://doi.org/10.26694/reufpi.v10i1.836

FRIZON, V; LAZZARI, M; SCHWABENLAND, F; TIBOLLA, F. A formação de professores e as tecnologias digitais. In: ANAIS DO EDURECE XII CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. 2015. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2015/22806_11114.pdf Acesso em: 16 dez. 2021.

GIBBS, G. Análise de dados qualitativos: coleção pesquisa qualitativa. Bookman Editora, 2009.

MELO, E. M; FERREIRA, R. M; ARAÚJO, R. M. M; NUNES, I. D. Problemas para a Inserção das Tecnologias Digitais de Comunicação e Informação nas Escolas Públicas: Um Levantamento entre Professores da Grande Natal. In: Anais do VI Congresso Brasileiro de Informática na Educação. 2017. Disponivel em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/wcbie/article/download/7469/5265 Acesso em: 8 dez. 2021.

MENEZES, J. B. F.;NASCIMENTO, E. R.; RODRIGUES, M. P. L.; SILVA, A. C. O. Criação e aplicabilidade de recursos tecnológicos no ensino de biologia. Revista Prática Docente, v. 5, n. 3, p. 1964–1979, 2020. DOI: https://doi.org/10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1964-1979.id910

MENEZES, Jones Baroni Ferreira de. Práticas de avaliação da aprendizagem em tempos de ensino remoto. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, Fortaleza, v. 2, n.1, e021004, 2021. DOI: https://doi.org/10.51281/impa.e021004

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAUDE. Folha informativa COVID-19 – Escritório da OPAS e da OMS no Brasil. Disponível em: https://www.paho.org/pt/covid19 Acesso em: 22 abr. 2021.

ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAUDE. Painel da OMS sobre o coronavírus COVID-19. Disponível em: https://covid19.who.int/. Acesso em: 25 nov. 2023.

OLIVEIRA, E. F; SILVA, D. L. A importancia do uso das tics na educação básica como instrumento facilitador da aprendizagem. In: Anais do 2º Congresso Nacional de Educação, p.1-4, 2018. Disponivel em: http://www.educacaopocos.com.br/Anais/trabalhos2018/112.%20A%20IMPORTANCIA%20DO%20USO%20DAS%20TICS%20NA%20EDUCA%C3%87%C3%83O%20B%C3%81SICA%20COMO%20INSTRUMENTO%20FACILITADOR%20DA%20APRENDIZAGEM.pdf. Acesso em: 28 jan. 2022.

REIS, A. L. A pandemia da covid-19: potencialidades e desafios do ensino remoto na perspectiva de professores da educação básica. In: Anais do Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre, v. 1, n. 12, 2021. Disponível em: http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/ueadsl/article/view/18139. Acesso em: 28 jan. 2022.

SILVA, A; SOUZA, S; MENESEZ, J. O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios. Dialogia, n. 36, 2020. Disponivel em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/18383 Acesso em: 13 dez. de 2021.

SANTOS, L; SILVA, K; PEDROSO, J. Pesquisa descritiva e pesquisa

prescritiva. JICEX, v.9, n.9, 2016. Disponivel em: http://unisantacruz.edu.br/revistas/index.php/JICEX/article/view/2604. Acesso em: 15 dez. 2021.

Published

2023-12-06

How to Cite

MENEZES, J. B. F. de; VIANA, P. C. Challenges found by teachers in Science and Biology teaching during pandemic in the city of Cedro-CE. Revista de Instrumentos, Modelos e Políticas em Avaliação Educacional, [S. l.], v. 4, p. e023005, 2023. DOI: 10.51281/impa.e023005. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/impa/article/view/12061. Acesso em: 19 may. 2024.