Considerations about the teacher-student relationship for the learning process in the formal teaching context
DOI:
https://doi.org/10.47149/pemo.v3i2.3880Keywords:
Teacher-student relationship, Affectivity, LearningAbstract
This article presents a discussion on interpersonal relationships and its influence on the teaching-learning process. Our main objective was to make explicit the teacher-student relationship and its contributions to learning in the school environment. A bibliographic study was carried out, based on the qualitative approach for the analysis of the experience reports of 6 mathematics educators from the municipal education system, which were collected through an online questionnaire. The research revealed that pedagogical interventions together with constructed affective relationships, effectively contribute to changing attitudes, as well as to students' learning.
Downloads
References
ARAÚJO, R. M.; ESTEVES, M. M. A formação docente, inicial e contínua, para o trabalho com adultos em Portugal: o olhar dos professores. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 1, p. 18-35, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/121 Acesso em: 30 jun. 2019.
CASTELLO, H.; MANNA, Q.; ENGRAZIA, K. A relação professor-aluno. Psicoeduc. Porto Alegre: UFRGS, 2009.
D´AMBROSIO, U. Educação Matemática: Da Teoria à Prática. 23. ed. Campinas: Editora Papirus, 2012.
FRANCO, V.; ALBUQUERQUE, Carlos. M. S. Contributos da psicanálise para a educação e para a relação professor-aluno. Millenium, n.38, p. 173-200, 2010. Disponível em: http://repositorio.ipv.pt/handle/10400.19/303 Acesso em: 30 jun. 2019.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática pedagógica. São Paulo: Paz e Terra, p. 165, 1996.
GENÚ, M. A abordagem da ação crítica e a epistemologia da práxis pedagógica. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 3, p. 55-70, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/856 Acesso em: 07 nov. 2019.
LEITE, S. A. da S. Afetividade nas práticas pedagógicas. Temas Psicológicos, Ribeirão Preto, v. 20, n. 2, dez. 2012.
LEITE, S. A. da S.; TAGLIAFERRO, A. R. A afetividade na sala de aula: um professor inesquecível. Psicol. esc. educ., Campinas, v. 9, n. 2, dez. 2005.
LIBÂNEO, J. C. A aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividade. Educar em Revista, n. 24, p. 113-147, Curitiba: Editora UFPR, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n24/n24a06.pdf Acesso em: 30 jun. 2019.
LOPES, R. de C. S. A Relação Professor Aluno e o Processo Ensino Aprendizagem. Programa de desenvolvimento educacional: Governo do Estado do Paraná. 2009. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1534-8.pdf Acesso em: 30 jun. 2019.
OLIVEIRA, J. H. B. Psicologia da Educação: Ensino – Professor. v. 2, Porto: Legis Editora, 2007.
PEREIRA, A.; RIBEIRO, C. S. A culpabilidade pelo fracasso escolar e a interface com os “problemas de aprendizagem” em discurso. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 2, p. 95-110, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/138 Acesso em: 30 jun. 2019.
SIQUEIRA, D. de C.a T. Relação professor-aluno: uma revisão crítica. Conteudoescola. Ano IX, v. 15, n. 33. 2004. Disponível em: http://www.usjt.br/proex/arquivos/produtos_academicos/97_33.pdf Acesso em: 30 jun. 2019.
SOUSA, E.; MARQUES, E. O processo de constituir-se professor na relação objetividade-subjetividade: significações acerca da mediação social na escolha pela docência. Educação & Formação, Fortaleza, v. 4, n. 2, p. 82-96, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/841 Acesso em: 07 nov. 2019.
TASSONI, E. C. M. Afetividade e aprendizagem: a relação professor-aluno. Psicologia, análise e crítica da prática educacional. Campinas: ANPED, 2000. p.1-17. Disponível em: http://23reuniao.anped.org.br/textos/2019t.PDF Acesso em: 30 jul. 2019.
VASCONCELLOS, K. R.; BERNARDO, E. Profissionalização docente: reflexões e perspectivas no Brasil. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 208-222, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/109 Acesso em: 06 jul. 2019.
VERAS, R. S.; FERREIRA, S. P. A. A afetividade na relação professor-aluno e suas implicações na aprendizagem, em contexto universitário. Educar em Revista, Curitiba, n. 38, p. 219-235, set./dez. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Priscila Alves de Paula Belo, Rayssa Melo de Oliveira, Renato Carneiro da Silva (Autor)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.